Sitter och kollar på Riksdagsutfrågningen. Har du sett filmen Sicko? Det är Michael Moores film om sjukvården. Antagligen rejält vinklad, men den är bra i alla fall. Edit: Jag bodde i england några år där mycket av den offentligt finansierade sjukvården drivs i privat regi.Sverige Sjukvård
Blir så förbannad när jag hör privatvårdens lovsång.
Här har Vi byggt upp ett system med hårt intjänta skatter så
att alla , jag menar alla, skall vara garanterad en proffsig sjukvård.
Vi ställer upp lojalt via skatten.
Då vill högerkrafterna att vissa barn är värda mer än andra dvs privatisera och
ge dom rika förtur och gör vinst på att kolla vissa priviglierades barn.
Då visar det sig att dom inte har resurser att behandla detta barn.
Ok då slänger Vi över/remissar barnet till det allmännas resurser.
Då duger Vi och girigbukarna har fått sin profit på sin dyra konsultation.
Min son har flyttat hem från USA (fyra barn)
Han säger fae... stabben ,
jag har blivit sosse efter att jag sett deras system jämfört med det som råder här i Sverige.
Vi det allmänna har alla resurser som rimligen kan krävas.
Vi har bekostat dessa läkare deras utbildning/karriär.
Nu gäller återbetalning ! i det allmännas tjänst.
Sven SocialDemokratSv: Sverige Sjukvård
Eftersom den inte finns att köpa på DVD i Sverige än så får du ladda ner den om du vill se den: http://thepiratebay.org/tor/3856666/Sicko.CUSTOM.SWESUB.DVDR-THEFORTWO
/ThomasSv:Sverige Sjukvård
Skall kolla.
Känner igen honom och gillar att han är en "finne" i röven på USA admin.Sv: Sverige Sjukvård
(För det är väl det som diskuteras i sverige, inte att sjukvården skall finansieras privat?)
Jag kan inte påstå att det var någon större skillnad mot den svenska sjukvården. Lättare att få tid hos doktorn och kortare väntetid på akuten men å andra sidan var maten på sjukhusen sämre och lokalerna inte lika fina. Läkar- och akutbesök är gratis och jag fick uppfattningen att engelsmän gick dit oftare än vad vi gör i sverige.
Diskussionerna om köer och sånt var desamma.