Är det någon som vet om det verkligen krävs bygglov för att byta ut en fönsterruta? Har hört att om du ändrar något på huset som är synligt utåt behöver du bygglov, är dock inte säker. Svaret är antingen ja eller nej och det saknas information för att kunna ge ett riktigt svar (finns detaljplan? Är det småhus? Hur ser området ut? Vad har kommunen bestämt angående bygglov?). I Plan- och Bygglagen står det att bygglov krävs om man ändrar byggnadens yttre utseende avsevärt. "Avsevärt" är en bedömningsfråga och beror på många olika faktorer. Det här är ett område byggt 1991. Det rör sig inte om att ändra byggnadens utseende avsevärt. Inget ska ju göras på själva huset, utan det är ett glas i ett fönster som ska plockas bort och istället sätter jag i en skiva med kattlucka. Det kan krävas bygglov för att byta spröjs, så i jämförelse med detta är det en stor ändring att byta ett fönster mot en skiva. Det finns normalt två generella faktorer som bestämmer om det behövs bygglov eller ej. Jag håller tyvärr inte riktigt med. >Sen får jag väl ta en dust med styrelsen igen då. Kattluckan sitter i en vit plåtbit, det ska ju isoleras mellan. Jag ser inte att det ska behövas bygglov eftersom jag ersätter glaset i det befintliga fönstret och det är lätt att återställa när/om man flyttar.Bygglov
Jag vill sätta in en kattlucka i mitt ena fönster istället för fönsterglaset.
Rasmuz öppnar fönstret själv och så står det öppet tills jag vaknar eller kommer hem. Sv: Bygglov
Det var just med igensättning av fönster som det, lustigt nog, krävdes bygglov.
Patetiskt tycker jag, men vad kan man göra?Sv: Bygglov
För att få det absolut bästa svaret ska man naturligtvis kolla med kommunen vad som gäller. Men bor du i ett vanligt bostadsområde (småhus) och alla husen ser olika ut, så är det förmodligen inga problem. Bor du däremot i ett bostadsområde som är kulturhistoriskt intressant kan jag tänka mig att de vill veta vad du tänker göra...
Småhus benämns "en- och tvåbostadshus" i PBL.
Men "kommun" menar jag byggnadsnämnden (som oftast finns hos varje kommun).
Ytterliggare tillägg:
Det beror naturligtvis också på hur omfattande ändringen är (hur mycket som ändras, och hur permanent det ska vara). Ovan så tänkte jag mig att det inte var något stärre ingrepp som skulle göras. Men eftersom en kattdörr oftast är mindre än ett fönster kanske resten ska sättas igen (permanent)? Men som sagt...det beror på och det bästa är att helt enkelt ringa och fråga om bygglov behövs eller ej.Sv:Bygglov
Eftersom jag tänker lite annorlunda så ser ju jag nyttan med att sätta in luckan än att fönstret som nu ska stå vidöppet och utsättas för väder och vind, för att inte tala om värmeförlusten som blir på vintern.
Fönstret är dessutom dolt av en buske så det är inget som syns.
Jag ska kolla med kommunen på tisdag och höra vad de säger.
Sen får jag väl ta en dust med styrelsen igen då.Sv: Bygglov
Du gör helt rätt som kontrollerar med kommunen, vi här kan bara spekulera.Sv: Bygglov
Det första är att det man bygger följer byggnormen, dvs de lagar och föreskrifter som gäller för alla byggnationer. I ditt fall när det gäller en kattlucka så kan man ju tänka sig att om man sätter in en godkänd kattlucka (t.ex. väderbeständig som inte släpper in fukt osv i huset... framförallt med tanke på försäkring) så borde det väl gå bra.
Det andra är som några har antytt att det kan finnas en byggplan för ditt område, dvs att kommunen har fastställt vissa regler för hur byggnationer får uppföras och hur befintliga byggnationer får ändras i just ditt område... ofta av estetiska skäl.
...och som nämnts, de enda som egentligen kan svara på detta är byggnadsnämnden i din kommun... Sv:Bygglov
Förenklat så behandlar bygglovet det "estetiska" (du får göra något), medan bygganmälan behandlar byggnadstekniska krav (så inte byggnaden rasar vid första höststormen, den måste uppfylla vissa krav).
Bygglov och bygganmälan går ofta hand i hand, men inte alltid. De beskrivs i PBL, kapitel 8 och kapitel 9. Sv: Bygglov
Antar att du bor i lägenhet då, eftersom du tydligen behöver tillstånd från styrelsen. Och det är väl enklast för dom att säga att det krävs bygglov. Och det kanske det gör.
Men om du sätter kattluckan i en plexiglasskiva och gör det på ett sådant sätt att det lätt kan återställas så tror jag inte någon kan ha invändningar. För kattlucka behövs garanterat inget bygglov och om du inte sätter igen fönstret så ändrar du inte byggnadens utseende.Sv:Bygglov