Hamnade plötsligt på en hemsida där man kan ta lån i 30 år med samma ränta. Allt låter ju ganska bra tills man tar fram miniräknaren: Att låna 500.000 kr i 30 år skulle om jag räknade rätt innebära att du betalar tillbaka 1,050,480 kr. Utöver det tillkommer 2,9% av lånebeloppet i uppläggningsavgift. Fast man kan väl inte riktigt se det på det sättet. <b>Att låna 500.000 kr i 30 år skulle om jag räknade rätt innebära att du betalar tillbaka 1,050480 kr.</b> Jag förstod iallafall vad Pelle menade? Om vi bortser från dåliga villkor och bara tittar på vad du betalar i ränta (vilket många av svaren handlade om), så kommer du upp i liknande summor vid ett vanligt bolån hos en storbank. T.ex. Stadshypotek binder ju räntan till 5,35% i 10 år för sina bottenlån och tar ingen uppläggningsavgift, Hypotekslån är i regel bäst för bottenlånen. Hos Bostadsfinans varierar bottenlåneräntan från 5,75% till <b>>Försäljningsargumentet att man kan få lån beviljat trats att man har betalningsanmärkningar är ju lite egendomligt</b> Jag menade inte att döma någon som har svårigheter att få lån. Vad jag menade var att det troligtvis inte är bästa affären att låna av en sådan bank om man har möjlighet att undvika det. Tråden handlade väl egentligen om banken. Att binda i 30 år skulle nog vara bra, då kan du verkligen räkna på vad det kostar att bo. Vanliga banklån som binds 2-5 år är ju helt värdelöst det enda du vet är att om du har otur så måste du flytta om 2-5 år pga räntan gått upp med 50 %. Ränta på ränta Kan det ha varit så här tro?Låna 500.000 i 30 år för endast 5,75% i ränta ..
Om man sen vill lösa lånet går det bra. Denna är på max 10 % av beloppet som löses oberoende av löptid.
http://www.bostadsfinans.se/rantorochavgifter
Nåt att satsa på?Sv: Låna 500.000 i 30 år för endast 5,75% i ränta ..
om man lånar så mycket pengar så är det förmodligen till hus eller så.
Så man får ju se det mer som hyra för det hus man köper än att man går en väldig massa back.
Jag har lån på 800k (på vanlig bank dvs)
och jag amorterar 0kr per månad, så det är klart jag går back.
men jag bor sjukt billigt.
Så jämför räntan med hyra.
//RogerSv: Låna 500.000 i 30 år för endast 5,75% i ränta ..
Bara 1 kr och 5 öre (+ litet, litet till som inte ens går att betala) låter verkligen bra.Sv:Låna 500.000 i 30 år för endast 5,75% i ränta ..
Patrask!Sv: Låna 500.000 i 30 år för endast 5,75% i ränta ..
En snabb beräkning om du tar ett lån hos Swedbank utan topplån, på 500 000 och med rörlig ränta (idag 5,30%) ger en månadskostnad på 2208:-. Räknar du ut hur mycket du betalar på 30 år, om du har denna fasta kostnad, ser du att det blir 794 880 (visst är det skillnad, men den är inte hutlöst stor).
En liten sidnotering: Med tanke på att du över så lång tid kan investera till en bättre utdelning i olika värdepapper (beror naturligtvis på individen och vilka risker man är beredd att ta) än dessa 5,30% så tycker jag inte det är någon katastrof att betala detta i ränta (du kan idag få 4,5% i inlåningsränta på ett vanligt bankkonto f.ö). Man kan visserligen tänka sig att man handlar med lånat kapital, vilket medför vissa risker (som inte är lämpliga för alla att ta, beroende på hur medveten man är). Sv: Låna 500.000 i 30 år för endast 5,75% i ränta ..
8,95%.
Försäljningsargumentet att man kan få lån beviljat trats att man har betalningsanmärkningar är ju lite egendomligt, kreditförluster hos kreditgivaren måste ju täckas upp med andra intäkter. D.v.s räntan från de som betalar sina räkningar.
Sv:Låna 500.000 i 30 år för endast 5,75% i ränta ..
Men det förutsätter ju att man döms som oduglig för all framtid.
Själv har jag inget fast jobb just nu, men kommer ha en projektanställning i 4 månader, och kommer utan problem få jobb efteråt. Tjejen har fast jobb som revisorsassistent (tämligen stabilt). Inga betalningsanmärkningar.
Det är inte helt lätt att få lån för oss ändå...Sv: Låna 500.000 i 30 år för endast 5,75% i ränta ..
Sv: Låna 500.000 i 30 år för endast 5,75% i ränta ..
Om det bara är "otur" vet jag inte men olika formuleringar på olika sidor ger sällan ett bra intryck.
Kan jag lösa lånet i förtid?
Du kan lösa hela eller delar av lånet i förtid. Precis som bankerna tar vi ut en ränteskillnadsersättning. Denna är på max 10 % av beloppet som löses oberoende av löptid.
Lös lånet i förtid
Du kan lösa hela eller delar av lånet i förtid. Precis som bankerna tar vi ut en ränteskillnadsersättning. Denna är på max 13 % av beloppet som löses oberoende av löptid. Sv:Låna 500.000 i 30 år för endast 5,75% i ränta ..
För några år sedan skruvade jag ihop ett program som räknade ut ränta på ränta under antal år.
Har tappat bort algoritmen för beräkning. Någon som har den liggande ?
Man gick in med Lånebelopp Ränta % och antal år. Eller hur var det nu !?
Man måste väl också ha med amoterings belopp/år Sv: Låna 500.000 i 30 år för endast 5,75% i ränta ..
Lånebeloppet x (räntan ^ tiden)