Jag tycker att man samlar in de bestämmande personerna och sätta dom i karantän för att få bestämma något för all framtid. De har bränt 1,8 miljarder av våra skattepengar. Tidigare hörde jag det var 3,5 miljarder- men beloppen är ju hårfina ;). Håller med om att något bör göras... Höj trängelskatten nu! Jaaaaaaaaa sen borgarna tog över så går det mesta åt helv.... ;-) hmmm...... ??? Det var det materiella. I dag var jag med en heldag i skolan. Skänkte även 200 kr till personliga muggar på deras elevrådsmöte. 200 räckte både till muggar, någon film att hyra för klassen och glass sa lärarinnan jätteglad .. Suck..Jag skäms över att vara stockholmare..
Inte undra på att jag måste betala min 10 meter väg utanför huset oh får en prislapp på 135.000 kronor - det är helt sjukt och jag blir riktigt upprörd över hur pengar strös över sån här skit när skolorna inte ens får datorer till klassrummen, saknar riktiga bra böcker, skolsalarna ser för djälvliga ut och lärarantalet är hälften och barnen går på knäna! Jag skäms över de som förvaltar våra pengar i denna kommun!! En sådan miljö som barnen vistas i är inte schyst!
I dag skänkte jag en dator till skolan så ungarna kunde träna matte. Om två veckor kommer några av föräldrarna sponsra skolan så de kan åka till Eriksdalsbadet. Inte en spänn finns, sååå sjukt det har blivit. Borde vi inte försöka stoppa den här trenden innan det går för långt?
<info>
Innan trängselskatteförsöket startade gjordes flera utredningar av hur dyrt det skulle bli. I en konsultrapport 2003 uppskattades priset på hela projektet till 800-900 miljoner kronor. Den statliga utredningen Stockholmsberedningen landade på samma nivå.
Experterna räknade med intäkter runt en miljard årligen och att alla kostnader alltså skulle vara betalade inom ett år. Överskottet skulle enligt regeringens proposition gå till kollektivtrafiksatsningar.
Men om ingenting görs blir det inget överskott förrän år 2011 visar DN:s genomgång. För projektkostnaderna under försöket blev minst dubbelt så höga, 1,8 miljarder.
Det är en viktig orsak till att det inte blir några pengar över till kollektivtrafik och vägar förrän sex år efter att försöket startade. Normalt sett brukar kommersiellt drivna bilavgiftsprojekt ge vinst inom ett år.
Ett område där kostnaderna skenade är driften av systemet, som IBM haft totalansvaret för hittills. Den beräknades till 100 miljoner per år men ligger nu runt 400 miljoner.
Ett hundratal konsulter, ett tiotal företag, tre myndigheter, två departement och en kommunförvaltning har jobbat med projektet.
2007, när trängselskatten permanentades, översteg kostnaderna för driften av systemet fortfarande intäkterna. </info>
Läs mer: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=744484Sv: Jag skäms över att vara stockholmare..
Sv:Jag skäms över att vara stockholmare..
Sv: Jag skäms över att vara stockholmare..
-Jag minns det som att det var Sossarna som körde skolan i botten och införde trängselskatt.Sv:Jag skäms över att vara stockholmare..
Skolungdommarna mår även allt sämre psykiskt, vilket man ofta kan läsa om i undersökningar publicerade i kvällspressen.
Troligen till viss del beroende på indragningar i skolan med allt sämre status att vara lärare, med allt mindre bra personer som söker sig till läraryrket vilket bara ger ännu sämre förhållanden.
Indragna lärartjänster gör att det blir omöjligt att ge vissa elever det stöd de behöver. Ett stöd som kostar mycket litet i förhållande till konsekvenserna resten av livet för väldigt många inklusive klasskamrater som får försämrade förhållanden via kamrater som saknar rätt stöd.
Indragningarn för skolan medför även tuffare klimat och mer psykisk mobbning mm.
Men behöver man pengarna på andra ställen så får väll ungarna dra det korta strået.
Men det är ju inte så svårt att förstå, ska man finnansiera skattelättnader för vissa grupper så måste pengarna tas någon annanstans.
Men detta skiter vissa i som har råd att bekosta sina barns studier via privatskolor eller bosätta sig på platser där omgivningen är höginkomsttagare vilket oftast ger bra skolor.
Heder åt dig Pelle som skänkte en dator.
Inte pessimist utan realist
mvh RolandSv: Jag skäms över att vara stockholmare..
Undra om vägverket läste de här inläggen??
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.146747