Gipstak - 5 cm upp finns reglar. Kåpa för lampupphängning sitter fast, riktigt fast och jag vill inte ta isär den för mycket för troligen går det el från sidorna. Jag gjorde nå't liknande för endel årsen. Då lokaliserade jag reglarna noga Jag håller med. Dock skulle det kunna gå att använda expanders om du säger att det är 5cm gipsplatta i taket. 4 st ordentliga sådana borde kunna hålla 15kg. Dessa ser ut som paraplyer som vecklar ut sig när man börjar skruva i dessa. <b>4 st ordentliga sådana borde kunna hålla 15kg.</b> [citerat Pelle Johansson Medlem:38 pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=268876&forumid=72&sum=0#268935] Nu har fläkten satts upp. Det vi skulle använda var montageskruvar. Drog in dem i regeln och de sitter finemang.Värmeslag och tummen mitt i handen
Köper takfläkt till svalka och kan för mitt liv inte komma på hur jag ska få till upphängningen på bästa sätt utan att stöka till för mycket i taket.
Väger 16 kg och jag måste troligen upp till reglarna. Hur bär jag mig åt för att sätta i plugg om jag bara borrar ett mindre hål?
Alla förslag mottages tacksamt.
//AnnSv: Värmeslag och tummen mitt i handen
och förborrade med en smal borr så att skruven inte ska spräcka träet i regeln.
Sen använde jag såkallad fransk träskruv. Det är en lång träskruv med
sexkant-skalle. Dom dras i med spärrskaft å hylsa. Men man fäster ju en kåpa
av tunn plåt att hänga resten av fläkten i och skruvskallarna kan äta sig ut med
tiden när fläkten kränger lite. Så lägg stora brickor under skruvskallarna. Trä och
självgängande skruv, då behövs ingen plugg.Sv:Värmeslag och tummen mitt i handen
En annan variant är att skruva upp en platta som ser lite snygg ut och du drar i med just några franska för att få dit den. Därefter skruvar du din fläkt i plattan.Sv: Värmeslag och tummen mitt i handen
Då skulle jag rekommendera 5 st eftersom fläkten tydligen vägde 16 kg :-)
/ThomasSv: Värmeslag och tummen mitt i handen
<b>> m du säger att det är 5cm gipsplatta i taket.</b>
Njae, det är ett tunt gipstak och ett mellanrum på c:a 5 cm till reglarna.
Tack för alla svar. Det mesta man hittar när man googlar handlar om hemmabio-tbh.
//AnnSv: Värmeslag och tummen mitt i handen
Enligt uppgift ska det finnas glespanel som håller upp gipsplattorna, de i sig skulle också klara 16 kg.
Men det krävdes en andra värmebölja för att få tummen ur :).
//Ann