Läste en gammal men intressant artikel. För er som är yngre bör verkligen tänka på detta. Ang Pensioner. Skryta lite. Vi skulle ha lite tips här hur man kan förvalta sina pengar lite bättre. Tror många (jag är det i alla fall) är helkassa på detta. Utan att behöva skämmas kan jag nu råda Er unga att flytta Era PPM pengar till Se över din pension!
Lägre pension - utan kollektivavtal
Här är fällorna du ska se upp med
Utan kollektivavtal kan pensionsåren bli magra.
Det kan handla om hundratusentals kronor mindre i plånboken enligt en uträkning gjord för aftonbladet.se:s räkning.
Här är pensionsfällorna du ska se upp med.
Linda och Camilla är båda 25 år, tjänar 21 000 kronor i månaden och arbetar som privatanställda tjänstemän.
Deras löner kommer att utvecklas på samma sätt fram till pensionsåldern. Där slutar likheterna.
För Linda jobbar hos en arbetsgivare med kollektivavtal och får automatiskt tjänstepension genom ITP. Camillas arbetsgivare har inget kollektivavtal och behöver därmed inte betala någon tjänstepension. Men Camilla har varit klok nog att förhandla sig till tjänstepension med sin chef. Hennes arbetsgivare betalar faktiskt in lika mycket som Lindas. Ändå blir den ekonomiska skillnaden i slutändan stor.
Förklaringen heter avgifter.
Linda får 420 000 kronor mer
Läs vidare:
http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article1865325.abSv:Se över din pension!
Jag förvaltar min sambo:s PPM. Jag sattsade på Ryssfonder och Kina.
Dom har gått som tåget. Hon startade med 9000:- när det infördes.
Idag står dom i 95 000. Inte mycket för henne som går i 65 pension 2014.
Ungdomar kolla Era PPM där finns klipp att göra. Idag är Kina åter intressant.
Står i ~ 220:- idag stod i 290:- nov 2007. Då lade jag över i räntefonder.
Tänker köpa Kina i veckan för 100 %
Tro på Kina, börjar redan smyga upp.Sv: Se över din pension!
Sv:Se över din pension!
Kaupthing Kina eller någon annan Kina fond och Ni skall behålla dom länge.
http://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=89&savingsCase=AVANZA