Visst fasiken man skall läsa alla inlägg. Men är dock glad över de gråa som på ett effektivt sätt kunde koppla samman. Visst är det han, han har ju själv announcat att han skulle vara med idag. Tyckte det var en intressant teori. Ser programmet på nätet nu. Har bara hunnit halvvägs, märkligt att så många bevis försvunnit... Här bör du komma åt det: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1169682 Midnatt råder, det är tyst i husen, Min uppfattning är att dom kokar soppa på en spik. Borgnäs är en känd avvikare i denna fråga För dom som är intresserade i ämnet rekommenderar jag att läsa denna artikel Magnus Karlsson: <b>Afganistan ville man ha för oljan... </b> Bra Magnus. Du verkar vara mer vaken vaken än de flesta i din årskurs. Det finns olika sätt att försvara sig på. En annan bra dänga är "När huvet inte räcker till så tar armarna vid" Det är ju en så djä.. momental katastrof för deras flotta. Min röda gräns går tvärt vid Socialdemokratin. Kommunism funkar inte och det är Sovjet ett bevis på. <b>repotaget där du medverkade? Ryss eller Nato?.</b> -Men, de som var ute i Hårsfjärden, var de så duktiga? <b>-Ja, visst var de det, det var jag som hade utbildat dem..</b> Om man nu 26 år senare skall göra Uppdrag Granskning så är det dags att kolla. Ryssarna hade koll på finskaviken! Det som störde mig mest med programmet var att det viktigaste beviset i konspirationsteorin var att "det var bara ryska atomubåtar och västs ubåtar som använde 400 Hz i sina system, och ryssen hade inga sådana där". Man litar alltså blint på att det ryssen säger är korrekt information, de presenterade inga bevis för det påståendet, iallafall inte vad jag lade märke till.. Ja gottegrisar på konspirationer. De Nato ubåtar Vi hade med att göra var V-Tyskland och Danmark Alltså !Ubåts jakt med Sven Persson ...
Satt i godan ro och tittade på tv om ubåtsjakt. Något fastnade i min ena eller anra gråa cell. Och till slut kom jag på det. Jag kan koppla Svenne Pon med Sven Person fd sonarutbildare.
Har hängt en del på pellesoft och allt som ofta är han där med ett inlägg.Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Men vi vill ha kommentarer från SvenPon, förstås!Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Edit:
Intressant program. Sven vad säger du om saken, du har varit bombsäker på att det var ryssarna?Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
www.tv.nu har lagt till en fiffig funktion nu, direktlänkar till webbinslagen hos SVT1&2. Så hittade jag detta.Sv:Ubåts jakt med Sven Persson ...
Tyst i husen.
Tystnadsplikten, gäller även här då.
Även här då.
Tipp tapp, tipp tapp,
Tippe-tippe-tip, tapp,
Tipp, tipp, tapp.
Se då krypa tomtar upp ur vrårna,
Upp ur vrårna,
Lyssna, speja, trippa fram på tårna,
Fram på tårna.
Tystnad, tystnad, tystnadsplikten gäller.
Tyst, tyst, tyst!
/En svensk tigerSv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Ni kan ju kolla in hans bok i ärendet och Palmemordet och Styckmordsrättegången.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Borgn%C3%A4s
Ang sovjet vs Nato så tänkte Vi aldrig i sådana termer. För oss var det en inkräktare
om den sedan kom från Schweitz eller Belgien var inte intressant under själva jakten.
Ang eldförbuden på minlinjerna berodde på att Vi under inga som helst omständigheter fick
skada och riskera tredje man.
På mörka oktobernatten var det bara Vi Helikoptrar som hade fullständig koll över ytan.
Vi hade fullständigt eldtillstånd och var inte alldeles ofarliga. Beträffande nationalitet
så var det sådant som efteranalyser fick bry sin hjärna med.Min personliga analys pekar
mot Sovjet pga sådant som hänt i vår tidigare ubjhistoria.
