Då ingen manual medföljde när vi i våras införskaffade vår Westie-valp, Titta på Tv4 + på måndagar och Ceasar Millan, hans metoder gillar jag och använder själv på de byrackor jag träffar på. Jag brukar använda hans ljud och den lilla stöten, absolut ingen spark eller så utan bara en lätt stöt. De flesta hundar brukar sluta med tabu grejerna då. Påminner om historien med den blinde och hans ledarhund. Jag har testat mig både av Ceasar-metoden och nackskinnsmetoden och båda fungerar ganska bra. Tyvärr har jag upptäckt att minnet på våran valp inte är som det ska vara, för han glömmer snabbt bort det och fortsätter med vad han nu gjorde igen. Jag är "Kattolog" ;-) Kattvän och ibland låg. Hör och häpna ! Ny vinkling Jag håller med om att man inte bestraffar hunden genom att slå den. Ptja..bad boy!
så anmälde vi byrackan häromdagen till en kurs i vardagslydnad.
Han är förvisso mest olydig på helger, men det spelade tydligen ingen roll.
När det senare stod klart för oss att även vi i egenskap av Husse och Matte
skulle närvara vid dessa kurstillfällen, kom jag vid ett av dessa tillfällen
i diskussion med en av kursledarna. Det visade sig att hon var emot allt
vad uppläxning av hundar heter och menade att man aldrig bör "lägga hand"
på en hund!
Våran Freddie är så förbannat snäll mot allt och alla, så jag har knappt behövt ta
han i nackskinnet nån gång...
min fråga nu till alla hundägare:
hur gör ni för att markera vad som är tabu? Sv: bad boy!
Sv:bad boy!
Hunden lyfte på benet och pissade i den blindes sko.
Den blinde böjde sig ner och gav hunden en sockerbit.
En dam som såg det hela berömde den blinde för hans djurvänlighet.
"Vänlig ! i helvete heller jag gjorde så för att känna var hans huvud är så jag kan sparka honom i röven".Sv:bad boy!
ThomasSv: bad boy!
På katter funkar detta.
En sprayflaska (typ hushåll med vatten) ger dom(2) en kort dusch när dom är för busiga.
Hatar dom när dom river i mina möbler.Jag har en björkstubbe som dom får riva i hur mycket dom vill
men nog fae... skall dom på tex min skinsoffa.
Har tänkt köpa ny, men jag älskar katterna för mycket för att göra det.Sv:bad boy!
Min sambo saaaaaaaaaa.
Jag vill hellre ha snygga möbler än våra katter.
Jag är tvärt emot , jag älskar min katter.
Möbler är bar ett utbytbart "shit"Sv: bad boy!
Min sambo säger jämt. "kyss mig i arsele ".
Ok var skall jag börja ?
det är arsel allt. ?Sv: bad boy!
Däremot ett rejält ryck i kopplet som sitter i ett stryphalsband för att markera att detta var fel.
Men....detta måste kombineras med beröm och kanske något gott i munnen när man tränar den situationen igen och hunden gör rätt.
Det är ju inte alltid man har hunden i koppel, då är ett kraftfull NEJ ! hunden snabbt lär sig som bestraffning.
De flesta friska hundar föredrar beröm framför att få sin vilja igenom, så mycket träning på irriterande situationer är oftast lösningen.
De förknippar helt enkelt rätt uppförande med beröm och fel uppförande med bestraffning, även om den är verbal.Sv:bad boy!
Se hur dom gör själva.. dvs hur straffar en tik sina ungar? Använd samma metod