Vad för teknik skall finnas i kk:t (korskopplingsskåpet) för att kunna se Bredbands-TV från Telia. Vi har precis fått ett helt nytt skåp, 24mbit med bredband men kan inte få Bredbands-tv. Någon som vet varför man drar ledningar, sätter upp ett sprillans skåp men inte stoppar in teknik för att stödja det alla kampanjer handlar om? Jag har hört från en telia-säljare att det beror på hur mycket kapacitet som finns i telestationen. <b>Jag har hört från en telia-säljare att det beror på hur mycket kapacitet som finns i telestationen.</b> I teorin kanske, men jag är ganska övertygad om att de har överbokat den kapaciteten... Om de har en station med 100 24 Mbps-kunder så behöver inte det betyda att det finns 2,4 Gbps framme. Tror du ska vara väldigt nöjd om det finns 1 Gbps. Jag är helt övertygad om att 100 kunder med 24 Mbps internet kräver mycket mindre bandbredd än 100 kunder med 24 Mbps internet + IPTV. I den aktuella stationen kanske det inte finns så mycket bandbredd att de räknar med att det räcker till TV också. IPTV tar ju iofs inte så mycket, borde ju räcka med att man drar igenom alla kanaler som används någonstans i nätet genom uplinken, IPTV kör ju med multicast så vitt jag vet? Utrustningen i just den stationen kanske inte har stöd för multicast och då kan de inte leverera tv. Säljaren jag pratade med verkade inte vara så bevandrad i teknik, så han kan kan ju menat något sådant också. Men även om man kör multicast blir det en ganska ordentlig bandbredd som går åt för närmare 30 kanaler eller vad det nu är Telia har. Att det ryker 30 kanaler är ju en sanning med modifikation, för att den bandbredden ska käkas upp så krävs det ju att minst en box tittar på varje kanal :) Jaja, men fatta poängen istället för att peka på detaljerna. Det går åt mer bandbredd (och ev. annan hårdvara) för att distribuera TV! :) Om det då handlar om en liten station kan man gissa att det kanske inte är lönsamt att uppgradera. Nu handlar det ju iofs om nybyggnation, så jag vet inte riktigt vad det skulle kunna vara för prisskillnad direkt.. :PBredbands-TV och telias servicegrad
Sv: Bredbands-TV och telias servicegrad
/JohanSv:Bredbands-TV och telias servicegrad
Men kapaciteten för TV borde finnas där eftersom ens uppkopplingshastighet sjunker med lika mycket som TV-signalen kräver. Totalt blir det alltså max 24 mbit ändå.
/ThomasSv: Bredbands-TV och telias servicegrad
Men nu gissar jag ganska vilt...