Jag river titt som tätt i frågor för det är så sjukt vad vi betalar för grejor som inte täcker det vi tror. En hemförsäkring (för vissa bolag, salus ansvar om jag inte minns fel) täcker tex inte vattenskador från en trasig frys - så ta reda på vad er försäkring täcker - det kan gå käpprätt .. om man har otur. <b>att sätta dom på bankkonto istället med ränta borde kunna köpa mig flera bilar, laga hus och pannor och gud vet vad ... Eller lurar jag mig själv?</b> Statistiskt ska det inte löna sig att försäkra sig (för då skulle inte försäkringsbolagen klara sig) Det man betalar för är väl en viss säkerhet. Förutom statistik finns murphys lag vilken gör att det är värt med försäkring. Jag försäkrar mig minimalt eftersom den förväntade avkastningen är negativ. Jag försöker resonera ekonomiskt rationellt i detta avseende. Försäkrad eller inte?
Har också tänkt på att jag typ betalar 25.000 om året i försäkringar - vad är det, några miljoner under alla år försäkringar behövs? - att sätta dom på bankkonto istället med ränta borde kunna köpa mig flera bilar, laga hus och pannor och gud vet vad ... Eller lurar jag mig själv?Sv: Försäkrad eller inte?
För medelpersonen blir det billigare utan försäkring. Försäkringsbolaget gör precis så, lägger pengar på hög och delar risken mellan flera försäkringstagare. Vissa utnyttjar sedan försäkring mer än andra och tvärt om. Så om det inte hade kostat något för försäkringsbolaget att administrera detta och om de inte gick med vinst så skulle det gå på ett, så länge man är en "medelperson".
Det tråkiga med att vara utan försäkring är givetvis om man skulle behöva utnyttja den mer än medel.
Som exempel så har många företag med många bilar ingen försäkring (förutom trafikförsäkring som man måste ha) eftersom man räknar med att kostnaden för reparationen mm jämnar ut sig och då slipper man betala försäkringsbolaget något för att administrera detta (och ge dem ev vinst).
/JohanSv: Försäkrad eller inte?
Sv:Försäkrad eller inte?
Varför inte försäkra sig:
- Försäkringsbolagen måste göra vinst. Man kan anta att bolagen vill göra 5-10% i vinst på premieintäkterna.
- Försäkringstagaren måste betala administrationskostnaderna, vilka utgör runt 20-25% av premieintäkterna
- De individer som vet att de är slarviga kommer sannolikt teckna försäkring. Den som endast är genomsnittligt slarvig kommer att få betala en premie som är för hög. De som sällan råkar ut för missöden är mindre benägna att teckna försäkring.
- De som har en försäkring tenderar att bli mer slarviga. Det får den som är ordningssam också betala för.
- Därutöver finns kostnaden för försäkringsbedrägerier. Som hederlig försäkringstagare får du vara med och betala för det med.
Oftast är det bättre att spara pengar och ta från sparandet när olyckan väl inträffar. Det finns förstås fall då det är nödvändigt att teckna försäkring. Brinner det belånade huset ned så lär inga sparade pengar kunna täcka den förlusten.
Man bör också ha en ekonomisk buffert redan från början som gör att man klarar t ex en bilstöld redan första året man köpte bilen.