Tidigare så tänkte jag registrera ett företag och ställde då några frågor om det här i forumet. Dock så blev det aldrig av pga diverse omständigheter, men nu är det aktuellt igen. Eftersom jag inte fick svar på riktigt allt jag frågade om så ställer jag typ samma frågor igen. Hej, Hej, Jag ansökte om FA-Skattsedel + momsregistrering, tog månadsvis. Fast nu i efterskott vet jag att jag lika gärna kunnat ta det vid deklarationen. Numera så momsdeklarerar du var tredje månad men mitt tips är att fortsätta registrera och gå igenom bokföringen månadsvis. <b>Kolla med din arbetsgivare att det är okej med företag på sidan om, i många avtal står det att man inte får ha två jobb.</b> Kolla med din chef, han borde veta. En del accepterar jobb vid sidan av andra inte. <b> <b> <b> Bifogar en länk till bokföringsnämnden. >>Jag ansökte om FA-Skattsedel + momsregistrering, tog månadsvis. Fast nu i efterskott vet jag att jag lika gärna kunnat ta det vid deklarationen. Är det här rätt ifyllt? Det går nog bra med de siffror du uppgett, jag brukar ändå rekommendera att göra nettointkten och momsen så att man får betala åtminstone några hundra per månad.Starta företag, igen
Det skulle vara väldigt bra om någon kunde ta sig tid att svara på samtliga frågor eftersom jag själv måste svara på samtliga vid registreringen och jag vet inte riktigt vad jag ska svara.
Företaget registreras mest för att kunna ta emot uppdrag och eventuellt sälja produkter/tjänster och allt är självklart inom programmering/IT.
Jag har ett vanligt jobb också och det ska jag ha kvar. Företaget registreras för framtida försäljningar/uppdrag så jag har ingenting på gång just precis nu och vet ju inte riktigt när det kommer igång heller, så inkomsten nu och för en tid framöver lär väl ligga på 0, däremot kan det tänkas att en viss investering kommer att göras (ny hårdvara etc).
Alla frågor finns att se på https://www.foretagsregistrering.se/ under Ansöka/Anmäla.
<info>
Vad vill du göra?
---
Registrera företag och skydda namn hos Bolagsverket
Ansöka om F-skatt hos Skatteverket
Ansöka om FA-skatt hos Skatteverket
Anmäla företaget som arbetsgivare till Skatteverket
Ansöka om registrering till moms hos Skatteverket
</info>
Här ska man bocka i alla alternativ man vill göra. Eftersom jag inte vill registrera något namn så antar jag att jag bara ska välja att ansöka om FA-skatt. Hur är det med registrering till moms?
<info>
Egen maskinell utrustning, inventarier m.m.
---
NEJ - Egen utrustning eller inventarier kommer inte att användas i verksamheten
JA - Egen utrustning eller inventarier kommer att användas i verksamheten
Ange vilken egen maskinell utrustning, inventarier m.m. du har
Anskaffningskostnad (SEK)
</info>
Enda typ av utrustning som företaget använder sig av är väl datorn. Ska jag ange den här? Och eftersom jag redan har datorn, ska jag skriva i nån anskaffningskostnad?
<info>
Startdatum för momspliktig verksamhet
</info>
Ska det vara samma datum som när företaget registreras? Typ idag?
<info>
Beräknad årlig momspliktig försäljning inklusive export och försäljning inom EG
</info>
Är det vad jag tror att jag kommer att sälja på ett år? Hur ska jag veta det?
<info>
Beräknad årlig försäljning som inte ger rätt till avdrag eller återbetalning av ingående moms
</info>
Samma fråga här.
<info>
Uppgifter för beräkning av preliminär skatt: Arbetsgivare m.fl. hittills under inkomståret
---
Ange namn på arbetsgivare eller annan utbetalare
Betalad preliminärskatt hittills under inkomståret
Bruttolön och förmåner hittills under året
Pension hittills under året
</info>
Det här är alltså uppgifter om mitt vanliga jobb?
<info>
Inkomst av näringsverksamhet: Nettointäkt efter schablonavdrag för egenavgifter/särskild löneskatt
---
Nettointäkt
</info>
Vad ska jag ange här? Om jag får inkomst från någon annan näringsverksamhet?
<info>
Ange företagets beräknade utgående och ingående moms
---
Utgående moms som redovisas i inkomstdeklaration
Ingående moms som redovisas i inkomstdeklaration
</info>
Eftersom jag inte har köpt eller sålt något så vet jag inte vad jag ska ange här heller.
<info>
Önskar få uppskov i tre månader med betalningen av den debiterade preliminärskatten
---
Ja
Nej
</info>
Är det vettigt med uppskov?
/ThomasSv: Starta företag, igen
Detta är inget konkret svar på dina frågor, bara ett uppslag.
Det finns ett företag som heter BolagsBolaget.
