Eftersom jag, något religiöst, har kört på att lisp är bra senaste året, så har min emacs-religioism kommit lite i skymundan. Försök er på detta i Visual Studio: Hm.. Rent kodmässigt så kan man göra liknande saker med regexp + .net-kod, dvs. anropa funktioner när regexp hittar saker. Men i editorn tror jag inte går för find and replace, inget jag saknat heller iofs, men.. Saknade du Intellisense innan du fick det? Antagligen inte, men.. Jag tror inte det här kommer vara intressant om det dök upp i vs.net, det är för meckigt. Snyggt på pappret, men.. Jag kan inte riktigt komma på nyttan med det, för t.ex. refactoring (vilket var ett exempel där) så finns det inbyggt i vs.net, det är smidigt. I emacs däremot behöver man klura ut/komma ihåg en regexp varje gång, eller ha den nedskriven redan och kopiera dit den. Det är för meckigt. Och av den anledningen så ser jag inte riktigt nyttan i det hela. jag nöjjer mig med refactoreringsstöd a'la resharper eller Refactor!´. Att söka och ersätta i kodfiler är inget jag ägnar så mycket tid åt att regexp+lisp skulle tillföra ngn tidsoptimering. Nu blev det lite snett här. Vad jag menar är egentligen att Emacs är fett bra... =)Och för er som fortfarande inte gillar lisp och emacs...
http://steve-yegge.blogspot.com/2006/06/shiny-and-new-emacs-22.html
Alltså: lisp inbäddat i regexp, som finns naturligt i editorn, och som tar några få knapptryckningar att köra.
Pretty fuckin neat. =)Sv: Och för er som fortfarande inte gillar lisp och emacs...
Sv:Och för er som fortfarande inte gillar lisp och emacs...
Eller klasser?Sv: Och för er som fortfarande inte gillar lisp och emacs...
Sv: Och för er som fortfarande inte gillar lisp och emacs...
Sv:Och för er som fortfarande inte gillar lisp och emacs...
Poängen kvarstår ändå. Man ser ingen användning av grejer som man inte visste fanns eller har använt. Jag minns första gången jag läste om klasser. "Men vad ska man ha det till? Vad blir lättare av att skriva mer kod?".
Måste ändå säga att den kod jag skriver (och andras som jag använder) är betydligt bättre nu än för 5 år sen; tydligare, renare, kortare osv. Ändå känner jag att Emacs är ett starkare och starkare kort. All editering går mycket fortare, och i imperativa språk så skriver man mycket kod. Jag skulle säga att jag i genomsnitt är dubbelt så snabb i emacs med kod jag känner så där, jämfört med i VS med kod som jag känner väl.