Microsoft har anmälts till konkurrensverket: Är operativsystemet för dyrt, då gnälls det.. Om man får billigare operativsystem när man köper dator, då gnälls det.. <b>Är operativsystemet för dyrt, då gnälls det.. Om man får billigare operativsystem när man köper dator, då gnälls det.. </b> Tycker dumheten regerar på den där länken. Det är som att stämma tyska BMW för att Paulssons bil i Helsingborg beslutat sig för att enbart sälja BMW. Verkligen intelligent. Om nu Siba, Onoff och Elgiganten beslutat sig för att enbart sälja datorer med windows, och ni inte vill ha det, gå någon annanstans. Finns flera butiker som säljer med Linux och till och med de som säljer utan något alls installerat. Hur svårt är det? Hela poängen är ju att det i stort sett inte finns några sådana butiker. Och framför allt är det så att för killen i länken så fanns det inga andra butiker. <b>Hela poängen är ju att det i stort sett inte finns några sådana butiker. Och framför allt är det så att för killen i länken så fanns det inga andra butiker.</b> Nu är det här ingenting jag VET speciellt eftersom det var så pass länge sen jag hörde det så jag kommer kanske inte ens ihåg rätt. Men... var inte poängen med MS monopolutnyttjande att tillverkarna bara fick sälja Windows om dom skickade med Windows med alla datorer? <b>Det är som att stämma tyska BMW för att Paulssons bil i Helsingborg beslutat sig för att enbart sälja BMW.</b> However............... <b>I Kina har det bara sålts några hundra Windows Vista licenser.</b> <b>Nu är det här ingenting jag VET speciellt eftersom det var så pass länge sen jag hörde det så jag kommer kanske inte ens ihåg rätt. Men... var inte poängen med MS monopolutnyttjande att tillverkarna bara fick sälja Windows om dom skickade med Windows med alla datorer?</b> Hans Sjödin: Per Person: Vanliga användare fattar inte vad Linux (eller annat "*X"-OS) är. De vill inte ha det. Att ge möjlighet att leverera dator utan Windows? Ola Lindfeldt Jag tror att man kan dra en parallell till mobiler. Finns det någon som bara använder mobilen för att ringa och skicka SMS som skulle kunna tänka sig att köpa en mobil från en annan tillverkare än den dom har nu om den är billigare, även om menyerna ser annorlunda ut och fungerar lite annorlunda? Ja, helt garanterat. Sam Borfors: <b>Vanliga användare fattar inte vad Linux (eller annat "*X"-OS) är. De vill inte ha det. <b>Nej. Mitt hypotetiska exempel handlade inte att det skulle vara nästan omöjligt att köpa en bil från GM utan att få en motor från GM, utan om att det skulle vara nästan omöjligt att köpa en bil av godtyckligt märke (Volvo, Open, Fiat, ...) utan att få en motor från GM. Du måste ha missat min parentes "(oavsett märke)".</b> <b>Nu visade jag att det är allt annat än omöjligt. Det tog mig 2 min att hitta ett företag i Östersund</b> Jag har för mig att det är så här när det gäller OEM från Microsoft: <b>...så måste alla datorer som tillverkas levereras med Microsoft's operativsystem förinstallerat.</b> Finns inget sådant: Jag tycker att avsnitt 15.1 i OEM-licensen är skumt och svårt att tolka. Som jag uppfattar det sägs där att man inte får sälja mjukvara vid sidan av det förinstallerade systemet om inte mjukvaran kommer från Microsoft och försäljningen har beviljats av Microsoft. Varför är det skumt? Självklart vill väl MS att datorer med deras OS förinstallerat ska fungera, något som inte alltid är fallet med 3:e parts mjukvara installerat. Jag har mer än en gång räddat datorer med såväl open source mjukvara som olika shareware program installerade i windows. Dåligt skriven 3:e parts mjukvara är inget man kan klandra MS för, den är sannolikt också skälet till att så många väljer bort Windows eftersom MS-glasögonen är på och det är svårt att erkänna ett dåligt mjukvaruval medan det är lätt att skylla på Bill. <b>Självklart vill väl MS att datorer med deras OS förinstallerat ska fungera, något som inte alltid är fallet med 3:e parts mjukvara installerat.</b> Jag är tydligen inte ensam om att tolka avsnittet så: IDG har en artikel om hur man gör för att köpa en bärbar dator utan OS från diverse tillverkare: http://www.idg.se/2.1085/1.129550Konkurrens
http://mikrofoncaught.blogspot.com/2007/10/microsoft-anmlt-till-konkurrensverket.htmlSv: Konkurrens
Sv:Konkurrens
Nej, om man tvingas köpa ett operativsystem - när det egentligen inte behövs, när det kostar pengar och när det inte går att göra något åt det - ja, då gnälls det!Sv: Konkurrens
Sv: Konkurrens
Inte speciellt trovärdigt. Tog mig 2 minuter att hitta KJ som säger sig sälja helt kundanpassade system. Finns flera butiker runt om i landet, bara man går utanför de största kedjorna.
