Av skälen 2,3 och 4 har jag inte och kommer inte gå ur. Punkt 2 stämmer ju inte helt och hållet. Begravning vet jag inte hur det är med, men man betalar ju i alla fall en begravningsskatt oavsett om man är med i kyrkan eller inte. Jag stannar kvar i kyrkan. Alla 4 skälen är min själ relevanta för mig. Bra för själen. Jag har tänkte gå ur, trots att jag är kristen; är medlem i en frikyrkoförsamling inom efk, och känner mig inte direkt som en medlem av svenska kyrkan; jag betalar hellre de pengarna på annat håll :P <b>Är du religiös Sven? </b> > Hatar Pingstvänner och andra avvikande rörelser som tror sig ha patent på kontakten med Gud. <b>Hatar ! skriv föraktar</b> Jag vet när jag hatar.Egentligen betyder det föraktar. ! Alla djä... Frimiclare kan börja gräva Er grav. Jag skall med glädje fylla på med jord. "Tell/say no no more" Hallå Sven ! <b>Punkt 2 stämmer ju inte helt och hållet. Begravning vet jag inte hur det är med, men man betalar ju i alla fall en begravningsskatt oavsett om man är med i kyrkan eller inte.</b> Martin skrev.: Minns från min barndom på Söderslätt i Skåne. 1. Går inte att argumentera mot. Knappast någon som går ur trots att de tror på den kristna guden, såvida de inte skall joina en sekt med kristen inriktning. Om du tror på religion X, så är det klart att du skall vara medlem i religion X. <b>Det går att stödja hemlösa etc genom sekulära organisationer, t ex röda korset.</b> OT: Symboler kommer och går: Per Persson: kan hända att nån förening använder en röd svastika där, men dom hör *inte* till Röda Korset! De symboler som används är röda korset, röda halvmånen och röda kristallen. Röda halvmånen används i muslimska länder pga att dessa länder inte accepterar ett kors. Röda kristallen används där man varken korset eller halvmånen godkänns. Nej, jag har inte gått ur kyrkan - vi diskuterade det på jobbet, så jag var nyfiken på hur det var med er :) <b>Per Persson: kan hända att nån förening använder en röd svastika där, men dom hör *inte* till Röda Korset!</b> Svastikan användes på prov 1957 på Sri Lanka och 1959 i Indien. Röda Lejonet och Solen användes av Iran fram till 1980, då dom gick över till Röda Halvmånen. Sidan du länkade till (redswastik.org) har inget med Röda Korset att göra. Jag har en helt annan anledning. <b>För övrigt anser jag att religion borde vara barnförbjuden...</b> <B>"Så tillvida att man skall ha religionshistoria på schemat i skolan. Jätteviktigt att våra ungaSv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
/MartinSv:Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Och för att gifta sig så räcker det med att en av parterna är med i kyrkan. Är ingen med så kan man få gifta sig i kyrkan ändå, men man måste få tillstånd av nån först.
Jag har inte gått ur än, men det är definitivt något jag ska göra.
Edit: En lämplig länk: http://www.uturkyrkan.se
/ThomasSv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Sv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Sv:Har du gått ur Svenska Kyrkan?
mmm... kan man nog klassa mig som, Men jag går aldrig i kyrkan.
Jag går på begravningar och barndop. Är nu 68 år och går på begravningar lite då och då ,gamla vänner.
Själv går jag in i min kammare och snackar med Min Gud (se högre makt).
Jag identifierar mig som kristen.
Jag är väl religiös, gillar alla gamla "läsarsånger" Hatar Pingstvänner och andra avvikande rörelser
som tror sig ha patent på kontakten med Gud.
Här i Haninge har Vi Europas Mormontempel. Dom har aldrig stört mig så dom är OK .Sv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Hatar är ett väldigt starkt ord ;) Och jag tror inte att någon anser sig ha patent på det heller btw :PSv:Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Näääääääääääääää jag hatar packet så det skriver jag igen. Knutby mmm.....
Dom står ibland utanför min dörr och predikar.Jag lyssnar på deras flosker ett tag sedan får dom en
vass replik som jag inte vill vidarbefordra här.
SvenSv:Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Ni kommer att stå i ett speciellt bås på den yttersta dagen.Ni hedrade inte Er Gud.
Ni kör med falska budskap.
Det djävliga är att Ni som förståndiga människor fortsätter och vidhåller att säga om samma sak.
Ni var/är som faricerna i templet.
Kärlek ärlighet och godhet vinner ! och det finns plats åt oss alla, inte bara dessa missledda spillror.
<b>"Dom ärar mig bara med sina käftar,dom är långt från mig"</b> Sa Jesus. Braaaaaaaaaaaaa !Sv:Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Det visste jag redan ! som Strindberg "Det är synd om människorna"Sv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Detta är ett forum för IT-intresserade.
Det kan hetta till i debatten om olika lösningar, men det minsta man kan begära är att vi respekterar varandras privatliv.
"var och en blir salig på sin tro" heter det ju.
Man behöver inte hålla med, men inte heller "spy galla".
Sådant kan leda till att vissa inte vill hjälpa andra och då har ju hela idén gått förlorad med detta forum.
tycker Martin....Sv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Vare sig man är medlem i kyrkan eller ej så kommer man att bli begravd (eller kremerad). Det dom menade med andra punkten är att den som inte är medlem egentligen inte har rätt att deltaga på tillställningar som man håller på med i kyrkan... Med andra ord, en som ej är medlem i Svenska Kyrkan har inte rätt att få en begravningsceremoni hos Svenska Kyrkan... men ner i jorden (eller upp i rök) skall han i alla fall...Sv:Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Hallå Sven !
