<b>"I ett fängelse finns ett rum som innehåller två spakar som kan vara i exakt två lägen. Ok, nu har jag läst mig till en logisk lösning :) Fan den här var grym. Ska fundera lite, har ett spår om att man låter bli att dra i spakarna om man redan varit inne, och att man svarar att alla har varit inne när båda är nere... Varje fånge som är in i rummet <b>måste</b> ändra läge på minst en av spakarna. Det är helt orelevant hur många fångar det är, men fångarna själva vet hur många som ska ha varit i rummet och får tid på sig före att prata ihop sig om taktiken. Set ena spaken (den övre tex) till räknare och utse en fånge till räknare. Alla som går in i rummet sätter räknespaken till läge 2 men bara en gång. Är den redan i läge två när de kommer in ändrar de bara den andra spaken och kan kanske sätta räknaspaken nästa gång. När den fånge som är förutbestämd räknare kommer in sätter han räknespaken till läge 1 och kommer ihåg antalet gånger han gjort det. När han gjort det lika många gånger som de finns fångar-1 (om räknaren har svårt att veta att han själv varit i rummet ska han "räkna" upp en gång själv) har alla varit i rummet. Det var exakt det svaret jag hittade på nätet också. Har du varit och letat eller hört den tidigare? ;) Smart som fan. Hade en snarlik lösning som innebar att man hade en viss sannolikhet att alla hade varit inne, och man fick helt enkelt välja hur stor sannolikhet det var att man hade att dö. Både och tror jag. Har nog hört det förut och att det någonstans i huvudet fanns att en person ska utses som räknare och "nollställa". Kan vara bollar och elefanter eller liknande jag hört det med. Så lite sökning på nätet blev det och då dök andra halvan av lösning upp till just det här problemet. Lite tråkigt att lösningen är så "ickebinär". Det hade ju fungerat lika bra med 10 spakar och 4 lägen. Tankenöt
Fångvaktarna tar helt slumpmässigt ut fångar som får gå in i rummet och ändra på minst en spak.
Problemet är att fången ska tala om för vakterna när de tror att alla fångar (godtyckligt många) varit inne i rummet. Har alla fångar då inte varit inne blir de alla avrättade, annars blir de benådade. Hur ska fångarna göra för att säkert veta när alla fångar varit inne i rummet?
Man kan anta att fångarna får prata med varandra innan detta börjar, men inte kommunicera på något sätt med varandra alls medan det sker."</b>
Detta är ett problem som ska gå att lösa men jag har inte hört lösningen till den. Borde ju intressera oss "binärmänniskor" en del ;)
Det finns inga andra "knep" som fångarna använder sig av, som att värma spakarna eller rista in något. Det enda de gör är att byta läge på minst en av spakarna.
En fånge kan vara inne fler än en gång, då slumpningen hela tiden slumpas på alla fångar, inte bara på de som inte varit in.
Lösning någon? :)Sv: Tankenöt
Ska vi se om någon kan lösa det utan att fuska som jag? ;)Sv:Tankenöt
Vet man hur många fångar det är?Sv: Tankenöt
Under tiden som detta pågår är de helt isolerade från varandra, och det pågår ända tills en av fångarna säger att alla varit inne i rummet.Sv:Tankenöt
Det kräver att de vet starläget för spakarna när de börjar. Annats får räknaren räkna tills antalet fångar x2 för att vara på säkra sidan och alla fångar ska då sätta räknespaken 2 gångar. Sv: Tankenöt
Sv:Tankenöt
Sv:Tankenöt