Att dessa säljer Windows är inte så konstigt då det är lättare för dem att hitta personer till support med en hyfsad kompetens till skillnad mot Windows.Sv:Konkurrens
Om det stämmer/stämde så förstår jag helt och hållet att någon anser att MS inte kör med schyssta regler. Annars tycker jag att det är upp till tillverkarna att erbjuda andra alternativ och därmed deras problem och inte MS.
/ThomasSv:Konkurrens
Nej, det är snarare som (det hypotetiska exemplet) att anmäla General Motors för att det nästan är omöjligt att köpa en bil (oavsett märke) utan att det medföljer en motor tillverkad av GM. En sådan dominans skulle kunna tyda på att tillverkaren (i det här fallet GM) har utövat påtryckningar på biltillverkarna och/eller försäljarna att montera in en motor från GM.dubbelmoral
I Kina har det bara sålts några hundra Windows Vista licenser.
Tro inte att dom kör med något annat bara...
Är det ändå inte lite grann som när Eric Idle's rollfigur i Life of brian
ska tilldelas "rätten att föda barn, fast han är en man" ? no? (se länk nedan)
Windows Operativsystem är ju trots allt "de facto" standard i PC miljö Idag.
http://www.youtube.com/watch?v=sFBOQzSk14cSv: dubbelmoral
Så att folk i Kina inte har råd att köpa licenser för Windows rättfärdigar att folk i Sverige tvingas köpa en licens för Windows?
<b>Windows Operativsystem är ju trots allt "de facto" standard i PC miljö Idag.</b>
Och varför är det det?Sv:dubbelmoral
Hörde det jag med. Kom väl i samband med releasen av Win 95. Låter inte troligt dock. Troligare är väl att de kör Coca-Colas variant, man sponsrar försäljare för att framhäva produkten (kanske även tillverkare).
<b>Och varför är det det?</b>
Smart marknadsföring? Erbjuder en produkt majoriteten vill ha?
Vänd på det. Hur kommer det sig att fler inte vill köra Linux trots att flera dist finns helt gratis att tillgå? Och fortfarande är tillgång till oinstallerade datorer ett argument. Är ganska lätt att hitta återförsäljare på många orter.Sv:Konkurrens
>Det är som att stämma tyska BMW för att Paulssons bil i Helsingborg
>beslutat sig för att enbart sälja BMW.
Nej, det är inte alls samma sak. Har du verkligen läst länken? Det handlar inte om datorer tillverkade av Microsoft med operativsystem tillverkade av Microsoft. Det handlar om olika datorer från olika tillverkrae med Operativsystem av någon annan (Microsoft). Det handlar dessutom om diverse konkurensrelaterade frågor och ett fall med en dominerande ställning. Det har inte BMW heller.Sv: Konkurrens
>Nej, det är snarare som (det hypotetiska exemplet) att anmäla General Motors för att det nästan är
>omöjligt att köpa en bil (oavsett märke) utan att det medföljer en motor tillverkad av GM.
SÅ du menar att alla de datorr som säljs i de aktuella fallen är tillverkade av Microsoft? Nu är det inte fallet, då det handlar om fall med en tillverkare av datorer och en annan tillverkare av program (Microsoft och dess operativsystem Windows).Sv:Konkurrens
De vill ha nåt som de känner igen. Alltså i 99 fall av 100, Windows.
De som vet vad Linux är och vill köra det, köper ju inte en dator inkl Vista på OnOff.
Om den vanliga användaren kommer hem med en dator utan OS installerat och trycker på ON kommer de att uppleva att datorn är trasig! Så jag förstår inte riktigt vad alternativet skulle var för leverantörerna... ? :)Sv: Konkurrens
Sen är ju anledningen till att "folk" inte vill ha *X faktiskt att MS har dominerande ställning. Om det fanns möjlighet att få en dator utan Windows så skulle man kanske fundera på om det finns alternativ. Och om möjligheten var att minska kostnaden på en dator med 20% för någon som vill ha en dator att surfa och betala räkningar på, så tror jag att ganska många skulle välja det.
Jag tror att 50% av alla datoranvändare idag inte skulle märka en nämnvärd skillnad på om man bytte ut Windows till Linux, utan skulle kunna arbeta vidare utan problem. "De vill inte ha det." är därför en sanning med modifikation, de vill inte ha det för att de inte känner till det, men de skulle mycket väl kunna tänka sig att ha det.Sv: Konkurrens
>Vanliga användare fattar inte vad Linux (eller annat "*X"-OS) är. De vill inte ha det.