De vänder sig till entreprenörer som förväntar sig ha oregelbundna inkomster eller vill driva eget på hobby-basis.
Kostnaden är en provision på din omsättning och vad du får för de pengarna är att du kan agera som ett aktiebolag mot dina kunder, de sköter alla kontakter med myndigheter etc, betalar moms och skatter och tillgodoser dina rättigheter.
Du är anställd av dem och din lön är det du tjänar på dina uppdrag - skatter, avgifter och deras provision.
Jag vet inte exat vad de tar, men jag kommer ihåg att jag inte baxnade av siffran när jag läste om det.
Det finns troligen fler sådana företag.
Bara ett litet tips i all välmening.Sv: Starta företag, igen
Detta är inget konkret svar på dina frågor, bara ett uppslag.
Det finns ett företag som heter BolagsBolaget.
De vänder sig till entreprenörer som förväntar sig ha oregelbundna inkomster eller vill driva eget på hobby-basis.
Kostnaden är en provision på din omsättning och vad du får för de pengarna är att du kan agera som ett aktiebolag mot dina kunder, de sköter alla kontakter med myndigheter etc, betalar moms och skatter och tillgodoser dina rättigheter.
Du är anställd av dem och din lön är det du tjänar på dina uppdrag - skatter, avgifter och deras provision.
Jag vet inte exat vad de tar, men jag kommer ihåg att jag inte baxnade av siffran när jag läste om det.
Det finns troligen fler sådana företag.
Bara ett litet tips i all välmening.Sv: Starta företag, igen
Fyll i 0 på alla uppgifter om ev inkomst, du kommer att få skatta för det i förskott annars.
När du sen säljer så betalar du moms och sen kan du sätta undan till skatten på ett annat konto.
Uppskov med momsen är bra att välja om du vet att du inte har något ligger ute som kommer att generera inkomst.
Kolla med din arbetsgivare att det är okej med företag på sidan om, i många avtal står det att man inte får ha två jobb. Sv:Starta företag, igen
Ska det stå i anställningsavtalet som jag har skrivit på i så fall? Det finns ingenting som nämner nått sånt, det enda som nämns är att kollektivavtal mellan Svenska Metallindustriarbetarförbundet och Stål- & Metallförbundet gäller. Kan det finnas något om det i dom avtalen?
Sv: Starta företag, igen
Ska det vara samma datum som när företaget registreras? Typ idag?</b>
Det är lämpligt. Du kan inte lyfta ingående moms fakturor daterade före detta datum.
<b>
Är det vad jag tror att jag kommer att sälja på ett år? Hur ska jag veta det?</b>
Du får gissa, ta inte i för mycket bara. Men det är troligast i den här avdelningen din omsättning hamnar.
<b>
Beräknad årlig försäljning som inte ger rätt till avdrag eller återbetalning av ingående moms
Samma fråga här.</b>
Sådan här omsättning kommer du troligtvis inta att ha.
<b>
Uppgifter för beräkning av preliminär skatt: Arbetsgivare m.fl. hittills under inkomståret
---
Det här är alltså uppgifter om mitt vanliga jobb?</b>
Detta avser ditt vanliga jobb. Ackumulerad ink. o skatte avdrag står säkert på senaste löneavin.
<b>
Inkomst av näringsverksamhet: Nettointäkt efter schablonavdrag för egenavgifter/särskild löneskatt
---
Nettointäkt
Vad ska jag ange här? Om jag får inkomst från någon annan näringsverksamhet?</b>
Det du anger här ger skattedebitering. Anger du t.ex. 50 000, blir debiteringen ung. (50 000 * 0,3
+ 50 000 * 0,25 ) / antalet inbetalningar. F-skatt betalas 1 gång per månad feb - jan, börjar du
betala i april är det alltså 10ggr kvar.
<b>
---
Eftersom jag inte har köpt eller sålt något så vet jag inte vad jag ska ange här heller.</b>
Väljer du inte redovisa momsen separat, kan du redovisa den i inkomstdeklarationen. Det är när du
redovisar momsen i inkomstdeklarationen du skall ange något här.
Skriver du t.ex. 10 000 i utgående moms och 5 000 i ingående moms kommer 5 000kr att läggas på
din månatliga f-skatt.
<b>
Önskar få uppskov i tre månader med betalningen av den debiterade preliminärskatten
---
Ja
Nej
Är det vettigt med uppskov? </b>
Har man ont om pengar är det kankse vettigt. Gör du som Anna-Karin säger behöver du inget uppskov.
Det är i princip nettointäkten och momsnettot som ger debitering, var noga med dem.
Om rörelsen går bra och du har en låg preliminär skattedebitering är det viktigt att du har pengar kvar till skatten vid årets slut.
