Idag är det 27 september Det där inlägget hade jag kunnat tänka mig komma från någon pojkspoling... Lite komiskt att det kom från dig SvenPon... ;) Varför är den 27:e en mycket bra dag? Misstänkte först att det var din födelsedag, men enligt sidan "Medlemmar" så är det följande som fyller år idag : Farmor (86 år) betalar numera alla räkningar en gång i månaden. Sedan får de mottagare som har ett avvikande datum acceptera att inbetalningarna kommer sent. <b>Idag ja... men idag är det väl inte den 27:e heller..? ;)</b> mmm... mitt inlägg var faktiskt lite seriöst. Men dom flesta banker (swedbank) har väl så att man kan regga sina räkningar när dom kommer men man kan även ange "betalningsdatum" så att pengarna dras rätt dag, då behöver man aldrig sitta där den 27-31 och sucka över alla räkningar. <b>Har aldrig förstått varför bankgiro skall behöva ta 3 dagar att genomföra</b> Jo Jo så är det. Betalar oftast min hyra 20-25 Pensionen kommer 18. När en överföring tar 3 dagar, vem sitter på pengarna då? Avsändaren eller mottagaren? Ingen av dem, det gör banken. <b>Ingen av dem, det gör banken.</b> Och hur tror du denna bank skulle finansiera överföringen av pengarna? Om dom inte är anslutna (delägare) till Bankgirot så misstänker jag att vilken bank som helst vill ha en avgift för att ta emot pengarna (tjäna på transaktionen). Det låter lite som Ebberyds Bank... ;) Så väntetiden är helt enkelt en form av avgift? Men varför är det enbart väntetid tills dagen efter (om ens det, före en viss tid går det kanske samma dag?) när man för över pengar till en annan bank? Den överföringen borde vara lika "kostsam" som till bankgirot. Nja, det är ju egentligen inte någon avgift... utan Bankgirot "lånar" dina pengar räntefritt i 3 dagar för att tjäna pengar på dom... och som tack för det utför dom transaktionen åt dig. <b>utan Bankgirot "lånar" dina pengar räntefritt i 3 dagar för att tjäna pengar på dom... och som tack för det utför dom transaktionen åt dig.</b> Bankgiro ! Joooo dom är granna. men Sven, >Om du sätter in pengarna under dagtid den 28:e anses du också ha betalt då, även om inte mottagaren På min internetbank (Swedbank, för övrigt) så står det att om jag gör en betalning innan kl 24.00 så ska pengarna vara mottagaren tillhanda nästa dag Hehe, den formuleringen fanns det tolkningsmån på :-)Betal 28 sista dag !
Om jag missar betala hyra mm så är jag illa ute.
Kommunal får lönen 27 i varje mån.
Kom inte med "bullshit" Autogiro.
Hur blir det ? Ni får betalt 1 oktSv: Betal 28 sista dag !
f.ö. är den 27:e september en mycket bra dag! =)Sv:Betal 28 sista dag !
» Carl-Adam Brengesjö
» Pontus Wång
» David Miklic
» Stefan MånssonSv: Betal 28 sista dag !
Sv:Betal 28 sista dag !
Lol du begär väl inte att ett fyllo som jag skall kunna hålla reda på datum? :-)Sv: Betal 28 sista dag !
Har aldrig förstått varför bankgiro skall behöva ta 3 dagar att genomföra.
Vår hyra blir inte betald föränn 1/10 därför att jag skickade 28/9
Per skrev:<b>Lol du begär väl inte att ett fyllo som jag skall kunna hålla reda på datum? :-)</b>
Visste inte att du också hade problem med spriten ;-). Min räcker aldrig till.Sv:Betal 28 sista dag !
/henkeSv:Betal 28 sista dag !
Naturligtvis för att bankerna skall tjäna på att utföra tjänsten...
Bankerna håller på alla miljoner som byter ägare i 3 dagar... (du är ju inte direkt ensam om att nyttja tjänsten)... och tjänar gott på det....
Ett mycket kortfristigt <b>räntefritt</b> lån... ;)Sv: Betal 28 sista dag !
Min hyresvärd får då klart ränta på pengarna.Han kräver säkert ränta från mig för att jag betalde 1/10.
Fö blir jag så djä... frustrerad att hör om Mats Odell:s gullpojkar i Carnegie som han har som rådgivare.
Sådan herre sådan hund ,kom upp i mitt sinne.Sv:Betal 28 sista dag !
/ThomasSv: Betal 28 sista dag !
Däremot är betaldagen bokföringsdatum för mottagaren om det är under bankens öppettid.Sv:Betal 28 sista dag !
Med avsändare och mottagare så syftade jag på bank/plusgiro/bankgiro. Det ska inte behöva ta speciellt lång tid och nån bank borde se det som en fördel mot konkurrenterna om dom inte satt och höll på pengarna så länge.
(Bankgiro ägs av bankerna tillsammans så dom är således både "avsändare" och "mottagare")Sv:Betal 28 sista dag !
Överföring till konto i annan bank tror jag iofs att du betalar genom någon avgift till din bank, t.ex. årligen... brukar ofta vara så...
Banker är inga välgörenhetsorganisationer utan vinstdrivande företag... Om dom utför en tjänst åt dig så kan du ge dig på att dom tar betalt för det på ett sätt eller annat. Sv:Betal 28 sista dag !
Bankgirot kostar väl dessutom pengar att ha?Sv: Betal 28 sista dag !
Skulle sätta in några 100 i sista minuten på Handelsbanken . 50:- i avgift .
Snacka om rövare.Sv:Betal 28 sista dag !
Om du sätter in pengarna under dagtid den 28:e anses du också ha betalt då, även om inte mottagaren "ser" dina pengar på kontot förrän den 2:e.Sv: Betal 28 sista dag !
>"ser" dina pengar på kontot förrän den 2:e.
Det går inte att säga generellt. Förfallodatum brukar betyda att pengarna skall vara tillgängliga för mottagaren den dagen.
Har för mig att vägverket har en udda definition. Förfallodatumet är det datum då pengarna skall vara bokförda i deras system. Hur jag som "kund" skall kunna veta när de bokför sina inbetalningar framgår dock inte.
Dessutom, vad är det där med 3 dagar ni pratar om? På min internetbank anger jag när pengarna skall vara mottagaren tillhanda och då dras pengarna dagen för från mitt konto.Sv:Betal 28 sista dag !
Sv: Betal 28 sista dag !
Går det öht att betala efter klockan 24.00 någon dag?
Om jag betalar 00.05, vilken dag kommer pengarna fram då (om inte nästa)?