Och, vad har det med saken att göra? Det som det handlade om var möjligheten ATT köpa utan alldeles oavsett hur många som vill eller inte. Vill man sedan vara lite synisk så kan man ju hävda att de flesta inte fattaer eller känner till JUST av den anledningen att det normalt inte finns just möjligheten.
>Om den vanliga användaren kommer hem med en dator utan OS installerat och trycker på ON kommer
>de att uppleva att datorn är trasig!
Igen, vad har det med anmälan att göra? Ingen har hävdat att datorer inte skall få säljas med operativsystem. Det handlar om att man skall ha möjlighet att välja med eller utan (och förslagsvis kunna välja VAD om man nu vill ha ett operativsyustem med).
>Så jag förstår inte riktigt vad alternativet skulle var för leverantörerna... ? :)
Är det verkligen så svårt att förstå? Det skall finnas möjlighet för de som vill at INTE köpa dator och operativsystem (i detta fall Microsoft Windows) ihop. Vad är problemet med det? Inget förhindrar att de fortsätter att erbjuda operativsystem (installerat eller inte) för de som vill ha det, men de skall också kunna sälja utan operativsystem.Sv:Konkurrens
Varför skulle dom då inte kunna göra samma byte med datorn, om dom ändå bara surfar och kollar mail, något som antagligen fungerar ganska lika på alla operativsystem. Anledningen är nog som många påpekar att folk inte har möjlighet att välja något annat.
<b>SÅ du menar att alla de datorr som säljs i de aktuella fallen är tillverkade av Microsoft?</b>
Nej. Mitt hypotetiska exempel handlade inte att det skulle vara nästan omöjligt att köpa en bil från GM utan att få en motor från GM, utan om att det skulle vara nästan omöjligt att köpa en bil av godtyckligt märke (Volvo, Open, Fiat, ...) utan att få en motor från GM. Du måste ha missat min parentes "(oavsett märke)".Sv: Konkurrens
De vill ha nåt som de känner igen.</b>
Vanliga användare vet inte ens att det finns något annat. Många tror att PC och Windows är samma sak, precis som många kallar chassit för hårddisk eller skärmen för PC (http://youtube.com/watch?v=aY_CidIS8YM).
<b>Om den vanliga användaren kommer hem med en dator utan OS installerat och trycker på ON kommer de att uppleva att datorn är trasig! Så jag förstår inte riktigt vad alternativet skulle var för leverantörerna... ? :)</b>
Det handlar inte nödvändigtvis om att endast sälja datorer utan förinstallerat OS. Och när det gäller detta argument tror jag inte att folk kommer att uppleva datorn som trasig om de får upp Ubuntu i stället för Windows.Sv:Konkurrens
Nu visade jag att det är allt annat än omöjligt. Det tog mig 2 min att hitta ett företag i Östersund, och senast jag var där så var Vic 20 poppis, så det är inte pga lokalkännedom. Han har ju medvetet valt ut ett antal företag som valt att enbart sälja datorer med Windows förinstallerat.
För 7-8 år sedan hade ditt resonemang varit intressant, men idag är det så lätt att få tag i alternativ så det är gammal ouppdaterad skåpmat.Sv: Konkurrens
Har du frågat KJ om de säljer datorer utan operativsystem?Sv:Konkurrens
En godtycklig "datortillverkare" får leverera sina datorer med vilket operativsystem dom vill, men om tillverkaren vill utnyttja Microsoft's OEM så måste alla datorer som tillverkas levereras med Microsoft's operativsystem förinstallerat.Sv: Konkurrens
Som jag skrev i en tidigare post så var det nått liknande jag hade fått för mig, men det kan väl inte gälla idag? För den regeln borde vara enkelt att komma undan eftersom privatpersoner får köpa OEM-licenser utan krångel idag. Och det finns då många som säljer OEM-licenser av Windows samtidigt som dom säljer andra operativsystem.
http://oem.microsoft.com/downloads/Public/sblicense/Swedish_SB_License.pdfSv: Konkurrens
Därmed inte sagt att jag gillar att man inte kan välja bort Windows på de datorer som elgiganten och liknande företag säljer, för helst vill även jag kunna få hem en ren dator när jag köper en, detta gäller framför allt laptops eftersom de stationära köper man i form av lösa delar och det gäller nog de flesta som använder ***ux också...Sv: Konkurrens
Läs avsnittet en gång till. Det är tillåtet att förinstallera 3:e parts mjukvara, men det är inte tillåtet att sälja den vid sidan av. I praktiken innebär detta att om man säljer system med förinstallerat Windows, får man inte sälja någon mjukvara löst.Sv:Konkurrens
http://mikrofoncaught.blogspot.com/2007/10/microsoft-missbrukar-inte-sin.htmlSv: Konkurrens
/Thomas