Du kan tänka så här: om du förbrukar 10 000 av rörelsens resultat blir skatter och avgifter ung. 10 000, d.v.s. resultatet bör vara 20 000 för att täcka den förbrukningen. Den del av resultatet som du inte förbrukar behöver du bara betala 28% i skatt för. Momsen lånar du bara av staten.
Ber om ursäkt om citaten inte är i fetstil i detta svar, lite ovan. Sv: Starta företag, igen
Det är lämpligt. Du kan inte lyfta ingående moms fakturor daterade före detta datum.
<b>
Är det vad jag tror att jag kommer att sälja på ett år? Hur ska jag veta det?</b>
Du får gissa, ta inte i för mycket bara. Men det är troligast i den här avdelningen din omsättning hamnar.
<b>
Samma fråga här.</b>
<b>
---
Detta avser ditt vanliga jobb. Ackumulerad ink. o skatte avdrag står säkert på senaste löneavin.
<b>
---
Nettointäkt
Vad ska jag ange här? Om jag får inkomst från någon annan näringsverksamhet?</b>
Det du anger här ger skattedebitering. Anger du t.ex. 50 000, blir debiteringen ung. (50 000 * 0,3
+ 50 000 * 0,25 ) / antalet inbetalningar. F-skatt betalas 1 gång per månad feb - jan, börjar du
<b>
---
Eftersom jag inte har köpt eller sålt något så vet jag inte vad jag ska ange här heller.</b>
Väljer du inte redovisa momsen separat, kan du redovisa den i inkomstdeklarationen. Det är när du
Skriver du t.ex. 10 000 i utgående moms och 5 000 i ingående moms kommer 5 000kr att läggas på
din månatliga f-skatt.
<b>
---
Ja
Nej
Har man ont om pengar är det kankse vettigt. Gör du som Anna-Karin säger behöver du inget uppskov.
Det är i princip nettointäkten och momsnettot som ger debitering, var noga med dem.
Om rörelsen går bra och du har en låg preliminär skattedebitering är det viktigt att du har pengar kvar till skatten vid årets slut.
Du kan tänka så här: om du förbrukar 10 000 av rörelsens resultat blir skatter och avgifter ung. 10 000, d.v.s. resultatet bör vara 20 000 för att täcka den förbrukningen. Den del av resultatet som du inte förbrukar behöver du bara betala 28% i skatt för. Momsen lånar du bara av staten.
Ber om ursäkt om citaten inte är i fetstil i detta svar, lite ovan. Sv: Starta företag, igen
<b>
<b>
Samma fråga här.</b>
<b>
---
<b>
---
Nettointäkt
<b>
---
din månatliga f-skatt.
<b>
---
Ja
Nej
http://www.bfn.se/info/att_fora_bok.aspx
En hel del matnyttigt i den handledningen. Sv:Starta företag, igen
Anväder man företagsregistering siten och skriver under med e-legitimation går det snabbt.
Jag reggade ett AB för en dryg månads sedan. Det tog 2veckor , vilket motsvarar väntetiden hos bolagsverket, att få bolaget registrerat. F-skattsedeln fick jag efter 2dagar.
Fast den snabba handläggningen beror på om allt är rätt ifyllt. Sätter man tex. ett bolagsnamn som inte blir godkänt så hamnar man sist i kön igen.Sv:Starta företag, igen
<info>
Vad vill du göra?
---
Registrera företag och skydda namn hos Bolagsverket
Ansöka om F-skatt hos Skatteverket
Ansöka om FA-skatt hos Skatteverket
Anmäla företaget som arbetsgivare till Skatteverket
Ansöka om registrering till moms hos Skatteverket
</info>
Ansöka om FA-skatt + Ansöka om registrering till moms hos Skatteverket
<info>
Egen maskinell utrustning, inventarier m.m.
---
NEJ - Egen utrustning eller inventarier kommer inte att användas i verksamheten
JA - Egen utrustning eller inventarier kommer att användas i verksamheten
Ange vilken egen maskinell utrustning, inventarier m.m. du har
Anskaffningskostnad (SEK)
</info>
Dator, skärm och skrivare. Anskaffningskostnaden är det totala inköpspriset för dom sakerna.
<info>
</info>
Ett datum så snart som möjligt.
<info>
</info>
0
<info>
</info>
0
<info>
---
</info>
Fyller i det som står på löneavin.
<info>
---
Nettointäkt
</info>
0
<info>
---
</info>
0 och 0.
<info>
---
Ja
Nej
</info>
Nej
Om vi säger att jag skickar in papprena så fort som möjligt och att företaget får in 0:- fram tills juni då det kommer in 5000:-, vilka avgifter kommer jag att behöva betala varje månad?
Din f-skatt höjs månadsvis om du gör en preliminärdeklaration. Ditt momsöverskott och ditt netto från rörelsen blir restskatt om du betalat för lite prel.skatt.
Räntemässigt fördelaktigast är att fyllnadsinbetala i efterskott på rätt datum.