Verb kan man sätta <b>Att</b> framför. Någon skrev "Punktknullare" Mycket bra beskrivit. Så gick du över till något rakt översatt från finskan. :) <b>Tackar dig för att du bidrog till min dagliga dos av allmänbildning.</b> Rätt intressant synpunkt Sven. Jag vill minnas att du disekerade något inlägg som jag skrivit och där du anmärkte på stavningen istället för att kommentera innehållet! Olycksafall i arbetet? <b>Jag vill minnas att du disekerade något inlägg som jag skrivit...</b> Vad fint att du också bidrar med ett inlägg i tråden PP. :-) <b>(d)jurister</b> Hmmm...Ytterligare ett avsteg från den ursprungliga tråden <b>Då var jag dum,minns inte,men gav mig själv en örfil just nu.</b> <b>Verb kan man sätta Att framför. Substantiv är något man kan sätta <b>-jävel</b> bakom (<b>katt</b>jävel, <b>bok</b>jävel, <b>dator</b>jävel) ...fast fort är inte ett adjektiv utan ett adverb... <b>Hur</b> springer Lisa? Lisa springer fort. <b>Skitbra svarat utav bara helvete, Håkanjävel! ;-)</b> Jag ville bara visa att "bra" är ett adjektiv (fast just här står det som adverb), "svarat" är ett verb och "Håkan" är ett substantiv. <b>Jag ville bara visa att "bra" är ett adjektiv (fast just här står det som adverb), "svarat" är ett verb och "Håkan" är ett substantiv.</b> På vilket sätt framhävde jag mig själv med den meningen? Mitt namn är ju inte ens med. Att visa att jag vet vad pluskvamperfekt är tycker jag inte är att framhäva mig själv; det kan ju varenda svensklärare (de borde åtminstone kunna det). Oj, det liknar intellektuell förföljelse att påpeka att jag upplever det som smaklöst hitta på något putslustigt och tycka att det står dig fritt att förutsätta att du kan välja vem du vill av forummedlemmarna att figurera i ett sammanhang där du vill framhäva vad du kan? <b>Synonymer till framhäva: påpeka, betona, understryka, framhålla, poängtera</b> Är det verkligen rätt sammanhang att se "påpeka", "betona", "understryka" och "poängtera" som synonymer för "framhäva"? Framhålla kan jag acceptera, men inte övriga fyra verb. Vad annars? "Som många säkerligen har noterat, råder det ingen tvekan om att många av de trådar som ligger i Skrivklåda har spårat ur."Svenska Ny tråd
Adjektiv Kan man sätt <b>Är</b> framför
Fortsätt kära vänner. Man har sina minnesregler.
Aldrig stavas Aldrig med 2 L . Alltid stava alltid med 2 L osv....
"M" dubbeltekans normalt inte framför en konsonat.Osv. "Vi öppnade Dammluckan för fullt"
Domare . Dummare än Hjalmar :-; osvSv: Svenska Ny tråd
"Skjut inte på budbäraren"
Budskapet och andemeningen är tusen gånger mer värt än om det är korrekt stavat !!!Sv:Svenska Ny tråd
Tackar dig för att du bidrog till min dagliga dos av allmänbildning.
Edit: Var faen tog smileysarna vägen? :) :-) (kanske den senare blir en smiley)
//AnnSv: Svenska Ny tråd
Ah..... duuuuuuuu förstod sarkasmen. :-)Sv:Svenska Ny tråd
Sv: Svenska Ny tråd
di<b>ss</b>ekeradeSv:Svenska Ny tråd
Jo, "dom"- och "rom"-ord har väl alltid bara ett "m".
Tex (d)jurister och domare, greker och romare.
ChristerGbgSv: Svenska Ny tråd
Djurister är personer väl insatta i djungelns lag.
Advokatter är smidiga djurister; troligen ett utdött släkte.Sv:Svenska Ny tråd
som SvenPon startade väl? Kom med ett inlägg
i själva tråden i stället, om du "har nåt att komma med". :-p
ChristerGbgSv:Svenska Ny tråd
:-D så ska en slipsten dras!
//AnnSv: Svenska Ny tråd
Adjektiv Kan man sätt Är framför</b>
Inte helt sant.
För verb gäller påståendet endast infinitivformen.
Ex. "att skriva" är okej, "att skriver" är inte okej
Dessutom skall man komma ihåg att det finns två "att":
1. infinitivmärket; ex. Sven Åke älskar att skriva obegripliga inlägg.
2. konjunktionen; ex. Sven Åke hatar att andra skriver obegripliga inlägg.
Konjuktionen följs aldrig (tror jag) av ett verb utan oftast av en nominalfras eller en adverbialfras.
Intressant att notera är att infinitivmärket ofta uttalas "å", medan konjuktionen aldrig kan uttalas "å".
Intressant är också att i engelska och tyska är infinitivmärket samma som prepositionen "till", dvs "to" resp "zu".
Och så några vanliga skrivfel:
"Lungt" stavas "lugnt" eftersom det är adverbformen av "lugn".
"Som sakt" stavas "som sagt" eftersom det kommer av "säga".
"Dem" är objektform av "de". Det heter därför inte "Dem skriver..."Sv:Svenska Ny tråd
Verb är något man kan sätta <b>utav bara helvete</b> bakom (<b>springer</b> utav bara helvete, <b>pratar</b> utav bara helvete, <b>skriva</b> utav bara helvete)
Adjektiv är något man kan sätta <b>skit-</b> framför (skit<b>snabb</b>, skit<b>varmt</b>, skit<b>snygg</b>)Sv: Svenska Ny tråd
M.a.o "fort" och fel (OBS skämt) ;-)
/HåkanSv:Svenska Ny tråd
...hmmm... sättsadverb... skit... ;-)
...ändrade fort till snabb i mitt föregående inlägg... ;-)Sv: Svenska Ny tråd
Låt mig gissa. Hmmmm. Ord UTAN klass?
//AnnSv:Svenska Ny tråd
Precis som du i den här tråden http://pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=264626&forumid=8&sum=1 med inlägget:
<b>Exempel:
När Alexander ställde sin fråga hade Ann redan bestämt sig för att det var kritik mot Pellesoft. </b>
använde andra personer för att framhäva dig själv?
Får jag föreslå att du använder Per för att exemplifiera nästa gång du vill visa hur duktig du tycker att du är?
Synonymer till framhäva: påpeka, betona, understryka, framhålla, poängtera
Kan du säga att jag påpekade mig själv?
Kan du säga att jag betonade mig själv?
Kan du säga att jag underströk mig själv?
Kan du säga att jag framhöll mig själv?
Kan du säga att jag poängterade mig själv?Sv:Svenska Ny tråd
Några av dessa som i sammanhanget faller i smaken?
hårklyveri är ett ord som har synonymerna spetsfundighet, subtilitet, ordklyveri, ordrytteriSv: Svenska Ny tråd
Ta ut satsdelar i ovanstående mening.