Har IGEN glömt bort att jag hade en 1½ liter cola i frysen. <b>Kan flaskan explodera för den inte får tillräckligt med utrymme</b> Jag tycker nog att smaken försämras. Jag misstänker (förstås utan några som helst belägg) att det är något i stil med att Tycker mest att det smakar avslaget bara, de få gånger som jag dricker nämnda dryck ;-) Som ett proffs på denna ljuvliga dryck så kan jag säga att det definitvt smakar sämre om den varit fryst, men så är jag ju finsmakare också. Jag dricker t ex inte cola ur 0.5 eller 2-liters-flaskor eftersom de smakar sämre än burkarna och de hårda 1.5-litrarna (och absolut ALDRIG light eller zero eller andra billiga kopior). Går kolsyran ur colan även om man låter bli att öppna ända tills all vätska är rumstempererad också?Fryst cola
Brukar ha den där inne 1 timme eller två om jag inte har haft den i kylskåpet.
MIn fråga är helt enkelt.
Nu är den som en stor isbit men flaskan är helt ok
Om jag låter den tina så undrar jag två saker
1)
Kan flaskan explodera för den inte får tillräckligt med utrymme
2)
Om inte, smakar den fortfarande som "vanlig" cola?Sv: Fryst cola
Varför skulle den expandera när den smälter? Is tar ju upp mer utrymme än vatten, så innehåller borde krympa i storlek när det smälter.
<b>Om inte, smakar den fortfarande som "vanlig" cola?</b>
Det enda jag kan tänka mig är att kolsyran skulle ha gått ur. Å andra sidan löser sig gaser lättare i vätska när vätskan kyls, så den borde ha stannat kvar.Sv:Fryst cola
1. delar av smakämnena fryser före andra delar och på så vis "separeras", eller
2. något smakämne normalt är i kristallin form och på något sätt förstörs när det pressas samman i is, eller
3. något ämne övergår istället i kristallin form, fortsätter vara det och fungerar inte längre på samma sätt, eller
4. det bara är kolsyran som har åkt ut, eller
5. det är ren inbillning.Sv: Fryst cola
och som dessutom varit i frysen. Så det är inte ofta det smmanfaller som ni förstår. :-BSv:Fryst cola
Varför det smakar sämre vet jag dock inte...kanske är inbillning som Niklas säger, jag gillar t ex heller inte att drick öl ur en bucklig burk :-) Då tror jag att smaken har skadats också :-)Sv: Fryst cola
Om man tar två flaskor och skakar kraftigt, öppnar den ena direkt men låter den andre stå tills den lugnat ner sig så hade jag för mig att resultatet blev:
i 1: noll kolsyra. Troligtvis också noll cola
i 2: Kolsyran i koldioxidform i luften i flaskan går tillbaka till kolsyra i vätskan.