Fick denna på mailen, för mig som inte räknar så ofta var den lite klurig men med papper och penna gick det bra. 10990 förutsatt att det inte fanns något annat i bussen som har ben? Använde dock min miniräknare i stället för papper och penna. Jag stämmer in på 10990. Men och andra sidan kanske man ska lägga till 2 till en tänkbar förare, barn kör ju så sällan. Sen saknas det ju en del information i uppgiften. Det stod inte hur många ben barnen hade eller vilken typ av buss det var. det kanske var en handikappbuss med barn som saknade ben? De bör ju ha suttit i en rullstol eller något för att orka bära alla de väskorna och alla de katterna... Kanske kan be om en nogrannare förklaring av förutsättningarna nästa gång... :) Är inte detta en sådan där luring som John McClane råkar ut för. Hmm, har inte en människa 206 ben i kroppen? Har dock inte en aning om hur många ben en katt har. Sen kvarstår om man ska räkna skelettets ben OCH benen som man går med.... Svårt det där. =) Nu framgår det ju att varje katt har 4 ben... men vad historien ej berättar är hur många ben varje barn hade... I excel blir det väl så här då. <b>Undrar om barnen har med sig sina ryggsäckar i bussen?</b> Ja det var ju många tänkbara lösningar :P Ja det finns många olika lösningar på detta! Så här var frågan John McClane råkade ut för i Die hard. Var inte riktigt samma men någon form av släktskap har säkert frågorna och det är nog tänkt att vara en lösbar räkneuppgift som postades här. > "Now, do I have your attention?As I was Gåta: Barnen i bussen
<b>Var lite sportsliga nu och använd inte google :P</b>
I en buss sitter det 7 barn.
Varje barn har sju ryggsäckar.
I varje ryggsäck finns det 7 stora katter.
Varje stor katt har 7 små katter.
Varje katt har 4 ben.
FRÅGA: hur många ben finns i bussen?Sv: Gåta: Barnen i bussen
Sv: Gåta: Barnen i bussen
Sv: Gåta: Barnen i bussen
Det finns bara ett b i bussen :)Sv:Gåta: Barnen i bussen
/RickardSv: Gåta: Barnen i bussen
Jag tror mer på Daniels förslag, hur många b:n det finns i "bussen"... alltså ett b... men man skriver väl b:n och inte ben... ;)
Får man gåtan berättad för sig så låter det ju dock likadant...Sv:Gåta: Barnen i bussen
= ((49*7)*4) + ((49*49)*4) + (7*2) = 10 990 ben
1372 stora kattben
9604 små kattben
14 st barnsben
Och så till Chris Klug
Det står inget om att bussen är i rörelse.
Det står inget om vilken busstyp.
Det står inget om att barnen bär sina ryggsäckar.
Det står inget om något handicap.
Tänk att det alltid finns människor som ska trassla till det.Sv:Gåta: Barnen i bussen
...samt om de små katterna även är i ryggsäckarna...?Sv: Gåta: Barnen i bussen
När jag fick den räknas i alla fall att barnen har 2 ben var. Det finns ingen busschafför. Alla väskor och katter är i bussen. Så det blir 10990 :)
Ni är skärpta här på Pellesoft må jag säga. Många av mina kompisar fick det till runt 300 och nån till 20 000 haha.
Cred till Er!
/RickardSv:Gåta: Barnen i bussen
Detta borde förstås av alla!
7 barn med 7 ryggsäckar vardera => 49 ryggsäckar
Varje ryggsäck innehåller 7 stora katter med vardera 7 små.
En stor katt + dennes små kan ses som en "enhet" med 8 katter.
Det finns 7 sådana enheter per ryggsäck
7*8=56 katter per ryggsäck.
49 ryggsäckar med 56 katter = 2744 katter = 10976 kattben
10976 kattben + 14 barnsben = 10990 ben.
eller
Totalt antal ryggsäckar = 49
49 ryggsäckar * 7 stora katter = 343 stora * 4 ben = 1372
49 ryggsäckar * 7 stora * 7 små = 2401 små * 4 ben = 9604
Antal barn = 7 * 2 = 14 ben
---------------------------------------------
Vilket blir 1372+9604+14=10990 benSv: Gåta: Barnen i bussen
"Now, do I have your attention?As I was
going to St-Asra, I meet a man
with 7 wives, every wife had 7 sacs, every sac had 7 cats,
every cat had 7 kids and everykids, cats, sacs and wives.
How many were going to St-Asra? My phone number is 555-... "Sv:Gåta: Barnen i bussen
> going to St-Asra, I meet a man"
Jag trodde han var på väg till St Ives.. :)