Hej! Spänningsregulatorerna i 78VV* serien behöver kondensatorer på både in- och utgångarna. Värdena på dessa hittar du i kretsens datablad. Kondensatorer hindrar kretsen från att börja oscillera och ger en jämnare utspänning. Hej! Kolla gärna mitt gamla prog Elektro Mate. Fick svar från leverantören nu och det behövs ingen Kondensator till de där konstantströmhållarna.Beräkna Kondensator
Jag ska bygga en pannlampa med 14-15 V och 2 A.
Behöver jag en konding för att säkra strömmen/spänningen och vilken storlek behöver jag då?
har läst på ett forum att det behövdes en konding på ingången till en spänningstabilisatorskrets. Den skulle vara på 50 (pico)F men då var det bara 1 A (tror det var samma spänning)
/Per-ErikSv: Beräkna Kondensator
* VV står för regulatorns utspänning. Ex. 7805 ger 5 volt ut.Sv:Beräkna Kondensator
Vi kommer att bygga en lampa med led-dioder Seoul P4. 6st (Parallellkopplade 3 & 3)
Vi kommer att använda 2 st olika drivare för hel & halvljus: http://www.led-tech.de/en/LED-Controlling/Constant-Current-Power-Supply/PowerLine-Constant-Current-Power-Supply--2000mA,-30V--LT-1142_118_119.html 1 på 2A och en på 700mA
/Per-ErikSv: Beräkna Kondensator
Du kan då kolla på RC-nät och få frekvens . Frekvens = inverterat blir sek
Programarkivet:ElectroMate
Spänningen har ingen betydelse i detta resonemang. 50 Pf är så lite så jag bedömer du skrev fel.
0,000 000 000 050 Farad betrakta som ett batteri som kan hålla laddning en viss tid.
Kom igen om du behöver ytterligare förklaring.Sv:Beräkna Kondensator
/P-E