Slängde ut dessa frågor i Elektronik Forumet. Om du inte har glömt det så har du redan postat samma sak här: [Var är jag ! Vart skall jag?GPS] :) Med reservation för att Sven har ändrat sitt inlägg så var det ju just det han skrev först, att han hade postat det i elektronikforumet. =) Nja va fae.... jag är medveten om det, trodde inte Ni läste Elektronikforum, Jag läser allt i elektronikforumet men det är sällan jag kan bidra med något. Men fortsätt posta =) Jaha, nu fattar jag vad Sven menar, trodde han syftade på tråden på elektronikforumet.com som refereras till i den andra tråden... "Panama-problemet": New York -> Bombay, kan det vara närmast att åka "över nordpolen" eller någonstans i dess "närhet" tro? Svår att säga vart mitten är utan jordglob, men de skulle kunna vara någonstans häromkring. Men det kan även vara helt fel :) Som Johan skriver ang Panama kanalen. ...och med "Kalax" menar farbror Sven förståss Kallax (eller Luleå Airport)... som nu efter utbyggnaden har Europas längsta landningsbana för kommersiellt bruk...Vår Glob
Genom mitt gamla yrke som Navigatör så är jag forfarande mycket intresserad
av vårt kära Jordklot och navigering/mattematik i denna sfär.
Ni som är intresserade kan väl fundera på dessa frågor.
<b>Nu kommer en fråga till Er som är intresserade av Navigation och Geografi.
Jag är skeppare på ett fartyg som skall gå genom Panamakanalen. Från Atlanten >--- StillaHavet
Vad blir huvudkursen genom kanalsystemet ???
Nästa.:
Jag är skeppare på en JumboJet och startar från Kennedy AirPort i NewYork skall till Bombay Indien.
Var är jag när jag flugit halvvägs och flugit den närmaste vägen (Storcirkel) ? "Flugit" heter det så LOL
Flyga Flög Flugit eller hur fae... är det !? :-D
Och den sista Navigations frågan.:
Jag är skeppare på en JumboJet och startar från Los Angeles >--- Arlanda.
När jag kommer till Arlanda fortsätter jag lika långt som jag flugit Los > Ar längs samma storcirkel.
Var är jag när flygningen är avslutad ?
Dvs dubbla Los Angeles >--- Arlanda längs samma storcirkel.</b>Sv: Vår Glob
/JohanSv:Vår Glob
/ThomasSv: Vår Glob
har inte fått någon respons på mina frågor.
I all välmening försökte jag få lite interaktivitet i Forumet.
Det straffar sig :-(Sv:Vår Glob
/ThomasSv: Vår Glob
/JohanSv: Vår Glob
Jag kollade in google maps, om det nu är rätt område jag hittat så ser det ut att vara syd-ostlig, lite ologiskt, men jag gissar att det var därför du frågade?
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=sv&geocode=&time=&date=&ttype=&q=panama&ie=UTF8&ll=9.145486,-79.639206&spn=0.41285,0.748444&t=h&z=11&om=1
/JohanSv: Vår Glob
/JohanSv:Vår Glob
Man styr huvudkurs 132 SO för att komma igenom. Dvs ostlig kurs för att komma västerut.
Ang NewYork - Bombay så är man halvvägs över Hudiksvall. Vi ligger centralare än man tror.
Ett annat exempel på hur korkat det är i världen.
Vi byggde ut Kallax för internationellt transportflyg till Asien Japan mfl. Bra tänkt.
Absolut närmaste vägen går via Kalax från tex USA eller övriga Europa.
Dvs en Central omlastningsstation för gods USA-Japan-Europa
Men !!! Ryssarna sätter sig på tvären , får inte flyga över deras terretorium utan money money.
Där står Kallax nybyggt och fint och väntar på Transportflyg som skulle bidra till koldioxidminskningen.
Tror att förnuftet kommer att segra tillslut.
Editerat: Kallax skall det vara.Sv: Vår Glob
Den används förståss även nu för fraktflyg men inte i den utsträckningen som var tänkt av Björn Rosengren och grabbarna... detta mycket p.g.a. griniga ryssar som just Sven sa...
...90% av jordens befolkning nås inom 10 timmar från Luleå...
ps. Jokkmokks Flygplats har Sveriges längsta landningsbana och var fram till slutet av 80-talet topphemlig... fanns inte med på några kartor... hur man nu trodde att man kunde dölja en flygplats med en ca 5km lång landningsbana för ryssen... ds.