Funderar på att köpa en GPS-navigator, främst för "skogsbruk" (jag plockar svamp och fiskar, och har tänkt att göra det i större utsträckning snart). Jag kan med gott samvete rekommendera Garmins modeller, själv har jag en GPSMap 60CS. Denna har färgskärm, funktioner för att plotta rutter, kommunikation med PC-programvaror om man vill sitta hemma i lugn och ro och analysera sin rutt i förväg eller i efterhand o s v. Ja, tack först och främst för svaret. Har själv gps i mobilen men annars kan jag rekommendera Garmin eTrex... lättanvänd och pålitlig... modellen Venture CX ser fin ut och kostar inte heller skjortan (strax under 2000) till vilken man kan ladda in friluftskartan... Detta verkade väldigt trevligt!GPS-tips?
Kikat runt lite, men det är jävligt svårt när det varierar mellan 800 och 8000 kr.
Jag kör fn inte bil, så vägkartor och möjligheter till det har inte högsta vikt. Jag antar att det är en major cost, men annars så skulle det ju förstås inte skada att ha det...
Jag behöver i stort sett bara kunna fylla i punkter på förhand och kunna registrera punkter jag har varit på, och samtidigt kunna se ungefär åt vilket håll jag ska gå. Vore inte fel om den kunde registrera en hel rörelse också. Om det går att få in kartor vore det bra, om det går att koppla till vägkartor vore det bra, men det är inte prio 1. Av vikt är däremot pris, batteritid och i viss mån hållbarhet.
Tips, förslag?Sv: GPS-tips?
Jag har till denna köpt friluftskartan pro för att få hela Sverigekartan i kanonbra "upplösning"...funkar kanon för all friluftsverksamhet, som t ex GeoCaching (www.geocaching.com, rekommenderas!).
Dock är det nog 3 år sedan jag köpte min, så det kan mycket väl finnas nyare fräckare modeller i samma serie så du bör nog kolla runt lite...
För bilnavigering så är inte denna lösning optimal dock (men den går att använda).
Totalkostnaden för tre år sedan var ca 7000 totalt, men GPS:en borde ha sjunkitrejält i pris nu. Friluftskartan kostar nog fortfarande dryga tusenlappen...
[Edit. Finns en modell som heter 60CSx, enda skillnaden tror jag var att den hade en "gyro"-kompass i st f den elektroniska som finns i den billigare modellen 60CS (funkar bara när man rör på sig). Så kompassen i 60CSx:en är lite mer pålitlig men frågan är om det spelar någon roll när man ändå har en GPS :-) ]
[Edit igen. Batteritiden är kanonbra i GPS:en tycker jag...svårt att ge exakt värde, men på en dagstur så kör du inte slut på batterierna i alla fall. I alla fall inte om du använder skärmsläckare...]Sv:GPS-tips?
Problemet med detta är ju just priset. Den ligger fortfarande på runt 4000-5000, och för en liten hobbygrej är det lite för mycket (fortfarande student, och med en lägenhet att betala har jag inga jättemarginaler).
I övrigt var det ju schysst med färgen och kartor är nog jävligt bra...
Kanske ska vänta till nästa säsong, med en förhoppningsvis lite bättre ekonomisk situation.Sv: GPS-tips?
Sv:GPS-tips?
Och den verkar ju vara användbar även för, säg, semestrar, bilkörning, osv.
Hittade dock inte under 2000 kr, men råkar ha en bror som brukar kunna fixa elektronik lite billigare (jobbar på ett hemelektronikföretag).
Det är just detta "hade varit bra om man kör vilse" som hade varit bra att få på köpet, liksom.
Men det viktiga är den rena GPS-funktionaliteten, "här var jag, och åt detta håll ska jag gå för att hitta tillbaka" och "på den här punkten fick jag 3 liter trattkantareller förra året", osv.