Någon som har sett eller hört talas om någon VHS videospelare med inbyggd DVB-T mottagare någonstans? Det blir nog svårt att hitta det du letar efter. Menar du att du inte har en DVD-spelare? Är det så att du behöver en VHS-spelare och en digitalbox men redan har en DVD-spelare så känns det ju betydligt lättare att köpa en separat VHS-spelare och en kombinerad DVD-spelare/digitalbox och sen slänga din gamla DVD-spelare. Det är inte jag personligen som skall ha den utan mina föräldrar (65+). Dom har i nuläget en relativt ny (analog) tv och en digitalbox. Dom hade tills nyligen en gammal VHS-spelare. Nu har spelaren brakat ihop och min mor vill ha en ny... men samtidigt vill dom inte ha "fler apparater"... Om dom klarar sig med bara gratiskanalerna så finns ju en möjlighet att köpa 2 st http://www.netonnet.se/index.asp?iid=104093 och koppla den ena till TVn och den andra till VHS-spelaren. Då kan dom se och spela in olika kanaler samtidigt och får endast en lös "pryl" under TVn. ...mmm... fast är fjärrkontrollerna unikt kodade så att dom inte styr bägge enheterna med en fjärrkontroll..? Är ju inte så kul om man byter kanal på bägge genom att trycka på en av kontrollerna... Byt ut den ena mot en http://www.netonnet.se/index.asp?iid=83161 så löser du i alla fall det problemet :-) jepp... det hade ju varit snyggt hur som helst... så slipper dom ju boxarna. Men VHS med DVB-T? Din stilla undran är irrelevant i detta fall... men jag förstår hur du menar. VHS-spelare tillverkas dock fortfarande. Jag "undrar stilla" hur stor skillnaden är att slänga in en DVT-B mottagare istället för en analog mottagare i en VHS enhet... men du har helt rätt i att marknaden är liten och minskande... med tanke på den teknik som finns idag. Jo, det var lite så jag menade. DVD med DVB-T finns det ju, BD med DVB-T också, men det är inte helt vanligt med VHS troligen då den tekniken är på utdöende. Men köp en DVD-brännare med HDD och spela in de befintliga banden på HDD'n och släng åt dem en spindel med DVD-skivor. Kan det här vara något http://www.flattelly.co.uk/shop/panasonic-dmrez47vebk-recorder-dvbt-p-1905.html, vet dock inte om den går att få tag på i Sverige. ah... där var ju ett alternativ...VHS videospelare med DVB-T?
Hittade en DVD combo (VHS, inspelningsbar DVD och hårddisk) med inbyggd DVB-T mottagare för dryga 6000:- men behöver egentligen bara VHS videospelare och vill ej ha en separat digitalbox...Sv: VHS videospelare med DVB-T?
Och skulle det vara så att du faktiskt bara vill ha VHS och digital-TV så är det lättare att hitta en TV med inbyggd box, även om det kanske inte är allt för billigt.
/ThomasSv:VHS videospelare med DVB-T?
Det får alltså gärna vara en combo... men 6000:- tycker jag låter lite för dyrt bara för att min mor vill kunna spela upp gamla VHS-filmer... Samtidigt vill hon också kunna spela in program (titta på tvåan och spela in vad som visas på 4:an...) om det nu är så att det visas två program som hon är intresserad av vid samma tidpunkt på olika kanaler...
(Iofs skulle jag kunna köra över VHS-filmerna till DVD... men jag hade helst sluppit göra det...)Sv: VHS videospelare med DVB-T?
/ThomasSv:VHS videospelare med DVB-T?
Fick samma tips av en radio- och tv-handlare... som sen kom på att jag måste köpa två olika märken på digitalboxen för att inte detta ska uppstå...Sv: VHS videospelare med DVB-T?
Edit: Fast dom verkar ju vara vääääldigt lika, så frågan är om inte båda kommer från samma tillverkare. Vet inte hur det blir då.
/Thomas Sv:VHS videospelare med DVB-T?
Ska se hur jag gör... tack för tipsen!
//EDIT//
Om det funkar... och om jag väljer att göra så... så lär jag även få köpa en programmerbar fjärrkontroll för att dom ska slippa ha 4 fjärrkontroller på rumsbordet... men men... ;)
//EDIT2//
Har dock dålig erfarenhet av König... Köpte in några billiga König-switchar på jobbet och av 4 st så är det bara en som funkar nu... En av dom la av efter en timma... Sv: VHS videospelare med DVB-T?
Jag undrar stilla vilket elektronikföretag som skulle investera det kapitalet i VHS, som f.ö är ute med stor marginal, inte minst bland elektronikföretagen. Tyvärr, i det här fallet.
//JohannesSv:VHS videospelare med DVB-T?
Sv: VHS videospelare med DVB-T?
Sv:VHS videospelare med DVB-T?
Sv: VHS videospelare med DVB-T?
Nu har jag dock redan hunnit beställa en DVD-inspelare med HDD och DVB-T åt dom...