Funderade lite på hur bankers system fungerar, någon måste ju ha skrivit dem... Mycket bankkod kommer ju från coboltiden, så frågan är hur hightec det verkligen är. ATC-systemet har stora krav på funktionalitet: Nej då, stabilitet är förstås av relevans det också. Nu har jag inte läst igenom artikeln med någon större noggrannhet, men även om ATC-systemet är intressant och har höga krav är det nog inte riktigt det jag är ute efter. Det här är helt vansinnigt. Finns det alltså ingen på hela pellesoft som en enda gång arbetat med ett sånt här system?Någon som har utvecklat högsäkerhetssystem?
Det är ju ett vanligt exempel i böcker och på sajter, "let's assume we have a bank account w, which we want to withdraw money from".
Jag skulle vilja veta hur det är implementerat i praktiken, med problem med concurrency osv. Alltså inte kryptering och den biten, utan de faktiska säkerhetsanordningarna. (Jag förutsätter att säkerhetssystemen är utformade på ett sätt så att det inte hjälper att få reda på hur de fungerar, precis som moderna krypteringssystem.)
[edit 2008-05-22 16:25:29]
Alltså "Jag förutsätter att säkerhetssystemen är utformade på ett sätt så att det inte hjälper att få reda på hur de fungerar <b>om man skulle vilja hacka</b>", det här är inget försök att få cracka bankens system, om någon fick för sig det. Jag vill bara veta om det är mer sofistikerat än vanliga transaktioner i databaser.
[/edit]Sv: Någon som har utvecklat högsäkerhetssystem?
Tror det kan vara lite mytomspunnet, men vore jätteintressant o veta :-)Sv: Någon som har utvecklat högsäkerhetssystem?
http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.160472
Fast du var kanske mer ute efter säkerhet mot intrång snarare än stabilitet...?Sv:Någon som har utvecklat högsäkerhetssystem?
Om vi breddar oss lite, till e-handelslösningar osv. Jag vill veta _hur_ koden inne i system fungerar, den operativa koden, ingen "jo, jag anropar paypal med paypal.account.transfer()", utan paypals grejer.
Snackar vi gamla mutex:ar?
STM?
Görs det på låg- eller högnivå?
Det måste väl finnas någon som har arbetat med detta?
Jag ser i stort sett bara två linjer, den som inte pratar om hur det är i verkligheten;
class BankAccount
{
int amount;
void withdraw(int how_much);
}
och den som bara säger att "i verkligheten är det mycket svårare", utan att ge någon som helst faktisk inblick.Sv: Någon som har utvecklat högsäkerhetssystem?
Eller får ni bara inte berätta om det?
Om vi går ner ytterligare en nivå då, ni som arbetat med e-handels-lösningar, hur är det gjort?
Kommunicerar ni med banker, ger de bara ut ett interface som ni får arbeta mot?