Var kan man köpa VGA kabel på rulle? Om någon ska betala en vettig lön för tiden det tar att löda på kontakterna och du inte är proffs på att löda så blir det med all säkerhet betydligt billigare att köpa färdiga kablar. Tja jag har nu lött kablar och kontaktdon i ca 15 år nu så jag löder det snabbt och snyggt. tre rader poler är pilligt och sen gäller det ju att få trådarna i rätt ordning också.. :) Jo jag vet, minns när jag byggde en väldig massa Pararellkablar, där kan vi snacka om att det tog tid samt pilligt. Elfa har både 15-trådig skärmad kabel och kontakter. Kör själv med en hemmagjord vga kabel. Kabeln är ca. 8m och består av kontakter från elfa och vanlig skärmad nätverkskabel (tp). Jag märker ingen skillnad på min variant på 8m och en köpt på 10m. <b>19,50 kr / m vid beställning av 100m kabel = 390 kr hmmKöpa VGA kabel
Ska bygga om ett antal rum som har projektor och det är lite saker jag skissar på
10 meter kabel kostar ca 192 kr
Jag ska inte ha riktigt 10 meter utan kanske 8 meter så man får gömma 2 meter snyggt på något sätt.
Vi kan säga att jag behöver ca 20 st 10 meter, dvs 200 meter kabel
Så om vi räknar lite snabbt så blir det
192x20=3840 kr
Kan man nu köpa en kabelrulle för runt det priset eller lägre så vore det super.
Får sedan räkna vad kontakterna kostar.
Fast då ska det förstås inte vara någon skitkvalite på kablen ;)Sv: Köpa VGA kabel
/JohanSv:Köpa VGA kabel
Fast det bero ju också på kabel för vissa kablar är väldigt jobbiga att löda på.
Kan räkna med 10 min per kabel och allt ska ju inte upp samtidigt.Sv: Köpa VGA kabel
Så där generellt sett (om man inte har speciella behov eller så) så lönar det sej alltid att köpa färdiga kablar.Sv:Köpa VGA kabel
Fast det finns även VGA kontaker som man klämmer fast om ni nu har hängt er upp på själva lödningen :)Sv: Köpa VGA kabel
19,50 kr / m vid beställning av 100m kabel = 390 kr
Kontakterna ~ 50kr/st = 50 * 20 * 2 = 2000 kr
Summa: ~ 2400 kr + jobbet
Så om det inte beror på att man inte kan dra igenom hylsan vid något ställe dit kablaget skall dras eller behöver speciallängd på kablaget så finns det ingen mening med att offra tid på att försöka tillverka kablaget själv (och kvalitén blir oftast sämre än fabrikstillverkad)Sv:Köpa VGA kabel
Sv:Köpa VGA kabel
Summa: ~ 2400 kr + jobbet</b>
Har du inte räknat med 20 st enmeterskablar där??? Borde det inte bli:
19,50 kr / m vid beställning av 100m kabel = <b>20 * 8 * 19,50 = 3120 kr</b>
Summa: ~ <b>5120</b> kr + jobbet
/JohanSv: Köpa VGA kabel
10.20 kr styck om man köper minst 50 st (Behöver ju 40 st)
dvs 10.20 x 50 = 510 kr
Snyggare med kontaktdon
10 st (Behöver ju bara en på ena sidan för VGA ska byggas in i en panel på den andra sidan)
16.20 x 10 = 162 kr
dvs
510
162
=
672 kr
Kablar det vet jag ju inte för det var ju det jag frågade er om ;)