Ett djä... gnäll på det. har du ingen tidsuppfattning? 300:- för 10 år sedan tog en djäkla stund. Idag går det i ett huj ( bättre pumpar kanske). Så du märker inte att du inte får lika mycket bensin för dina 300kr nu som tidigare? Konstigt! ...frågan är ju vad som händer den dag dollarn går upp (eller när kronan blir svagare mot dollarn rättare sagt)... Jag bor utanför stan och kollektivtrafiken är inget att hurra för, tar 1h att ta sig in till stan och minst 1,5h att ta sig hem, med bil tar det 20-25 minuter. För att inte tala om kostnaden för att åka buss. Eller så skulle man kunna utgå ifrån att alla betalar för det de smutsar ner (en uppskattning på vad en liter bensin kostar för miljön, inkl. long-term effects + ett tryck för att man håller kollektivtrafiken nere), men ge subventioner till människor som bor i de områden där bil är en nödvändighet. Håller iofs med Niklas, men jag kan inte låta bli att småle när man tittar på Jay Leno, Letterman m fl som i stort sett varje dag drar ett skämt om hur dyr bensinen blivit där. 4$ per gallon blir ungefär hälften av vad vi betalar...då tycker jag det är dom som skall sluta gnälla först och inte vi :-)Bensinpriset !
Jag tankar för mina 300:- som jag alltid gjort. Har inte märkt något.Sv: Bensinpriset !
Sv: Bensinpriset !
Det är väl förhållandet hur mycket bensin / pengar man får räkna, inte att "jag tankar för 300 kr en gång i veckan det har jag alltid gjort"
Sen att det mesta av pengarna är skatt tycker jag inte om. Vad gör staten med alla pengar egentligen?
Mindre skatt på etanol driva bilar var det tal om.. Jaja men nu när det blir fler och fler som kör med etanol höjs skatten där också. Men se vad dumma dom är! Man kan ju köra på bensin i etanol motorer också!
Det är på tok för dyrt med bensin!Sv:Bensinpriset !
Här uppe behöver vi bilen. Kollektivtrafik är än så länge inte något alternativ. Kommunen här har dock gjort en bra grej genom att låta den kollektivtrafik som finns vara fri (man betalar 100kr om år) för resor inom kommunen... men den kollektivtrafik som finns är bara skolskjutsen. (förutom på sträckan Luleå-Jokkmokk)
De arbetsföra som bara vill utnyttja kollektivtrafiken måste alltså jobba i centralorten och börja 08.15 och sluta 15.10... och naturligtvis inte jobba under skolloven.
Fast det är ju klart... dom kan ju flytta in till centralorten... eller va f-n... alla vi "lappjävlar" kan ju flytta ner till Stockholm så är ju problemet löst... eller..? ;-)
Nä... starta krig mot Norge... och innan första skottet skjuts så ger vi oss... så får dom ta hand om oss istället ;-)Sv: Bensinpriset !
Ska folk ställa bilen frivilligt så måste det finnas vettig kollektivtrafik att ta istället eller miljövänligare bränslen än bensin och då till en vettig kostnad.Sv:Bensinpriset !
Då är det inget snack om vad bensinskatten går till, men samtidigt så sätter man inte folk i omöjliga situationer.
Själva principen "vi kan ju inte göra något ändå, vi är ett så litet land" är ju snudd på patetisk. Med ett logiskt och rakt system så finns det inget att diskutera. Betala det du pajar, så får du göra det precis hur mycket du vill. Sopa framför egen dörr innan man börjar tjafsa om vad andra länder ska göra.Sv: Bensinpriset !