<b>Detta är ett forum för IT-intresserade.
Det kan hetta till i debatten om olika lösningar, men det minsta man kan begära
är att vi respekterar varandras privatliv.</b>
Woops där trampade jag på en öm tå. Ordvalet är tillspetsat men i sak står jag för uttalandet.
Tex. Pingstvännerna står och ringer på min dörr och svamlar sitt shit.
Dom respekterar inte mitt privatliv,återkommer med jämna mellanrum med sina falska budskap.
Hos mig får dom höra vad dom går för och droppar av med slokande öron.
Med hopp om att dom lär sig vilka dörrar dom inte skall ringa på.
<b>Djävla pack ring inte på min dörr</b>
<b>"Dom ärar mig bara med sina käftar,dom är långt från mig"</b> Sa Jesus.Braaaaaaaaaaaaa !Sv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Där fanns en Frimicklarbonde som sprang omkring och förmedlade sitt budskap.
Han var den elakeste bonde som fanns i nejden när det gällde inställningen till våra djur.
Han var så djä... elak mot djuren och min skolkamrat Karin .
Då fick jag omedlbar kunskap om dessa Fariceer. Djä... hycklare
<b>Det du gör mot dessa våra minsta , gör du mot mig !</b>Sv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
2. Dåligt argument. Det finns borgerliga motsvarigheter.
3. Uruselt argument. Det går att stödja hemlösa etc genom sekulära organisationer, t ex röda korset. Hela tanken på att religiösa organisationer står för all välgörenhet är löjlig och inkorrekt.
4. Kristen identitet bla bla, samma som 1.
Gå ur om du inte tror, ingen skulle betala tusentals kronor per år för att vara medlem i en golfklubb om de inte spelar golf!? Det är bara att acceptera att ni blev medlemmar utan att ha något att säga till om, era föräldrar fixade medlemskapet, inte ni. Du genomförde antagligen konfirmationen för presenterna eller för att alla kompisarna gjorde det....
För övrigt anser jag att religion borde vara barnförbjuden...Sv:Har du gått ur Svenska Kyrkan?
OT: Vilka saker man får reda på när man börjar läsa... På vissa håll i Indien och Sri Lanka används en röd svastika, http://www.redswastik.org/Sv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika
BTW Jag hoppas att du inte kör en http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
[Edit: Fixade url:erna]Sv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Trots att ett rött kors är den ursprungliga symbolen, har Röda Korset inget med religion att göra. Röda Korset grundtanke ligger i scweizaren Henri Dunants arbete vid slagfälten i Solferino 1859 och symbolen är helt enkelt en invers av schweiziska flaggan.Sv:Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Sv:Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Det är visserligen bara korset, halvmånen och kristallen som är <b>offentliga</b> symboler, men andra symboler har föreslagits och använts på sina håll, däribland den röda svastikan.Sv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Sv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Jag är totalt oreligiös men jag älskar kyrkor som byggnader och vill att de ska bevaras.
Mvh
FredrikSv:Har du gått ur Svenska Kyrkan?
Mycket bra sammanfattning. Blir min "komihåg" sentens från denna tråd.
Så tillvida att man skall ha religionshistoria på schemat i skolan. Jätteviktigt att våra unga
får en objektiv redovisning och kunskap om vad olika religioner står för.
Religionen står för allt djävulskap som rasserar på klotet.
Hörd just från Göran Persson att Gud hade sagt till Bush att han skulle starta kriget mot Irak.
Phuuuuuuuuuuuuuuuuu
Ger mig fae.... på att Gud sagt till Reinfeld:skan att hon skall privatisera Tibbleskolan så hennes
bröder och systrar får en liten skärv och att Gud sagt till socialminister (Kd "nissen") att privatisera
våra sjukhus så "mammon" också får en "skärv" av vårt ofrånkommliga sköplighet.
Dessa djä... hycklare som sätter "mammon" i högsäte och predikar avhållsamhet.
Fyyyyyyyyyyy Fae........... Jag späkte mig genom att steka mitt fläsk i stekpannan med bar överkropp.
Fläsk och bruna bönor är mumms det. Halleluja.
<b>Till Fredrik håller med dig. Såg med sorg att dom rev min fina kyrka Maglarp i Trelleborg.
Jag älskade detta sjömärke när jag närmade mig hemmahamnen.
MAGLARP kolla Goggle så förstår Ni.</b>Sv: Har du gått ur Svenska Kyrkan?
får en objektiv redovisning och kunskap om vad olika religioner står för. "</b>
Självklart håller jag med om detta, det var inte religionsundervisning som jag ville barnförbjuda...ville bara förtydliga detta.
Och sedan inser jag ju givetvis att det är omöjligt att genomföra i praktiken, det skulle inkräkta på föräldrars rätt att hjärntvätta sina barn till att bli fotbollsfanatiker eller vad som helst. Jag tycker bara jäkligt synd om människor som inte får en chans att själv bilda sig en uppfattning om religion i vuxen ålder. Kritiskt tänkande är ju inte ett barns starkaste sida...men det är väl det som är tanken med söndagsskolor e t c...catch them while they are young or you'll loose them...