Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest i svensk trafik, visar färska uppgifter från Statens institut för kommunikationsanalys, Sika. Jag är inte riktigt med på frågan; det verkar ju rätt uppenbart att mc och moped leder till allra störst dödsolyckor (figur 3.6 på sida 23)? bara en fundering.... Kan bara hålla med, nollillusionen kan bara uppnås om det finns noll personer i trafiken. Vore bättre med realistiska mål i stället. Jag tycker 61 pers är mycket som dör i trafiken varje år men å andra sidan är det inte så farligt med tanke på hur många kör. Många utmanar helt klart sin egen förmåga lite för mycket. De flesta dör också i början av sässongen eller när de är färska med kortet och det kanske innebär att fler borde göra en "avrostning". Dock tror jag inte många promille av dessa har haft alkohol i sig när de omkommit - däremot säkert 60% av bilisterna :( <b>Ps. Hultan - håller på att övningsköra med en tjej nu - det är svårt i början men ge inte upp. Lycka till!</b> Jag tror man räddar flest MC-liv genom att förbjuda bilar på vägarna. Visst finns det idioter som kör MC, men i en övervägande majoritet så är det bilisten som har skapat de farliga situationerna när jag har "råkat hamla i trubbel" när jag kört MC. Jag tror man räddar många MC-liv om de bara körde i laglig hastighet. Jag började åka hoj så fort jag fick vid 16, 1972, och redan då (och det var nog inte första gången) fanns det förslag om att förbjuda MC. Sedan kom ett förslag om strypning till 70 km/tim. Mycket klok vinkling! Det är sjukt vad man fokuserar på fel saker eller rättare sagt får fel saker att synas för att få miljarder till sina byggen av vägar när det är en bråkdel av andra sektioner av människor. (om vi bortser från humankapitalet)Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest
Antalet motorcyklar i trafik, inklusive mopeder klass 1, ökade med 15 procent under fjärde kvartalet 2005. I slutet av förra året fanns 283.500 motorcyklar i trafik, vilket är 35.900 fler än motsvarande kvartal året innan.
Inregistreringen av personbilar minskade med 1,4 procent under fjärde kvartalet 2005 jämfört med motsvarande kvartal 2004. Totalt fanns i det i Sverige 4.156.700 bilar i trafik i slutet av förra året.
Förra året dog 61 personer på mc, så här ser det ut på flera andra plan: http://www.sika-institute.se/Doclib/2007/SikaStatistik/ss_2007_30.pdf Vad tror du räddar mest liv?Sv: Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest
För min del tror jag nog att de "tråkiga alternativen" är de som leder till absolut största förbättringar:
1. Gå istället för att åka något alls.
2. Om man måste åka, cykla, men enbart på märkta cykelbanor.
3. Om cykel inte är ett alternativ, åk kollektivtrafik.
Det kan ju låta lite hårt, men det är ju ändå lite "man får skylla sig själv om man åker osäkra fordon". Samtidigt är ju suv:ar och annat vansinne i praktiken säkrare för de som kör, så man kan inte heller säga att "kör ett så säkert fordon du bara kan".
Det är lite som moderna routing-protokoll. Kör man för snällt tappar man bandbredd, kör man för elakt förstör man för alla andra. Det bästa vore om alla kör snällast möjligt.Sv:Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest
Tycker det här med nollvisionen verkar lite preto!
Å andra sidan har man en gång sett vad en förskoleunge kan göra
mot en nykromad stötfångare.....Sv: Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest
<b>"Ungefär 135 liv beräknas kunna ha räddats under 2006 om de som går till fots
eller reser med cykel, moped eller MC, i stället hade färdats med personbil.13 Om
enbart resorna med moped och MC hade ersatts med personbil skulle ungefär 68
liv ha sparats, dvs. nästan alla omkomna mopedister och motorcyklister skulle ha
räddats om de i stället hade rest med personbil."</b>
Låter inte bra för motorcyklisterna (håller själv på att ta körkort nu), hur lång tid innan de förbjuds helt...suck...Utbilda bilistena till att sluta chansa när de "tror" sig ha sett en moped och inte en motorcykel. Då kan en hel del liv räddas. Ytterligare fler MC-liv skulle räddas om bilisterna började blinka i god tid och kollar döda vinkeln innan de byter fil.Sv:Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest
Jag tror man skall fokusera mer på alkisar än "oss" motorcyklister i första hand i alla fall ..
