Foundation for a Free Information Infrastructure, FFII, satte upp ett pris till dem som kör den bästa kampanjen mot Office Open XML, OOXML. Det är skoj med din lilla privata kampanj mot OOXML och Microsoft, keep posting... Det är ingen kampanj, bara litet nyheter om vad som händer. Men det är iaf kul att någon gillar det. Det var mera sarkasm än något annat, om man lusläser dina trådar så ser man ganska ofta nedslag på MS-produkter. Det är faktiskt valfritt att hänga på en MS-orienterad sida men att behöva läsa flamebaits som platsar bättre på IDG är inte valfritt så länge du väljer att ge trådarna mystiska rubriker... <b>Det är faktiskt valfritt att hänga på en MS-orienterad sida</b> <b>Inte ett ord om Microsoft där... Eller menar du att det bara är utvecklare som arbetar med Microsofts produkter som kan kallas "utvecklare" och "it-tekniker"?</b> Är pellesoft till för alla programmerare oavsett vilken plattform och vilket språk man använder eller är det bara Microsoft som gäller här? <b>Är pellesoft till för alla programmerare oavsett vilken plattform och vilket språk man använder eller är det bara Microsoft som gäller här?</b> >Är pellesoft till för alla programmerare oavsett vilken plattform och vilket språk man använder eller är det bara Microsoft som gäller här? Jag förstår inte riktigt logiken. Det är en MS-orienterad sida? Eller så är det så att det finns "vanliga utvecklare" här, och att MS-utvecklare är i majoritet överlag?Microsoft tilldelas pris
Nu har man utsett en vinnare: Microsoft. Företaget tilldelas priset eftersom de så tydligt visade att formatet inte är tillräckligt bra för att kunna godkännas som ISO-standard utan att man utövar starka påtryckningar med tvivelaktiga metoder.
http://press.ffii.org/Press_releases/FFII_awards_Microsoft_%22Best_Campaigner_against_OOXML_Standardization%22_prizeSv: Microsoft tilldelas pris
Sv:Microsoft tilldelas pris
Sv: Microsoft tilldelas pris
Missförstå mig inte nu, jag har inget emot att informeras om vad som händer men då vill jag gärna få okolorerade rapporter, kanske även blandat med inlägg av det här slaget men inte enbart "titta vilka apor dom visar sig vara i just den här lilla frågan"-inlägg. Har du t.ex. kikat något på microsofts virtuella bord och nya touchscreen lösningar? Det är betydligt intressantare än en standard som 99.9% av alla utvecklare ändå aldrig kommer att behöva implementera, eller är din övergripande plan att göra ett opensurce projekt av de hunratusentals sidor OOXML (alternativt vilken annan standard som än väljs) innebär??
För du vet väl att inom sinom tid kommer färdiga klasser att finnas för den valda standarden, både komersiella och opensource, då spelar standardvalet mindre roll för de allra allra flesta...Sv:Microsoft tilldelas pris
MS-orienterad?
På startsidan står att läsa:
<info>
En portal för dig som är utvecklare eller it-tekniker!
Med Sveriges största samling av högt kompetenta utvecklare och it-tekniker anses pellesoft som en av de mer välbesökta hemsidorna för denna genre i Sverige. Du som nybörjare eller proffs får lika stort utbud att möta, lära och läras samt stångas med likasinnade.
</info>
Inte ett ord om Microsoft där... Eller menar du att det bara är utvecklare som arbetar med Microsofts produkter som kan kallas "utvecklare" och "it-tekniker"?
<b>så länge du väljer att ge trådarna mystiska rubriker...</b>
Mystisk rubrik? Vad är fel med rubriken på den här tråden?Sv: Microsoft tilldelas pris
Givetvis försöker du trolla igen, huvuddelen av svenska utvecklare är inte ***ux utvecklare, huvuddelen är MS-utvecklare och om du kollar vilka forum som finns så är tonvikten på MS-produkter...Sv:Microsoft tilldelas pris
Sv: Microsoft tilldelas pris
Spelar ingen roll. Dock är det bättre att ta upp det som är intressant. Du trycker hela tiden på alla fel du kan hitta om MS, intressanta eller ej, vilket gör inläggen mindre "seriösa". Tänk om jag la in inlägg om alla fel i linux t.ex. Finns så många fel där, till och med webbplatser om bara det. Men vem tjänar på det?Sv: Microsoft tilldelas pris
Det inlägget bekräftar ju bara Per Perssons intentioner att provocera, för ingen är väl så dum, eller?Sv:Microsoft tilldelas pris
Okej, men borde då inte information om vad Microsoft håller på med vara relevant för denna majoritet?
Jag är oftast ytterligt ointresserad av det som diskuteras i ASP.NET-forumet, eftersom det är så långt från det jag håller på med. Om någon ställer en fråga i ett sånt ämne så stänger jag fliken så fort jag har öppnat den. Om någon postar en tips om en ny teknik inom samma ämne så är jag oftast lika ointresserad. Om någon slänger in ett inlägg som (möjligen) uppfattas som provokativt, ignorerar jag det blankt. Den enkla anledningen till det är att ämnet inte intresserar mig, att effekten av ett val inte rör mig det minsta.
Om det är inom ett ämne jag är intresserad så studerar jag antingen diskussionen, eller är med i den. Och är jag med i den kommer jag med faktiska ståndpunkter istället för att bli upprörd över att saken diskuteras.
Så:
1. Om ni är ointresserade, varför läser ni tråden? Det är väl bara att stänga fliken/trycka på bakåt-pilen, och sen slapp ni den informationen.
2. Om ni tycker att ämnet är relevant, är det då märkligt att det finns någon som pekar på nackdelar?
Eller är det på ett MS-orienterat forum så att man bara bör diskutera vad som är bra med MS-produkter?