http://www.youtube.com/watch?v=q3idQKi5EqM Helt klart två fall för Anna Skipper... Nästa två kommande program i Du är vad du äter. Tack Pelle dom gick till arkivet båda två. Jag skrattar så jag ligger dubbel. Beträffande film 2 så har jag många kommentarer. Två av mina kolleger har sådana helikoptrar. De kördes rätt mycket ett tag som avbrott i arbetet. Den ena kollegan trakasserade mig genom att hovra över mitt huvud, men då besköt jag helikoptern med gummiband. Jag fick in några fullträffar med grova gummiband, varvid helikoptern kastades iväg och störtade. Bra jobbat Per. Det lustiga är att jag också har två kollegor som har varsin dylik helikopter. "Tyvärr" har de båda numera gått sönder... Har dina kolleger gått sönder ? eller är det ett syftnings fel ? :-D Jag hovrade upp framför en snygg bekant flicka som en hyllning.Sven, nåt för dig att kommentera ;)
http://www.youtube.com/watch?v=vrcv_AxuV70&NR=1
God Jul förresten!Sv: Sven, nåt för dig att kommentera ;)
från en lekmans perspektiv så ser det ut som om det är bogvisiret i båda fallen.Sv:Sven, nåt för dig att kommentera ;)
Sv: Sven, nåt för dig att kommentera ;)
Jag har en hel del kommentarer till båda filmerna.
Film 1. Är en proffsig instruktionsfilm från alla inblandade. Piloten är helproffs.
Budskapet är alla fel du kan göra från FartygsChef Pilot och däcksfolket.
Jag har själv varit Helikopterlandningsofficer på bla. HMS Karlskrona.
Skulle vara djä... intressant att höra radiotrafiken mellan "mig" Fartygsbryggan och piloten
Det begås en massa fel här.
1. Fartyget har fel kurs vis avi vindriktning. Bedömer att det är ett Supplayfartyg eller Isbrytare.
Fartygen har så stor överbyggnad så dom stjäl all vind från Hkp:n
Om Hkp:n får någon vind så är det sk. nedsvep som är fullständigt omöjligt att beräkna.
Den vind Hkp:n får kommer från fartygets frammåtfart.
2. Helikopeterofficeren verkar inte kunna styra sina röda män med teckenspråk.
dom far omkring som yra höns. Deras uppgift är att låsa Hkp:n vid däcket tills "jag"
ger klartecken "dra" frigör Hkp:n. I hög sjö är detta livsviktigt. Stick iväg på vågtoppen.
3 Fartygschefen styr åt helv... fel kurs. Man skall styra på så sätt att vinden kommer in
45-60 gr från vindriktningen. Man får in frisk vind från antinge SB eller BB.
Piloten fick kraftiga nedsvep han var tung. Han var jätteskicklig som fick ner kärran välbehållen.
Piloten litar helt på oss.Han kan inte bedöma vilket håll han skall dra.
Här fick han instruktion stick åt höger. Helt åt helvete han kom i vindskugga.
Han fick en djä... chock. Ingen vind . Tur och skicklighet räddae honom och hans last.
En annan aspekt som också finns med i spelet är.
Piloten blir ofta så djä... akut sjösjuk när han sitter där och väntar på starttillstånd.
Det är fullständigt onormalt för hans hjärna att röra sig i dessa x y z axlarna
som fartyget våldtar honom med. Man flyger faktiskt en Hkp med röven. Känner hur det rör sig.
Har själv en skräckupplevelse från landning i hög sjö på HMS Visby.
Alluette Hkp med gummiflottörer.Vi kom in i resonans med fartygsdäcket och vår studdsförmåga.
Vi studdsade hit och dit med kanontorn och andra hinder kring öronen.
Vad gör man !. Stigspaken i botten(exakt som han gör på filmen.Ser nätet under sig) tvinga ner fanskapet. Försök inte finlira.
Låt aldrig Helikoptern bestämma. Jag flyger du gör som jag säger.!
Sen förstår jag inte skämtet med "bogvisiret" Så var det ju bogviseret ramlade av och båten sjönk. !
Bogviseret ramlade av pga kass konstruktion och en Fartygschef som går med 22 knop mot hård sjö.
Fullständigt djä... idiotiskt att gå med full power rätt mot sjön. Skiter väl i Tidtabell och annat.
Som Fartygschef ligger din 100 % lojalitet mot ditt fartyg och den last du befordrar.
Kan dom sitta på Skeppsbron och gnälla att Vi inte håller tidtabellen.Vi är lojala mot vårt Fartyg. !
Se ovan FCSv:Sven, nåt för dig att kommentera ;)
Jag fick en IR-styrd liten Hkp i Julklapp.
Jag kör den nu i stora rummet. Min sambo tycker att jag är barnslig och omogen.
Katterna och jag har så djä... roligt. Dom är för tuffa. Dom jagar denna leksak.Jag styr undan osv.
Vi har nu hållit på 20 min måste ladda om batterierna. Jag skrattar så jag ligger dubbel.
Skall göra en amatörfilm om detta.
Respekterar dessa små vilddjur när jag ser hur dom jobbar tillsammans för att "killa" detta odjur.
När dom sticker fram sin nos ger jag dom en klatsch på nosen med rotorbladet.
Ohhhh vad kul att styra denna Hkp och leka med mina älskade katter.
Dom ger sig inte dom gillar matchen !Sv: Sven, nåt för dig att kommentera ;)
Låt mig tänka ett tag så blir det en bar analys.
Preliminärt så blir det SBS (Skit bakom Spaken)
Väder och startvikt. En äldre människa (70) omkom.
Öststatare amatör flög Hkp:n!
Han som omkom var gratulatinsobjektet det var hanns 70 års dag..
Ok så skulle kanske jag också vilja sluta.
Sven (68)Sv: Sven, nåt för dig att kommentera ;)
Sv:Sven, nåt för dig att kommentera ;)
Jag skall ge mina två katter gummiband som handikapp. ;-)
Gooooooooooooo Hjul på dig.Må du aldrig få "punka"Sv:Sven, nåt för dig att kommentera ;)
Sv: Sven, nåt för dig att kommentera ;)
Sv:Sven, nåt för dig att kommentera ;)
Min sambo säger att jag är barnslig omogen. Mmmm... kanske jag är ! Skiter jag i. !
Jag tackar gud och mina känslor att jag fixar sådana här trix.
Sven(68)