Ps. Hultan - håller på att övningsköra med en tjej nu - det är svårt i början men ge inte upp. Lycka till!Sv: Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest
Ingen risk, dels har jag redan köpt motorcykeln så ge upp finns inte på världskartan. Dels tror jag att jag passerat tröskeln nu, tills för typ en vecka sedan hade jag jätteproblem med krypkörningen, men sista dagarna har det gått riktigt bra. Trafikörningen kommer jag att klara om jag inte gör något dumt misstag (missar en hastighetsskylt, huvudled/högerregel, el dyl). Så det kommer att gå bra, kanske inte på första uppkörningen, men till slut, det är jag mer och mer säker på...
F ö håller jag på och överväga att byta motorcykeln innan jag ens har fått körkort :-) Har bara övningskört 50 mil på min helt nya TransAlp (650 cc), men funderar nu på att byta till en Varadero (1000 cc). Sv: Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest
De har helt enkelt inte uppfattat att man kommer, eller så tror de att det är en moped eller något liknande som kommer sakta och gärna gör en sväng precis framför näsa på en, de flesta gånger så har man lyckas räkna ut att personen bakom ratten är en klåpare och inte har en anning om vad denne gör i trafiken, men någongång så har fru fortuna helt enkelt varit på min sida. Visst finns det något enstaka tillfälle då jag själv har mig att skylla... men oftast är det bilistens fel, som dessutom verkar ha j-vligt svårt för att fatta att vi har vänsterregel in och inne i rondeller....
peppar peppar ta i trä, så har det inte hänt något allvarligt sen vurpan med Lätt MC för drygt 20 år sen..
- MSv:Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest
Jag höll på att klippa en när jag skulle svänga vänster, såg honom långt borta, väldigt långt borta, så långt borta att jag visste med all säkerhet att jag skulle kunna göra min sväng. Tror ni inte att när jag ska svänga så har jag honom uppe i sidan? Han kom inte i några 90km/h snarare det dubbla.
Jag stannade sen och kollade, mina blinkers fungerade.
Det är samma problem vid omkörning, man kan kolla backspegeln, se en MC långt bakom, gå ut för att köra om och så kommer det en MC farande i allt annat än laglig fart.
Slalomkörningen är ett gissel det med, kastar sig mellan filerna för att komma fortare fram, det är visserligen också ett bilistproblem.
Sen har vi ju bilister som beter sig minst lika illa. Buss någon?Sv: Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest
I genomsnitt var femte år drar debatten igång igen.
En stor del av resonemangen i trafiksäkerhetsdebatten är märkliga, nollvisionen inte minst.
Lägre fart ger färre olyckor, visst, svårt att bestrida. Hur mycket skall vi sänka? Utnyttja det fullt ut, sänk till 0 km/tim och nollvisionen är uppfylld: Eller det kanske är det nollvisionen betyder, 0 km/tim?
MC skapar mycket glädje före en ev olycka, kan skapa mycket sorg och lidande efter.
Gör istället något åt de problem som skapar mycket sorg och lidande både före och efter och som berör fyra gånger så många, nämligen att vårt samhälle (finns kanske andra orsaker också men grundorsaken finns i samhället) får 1500 människor att begå självmord varje år.
En mycket viktigare fråga än att ett antal som frivilligt kör MC råkar illa ut.
Lite fakta från SPES hemsida, www.spes.nu
* 1 500 personer dör varje år till följd av självmord.
* Var 6:e timma tar en person sitt liv
* Varje år dör över tre gånger så många i självmord som i trafiken.
* <b>Självmord är den vanligaste dödsorsaken i åldersgruppen 15-44 år.</b>
* 20% av alla dödsfall i åldersgruppen 15-44 orsakas av självmord.
* Varje självmord kostar samhället 18,6 milj kronor. (WHO har beräknat det till 2,5 milj dollar. Se nedan)
* Samhällets kostnad för självmord är mer än 74 miljarder kr/år.Sv:Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest
Sjukt är det också att jag åkte några minuter bakom en kille som körde ihjäl sig i vallentuna i helgen. När vi kom dit var brandkåren där och de plockade delar. Han frontade med en minibuss i en högerkurva. Stackars alla berörda ..Sv:Motorcyklar är den fordonsgrupp som ökar mest
Så är jag väldigt skeptisk till dessa siffror som huvudsakligen bygger på
produktionsbortfall.
Säg att vi var dubbelt så många i Sverige och den totala
BNP var dubbelt så stor, skulle vi vara dubbelt så rika då?
nä... man kan inte räkna som WHO gör med sina 2.5 milijoner dollar/ självmord.
dom glömmer helt andel och kostnads biten.
som Samuel Clemens sa:
"Lögn, förbannad dikt och statistik"