Citat AB ang : Ny lag som skall röstas igenom Inte för att vara taskig men t.ex. GnuPG känns som en mer tillförlitlig lösning på problemet. Kan inte låta bli att tänka på följande citat (vem som nu sa det först?) : Det fulla "original"-citatet från Franklin är: <b>Because the Random statement and the Rnd function start with a seed </b> Fast du fröar ju din randomize med en konstant (-1) för att få samma slumptalssekvens varje gång (annars blir det ju lite lurigt för mottagaren)... Svens algoritm är "rolig och intressant", men ur ett strikt kryptografiskt öga sett oanvändbar. Nu var det ett tag sen jag kollade på den, men eftersom det finns ett litet fåtal algoritmer som anses säkra och de är konstruerade av übermatematiker, så kan man nog vara ganska säker... :-)Staten är intresserade av dina mail
Kolla detta enkla prog.
Programarkivet:Text/Mail Krypto
YgîŽîÖÙôvßØEì:‹¥ýØm6/jQ&ÊCbE©É×,µëÃöb~þ‡P8àî#?ÁÀ«‘N="¦g%í°†¨Íä¬Ä‚_àᣞú¶ò~d‡8IïÊ?”§¦fÓÙìÆ`%Ýs»×ÒRBQŠØ!ZeµW
Lösen här ovan är :svenponSv: Staten är intresserade av dina mail
På MSDN står f.ö. följande "Security Note" ang. Rnd():
"Because the Random statement and the Rnd function start with a seed value and generate numbers that fall within a finite range, the results may be predictable by someone who knows the algorithm used to generate them. Consequently, the Random statement and the Rnd function should not be used to generate random numbers for use in cryptography."
Inget jag skulle använda för att skicka mina konspiratoriska antistatbrev m.a.o :)Sv:Staten är intresserade av dina mail
<b>"Den som byter bort frihet mot säkerhet förtjänar ingetdera"</b>Sv: Staten är intresserade av dina mail
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.", se
http://en.wikiquote.org/wiki/Benjamin_Franklin
Som ni ser på sidan finns det många varianter av mottot (vem de än har kommit ifrån). Min personliga favorit är:
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."Sv:Staten är intresserade av dina mail
Ja visst men om du använder >=6 tecken lösenord och frö från Randomize (1000 ms)
Då lovar jag att du får hålla på några veckor eller mer. Sv: Staten är intresserade av dina mail
Om avlyssnaren vet något om meddelandet - t.ex. att första ordet är "Hej!" eller att meddelandet är skickat som html så det börjar med <html> och slutar med </html> blir det genast ännu enklare (för att inte tala om t.ex. worddokument med sina pålitliga headers). I nuvarande implementation får man ju rent av första tecknet gratis.
Romarna körde nån liknartad variant vill jag minnas, med en bok som man slog upp sida, rad och bokstav i enligt nåt finurligt mönster (motsvaras av den konstanta "slump"-talsserien i din algoritm). Sv:Staten är intresserade av dina mail
Anledningen till det är kraven som ställs på en kryptografisk algoritm idag; även om man vet hur algoritmen är konstruerad ska det inte finnas några egentliga alternativ än att prova alla lösningar en efter en.