Detta område blossar upp titt som tätt på många datorerlaternade områden. Jag vet inte något om grundfrågan med mjukvarupatent egentligen, men man har ju fortfarande upphovsrätten till dom program man har skapat och kan ju utan problem sälja dom. Jag är emot mjukvarupatenten. Mest eftersom du förmodligen kan göra vad du vill med din kod och om du börjar håva in bulor på det så kan du ändå hoppa upp och sätta dig på att det finns något företag som någon gång i tiden tagit patent på något sekvens av något som ditt program gör och därmed kommer lägga en stämning för patentintrång. Patent överlag är en märklig grej nu för tiden. Förr i tiden handlade patent om skydd för forskare, idag får patent snarare motsatt effekt, det är så dyrt att enskilda personer inte vill skaffa patent, och det finns organisationer och personer som tar patent på allt de kommer över på löpande band, enbart i syfte att kräva pengar, utan att vara upphovsmän öht. Skulle inte patentproblemet lösas om bsara upphovsmannen fick ta patent på en viss sak? Artikel på IDG idag om mjukvarupatent: Men då måste du bevisa att du verkligen är upphovsman? <code> <b>Borde väl inte gå igenom i USA då de går efter "first-to-invent"-principen</b> Mm, de är väl så det går till. Sjukt som fan är det! Förstår att det finns folk som tycker riktigt illa om storföretag.Mjukvaropatent
Visst ska man erkänna att visa patent är väldigt knäppa men en del vill endå avskaffa allt som har med
mjukvaropatent.
Min fråga är då
Hur ska man då tjäna pengar på saker man har programmerat?
Om jag kommer på ett bra system som ingen annan har gjort som kan göra så det området dubblera sin effektivitet så vill man ju givitvis ha det för sig själv och sälja ut mitt program till företag och privatpersoner.
Hur ska man annars tjäna pengar?Sv: Mjukvaropatent
/ThomasSv: Mjukvaropatent
Prenumererar på diverse nyhetsbrev inom IT och utveckling och så gott som dagligen så är det något källarföretag ute på Vischan som 95 tog ett patent på en viss funktion som någon sedan råkat göra om och sen blivit stämd för.
Men risken finns och kommer alltid finnas att någon annan gjort och ev. patenterat det du skapat men sen inte vidareutvecklat och sålt det som ditt patent handlar om och vips. tjohej, så var allt ditt arbete ogjort.
Några korkade exempel:
"The idea of sending movies over the Internet".
<b>Kort o gott inget streamande på din site, för då är det patentintrång.</b>
"Selling things over a network using a server, client and payment processor, or using a client and a server ".
<b>Ingen webshop, det är patentintrång!</b>
Kolla även:
http://webshop.ffii.org/
där har du en webshop, inget konstigt, men den täcker in vilka patent som gäller för just en vanlig webshop. Det är m a o omöjligt för NÅGON att skapa en webshop utan att göra intrång på diverse patent.
//JohannesSv:Mjukvaropatent
Sv: Mjukvaropatent
Eller finns det någon viktig detalj varför vem som helst ska kunna ta patent på vad som helst, typ?
/ThomasSv: Mjukvaropatent
Microsoft patenterar gamla Unixlösningar, http://www.idg.se/2.1085/1.133957Sv:Mjukvaropatent
Och hur gör man i ett företag, där måste ju företaget ta patentet?
Är då hela företaget upphovsman?
Sen har jag för mig att man ofta lägger upp "riktiga" patent så att ett företag betalar patentet, men en person får royalties.Sv:Mjukvaropatent
Microsoft patenterar gamla Unixlösningar.
</code>
Borde väl inte gå igenom i USA då de går efter "first-to-invent"-principen, alltså typ att den som först uppfinner och gör grejen allmänt känd har rätt till patentet?
Jävligt dålig stil är det hur som helst och för det borde stränga straff utmätas!Sv: Mjukvaropatent
Tja... Patentverket hinner/orkar inte kolla alla patentansökningar utan godkänner dem. Patentet kan senare visserligen prövas i domstol, men det är en kostsam och riskabel process för ett litet företag.Sv:Mjukvaropatent