Jag drar varje år av 4000 kr för kontorsutrymme hemma och det går i stort sett alltid igenom. Här är det arbetspendling som har varit avdragen. Det där med avdrag för telefon/internet vid vab, hur? :) I mitt fall skriver jag bara det belopp som är skälig kostnad för den tid jag arbetat hemifrån. Får eller inte, skatteverket har godkänt det i alla år. Kan jag som har företaget som bisyssla (passiv näringsverksamhet)dra av för kontor hemma? Har ett specifikt rum som jag arbetar i. Finns iof en gästsäng där men det är ju ett kontor. Vad är ett skäligt avdrag för detta isåfall? Jag har aldrig anmält VAB så det är väl kanske därför det går då ... Jag räknar helt enkelt ut vilka kostnader jag har för huset och sen drar jag av lika stor del av kostnaden som kontoret är av huset. Nej. jag gjorde det också när jag körde eget. Då får man dra av del av el, vatten, vägavgift och sophämtning. Pelle du skriver att du gör MC-avdrag, i de allra flesta fall om man är lite "halv fuskig" och har tillgång till bil så ger det 2 ggr större avdrag att säga att man tagit bilen. I de allra flesta fall går dessa avdrag igenom så länge jobbet på pappret ligger en bit bort. Bara ett tips. Det blir inte många kronor för mig men kanske för någon annan. Jag ville ju dela med mig - lustigt är att inte ett enda inlägg delar med sig ;) enligt skatteverkets hemsida Dela med dig av dina deklarationstips
Jag brukar även dra av 1000-1500 för telefon/internet vid VAB (Vård av barn)
Slutligen drar jag av pengar för jag åker mc till och från jobbet och således tjänar in 2 tim restid/dag.
Vad gör ni för avdrag?Sv: Dela med dig av dina deklarationstips
Sv: Dela med dig av dina deklarationstips
Sv: Dela med dig av dina deklarationstips
Sv:Dela med dig av dina deklarationstips
Jag tror det går att göra det avdraget - det är ju bara att prova. Om de inte gillar det så säger dom ju bara det och då får du ta bort den yrkan.
Nu är jag ju inte direkt någon person som är expert på det här. Vore roligt om någon duktig medlem fanns som kunde bringa lite ljus och tips åt oss som kanske sköter redovisning o.dyl.Sv:Dela med dig av dina deklarationstips
Nu har jag aktivt företag med kontor i huset, men det bör inte vara någon skillnad tycker jag.Sv: Dela med dig av dina deklarationstips
Fler tips från DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=764929Sv: Dela med dig av dina deklarationstips
Sen så gjorde du avdrag för kontor & telefon totalt 5500:- på övriga avdrag så försvinner de första 5000:-
Gissar att du är höginkomstagare så grattis du har tjänat 250:- på det. :-)
Min poäng med det hela är det att det i de allra flesta fall är svårt att göra korrekta avdrag som i slutändan ger några större slantar, väljer man dock att inte vara helt sanningsenlig så kan det gå att fuska lite med tex reseavdrag.
Om man åker dit så kan det dock vara värt att veta att chansen är stor att de kollar tidigare år också, och det kan bli kostsamt.Sv:Dela med dig av dina deklarationstips
Sv:Dela med dig av dina deklarationstips
För att avdrag för lokal i bostaden ska kunna medges krävs även
* att lokalen antingen är fysiskt avskild från bostadsutrymmena eller
* att rummet är inrett på sådant sätt att det inte kan användas för bostadsändamål, dvs. ett rent arbetsrum (t.ex. läkares behandlingsrum).
så ska man följa reglerna så får du antagligen inte göra avdrag....