Nån som vet hur ÅÄÖ fungerar på TyTN II (för övrigt världens sämsta namn)? Har inte sett nån TyTN II på jobb ännu, så jag vet inte hur det står till med tangentbordet, dock kan det ju vara att du missat att det ska uttalas "titan" (med engelskt uttal), då kanske namnet funkar bättre? :) Ok, då blev det lite bättre men istället blev det en rip-off på Motorolas namn (Rzr, Krz mm). Men även om jag har kunnat uttala Motorolas namn utan problem så tycker jag ändå att även det är dåliga namn. Nordiska versionen kommer nog ha åäö på snabbknappar som 9100 och liknande. På den importerade versionen (som dustin har en bild av) får man istället göra så här: Är du säker? Själva OS:et är då på svenska på Dustins bild. Att titta på skärmen tänkte jag aldrig på. Men det vore väldigt konstigt om denna modellen inte kommer med nordiskt tangentbord. Jag kollade på bildnamnet på HTC TyTN (dvs 1an) på HTCs hemsida och även den visar svenskt OS med engelskt tangentbord. Kollar man på filnamnet så står det typ "tytn_sv_engkey.jpg", så det verkar som att dom har tagit en engelsk modell och lagt in svenskt OS för produktbilderna. Är det nån som har fått klarhet på detta ännu? Är mkt sugen på att beställa en TyTN II och är därför mkt intresserad av ev svenska knappar på den... Som sagt så säger tidningen Mobil att det ska vara svenska knappar som på Qtek 9100, men jag har inte sett någon TyTN II själv. Fick min HTC TyTN II i fredags. För att använda åäö måste Kan du utveckla hur man får fram ÅÄÖ? Är det Fn + en tangent, eller trycker man O och sen Fn + space för att stega fram till Ö? För att få fram är det Fn + en tanget(å,ä,eller ö). Är du säker på att det är skärmsläckaren som är igång? Det finns nått läge där skärmen stängs av helt men mobilen är igång. Det läget gick att välja om man ville aktivera/avaktivera med on/off eller on/off + vanliga knappar, eller nått sånt. Tror den inställningen ligger vid strömsparningsinställningarna. Tack!ÅÄÖ på HTC TyTN II
På Qtek 9100 så höll man in FN och tryckte på en tangent för att få fram dom, precis som diverse andra tecken, men kollar man på bilden på http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113736 så verkar inte ÅÄÖ ha egna tangenter.
Nån som vet?
/ThomasSv: ÅÄÖ på HTC TyTN II
Sv:ÅÄÖ på HTC TyTN II
Nej, fram för stela bokstavs-/sifferkombinationer, det gillar jag =)
"Man måste trycka Fn(blå)-knapp + Symbol-knapp samt använda pil upp/ner/höger/vänster för att hitta önskat tecken samt slutligen trycka enter för att välja tecknet. Det innebar att jag kanske hade tio knapptryckningar innan jag hade lilla å..."Sv:ÅÄÖ på HTC TyTN II
Ja, jag vet hur omständigt det blir annars. Det är väldigt synd, annars finns det många intressanta Windows Mobiler, tex Palm Treo 750.
Dessutom så säger tidningen Mobil att den kommer att ha svenska bokstäver precis som Qtek 9100.
man först trycka in funktionstangenten. Det är första gången
jag hanterar en Windows mobil och måste säga att den är
betydligt krånligare än vad jag trodde. Det blir säkert bra
när man lärt sig men hitils har jag exempelvis lyckats fått
skärmsläckaren att slå på under samtal som har gjort att
jag inte kunnant hantera adressbok etc under samtal.
I morse hade jag ställt telefonen på alarm men inget hände.
Vet fortfarande inte varför. Har inte hunnit installera tomtom.
Utan Tomtom har jag inte hittat någon stans där man får
info om positon. Har inte hittat något bra ställe där man kan
spara koder för exempelvis kontokort etc.
Hitils tycker jag att pennan direkt på skärmen är helt överlägsen
gämfört med att använda tangentbordet. Det går att använda fingrarna
men det har blivit många feltryck. När jag använder webläsaren
så får visas sidor fel (tror att det har att göra med hantering av frames).
Viken är mer än vad jag tidigare är van med. Min tidigare telefon
hade jag i fickan och bildskärmen blev med tiden mycket repig.
TyTN II vill jag inte ha i fickan som jag fått för mig att skärmen
är mjukare som den är tryckkänslig men så är den även så pass
stor att den förvarars bättre i den väska som medföljer telefonen.
Trotts allt tycker jag att telefonen är spännande och tror att
många saker beror på min ovanhet.
MVH
PeterSv:ÅÄÖ på HTC TyTN II
Hade du telefonen på när du hade ställt in alarmet (dvs på när alarmet skulle starta)? Det måste man iaf på både Windows Mobile 5 och Symbian UIQ (som Sony Ericssons smartphones användare), så det är säkert lika på WM6.
>Hade du telefonen på när du hade ställt in alarmet
Har testat igen. Hade fel datum inställt nu fungerar det.
Vet du om man kan få bort skärmsläckare genom att
trycka på någon av tangenterna på framsidan under
displayen (nu måste jag använda till och frånslagsknappen)?Sv:ÅÄÖ på HTC TyTN II
Hittade inställningen:
Inställningar -> System -> Strömförsörjning ->
avancerat -> 'Slå av enheten om den inte används under..'
Har slagit av den men har lite invändningar mot vad de
menar med 'används'.
Jag tycker att man använder telefonen när man har ett
pågående samtal.
/Peter