Taxibåtshistorian är kvalificerat trams .Visa körjournalen, låg taxibåten under segel ?
på sekvensen 3 min hörs inte tillstymmelse av diselmotorljud .Varför finns det ingen optisk
ögonkontakt från stugan mitt på dagen ~ 1000 m från mikrofonarrayen ?
Beträffande lofargrammet där jag var inblandad.
Så är alla data sådana som vår egen Hkpsonar utsänder.
Lite besvärande med två olika pulsformer samtidigt som aldrig återupprepades.
Beträffande 400 Hz så är det bull att inte ryssarna använder det i Östersjön. Wiskey som alla låser på
använder 330 Hz. Moderna nybyggda kör med 400 Hz. Vi vet inte mycket om deras sk miniubåtar.
Dom som är intresserade kan ju läsa om deras Golf och Kilo Ub.
Citerar min gamla visa MorFar han använde på 40 talet.: "Jag vet vem det är som stjäl mina höns"Sv:Ubåts jakt med Sven Persson ...
Men när saker och ting försvinner som kan lösa gåtan är det skumt. Dessutom oviljan att göra korrekta utredningar ... så kan man som vanlig medborgare undra vad som igentligen är sant.
Man kanske luras av SVT:s vinkling men jag tror inte på att det bara var ryssarna i farvatten. Taktiskt borde det ligga i amerikanarnas intresse att hålla svenskarnas ryss-skräck i liv och på så sätt se till att försvarsbudgeten inte minskades som skulle leda till minskat svenskt försvar. Man får inte glömma att det var lite krisigt kring slutet av 70-talet och början av 80-talet. Men så sent som 1988 kan jag inte tro att ryssen var här. Svenska informatörer matade ryssen med data. De behövde inte själva ta reda på saker och ting.
Vad var inkräktaren ute efter i Stockholms skärgård? Vad jag tagit del av är att områden kring Oskarshamn och Norrtälje var hög intressanta för ryssarna iochmed deras planerade kniptångsmanöver av Stockholm som går att läsa om i Stzi arkiven.
Men igentligen har vi bara försökt att släcka eld med bensin. Finnarna gjorde jobbet då de orkade hålla ryssen. Men tackvare vår ryss-skräck så riktade ryssen på 50-talet V2-raketer mot sverige från deras finskabas i Phojo som ligger mellan Helsingfors och Hangö. Sverige var ett hot.
Tänk vad rikt sverige hade varit om man valt en annan linje än att bygga upp ett enormt försvar mot ryssen.
Din Morfars ordspråk är korrekt. Helt klart vet "klubben" vilka som var här. Och kanske Thomson bjussade på övning?Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
för att få den historiska överblicken.
http://www.contra.nu/kommentar0622.htmlSv:Ubåts jakt med Sven Persson ...
Du skriver bra. Magnus Karlsson du måste läsa på din historia och förstå hur det var då.
1980 - 1982 så vred sig Sovjet under sina bördor med kontroll i världshaven.
Du var 9-10 år och hade klart inte hela bilden klar.
Sovjet ville inte åt oss dom ville skapa brohuvud längs Sveriges kust så att dom kunde göra
som i Afgahnistan för att komma ut i Indiska Oceanen. Dom ville snabbt komma ut i Atlanten
Sverige var deras genomfarts land. Bresnjev var bas i Sovjet. Det Vi upplevde Waxholm -Hårsfjärden
Sundsvall - Töre - Oxelösund var spetnaz operationer princip examen i skolan.
Det var en 10 poängare att komma hem med periskopbild av vårt kungliga slott.
Det var en 10 poängare att komma hem med bild av Muskö tunnlarna.
Dom hade en djä.. otur att dom visade periskopet för en av våra duktiga värnpliktiga postbåtschefer
på Hårsfjärden.Han slog larm direkt därför att han visste att ingen av våra egna Ub bedrev övning
i Hårsfjärden bassängen en Fredag eftermiddag kl 13:00.
Jag med fullklädd Hkp besättnin sitter i högsta beredskap och är i luften ~ 10 min efter larm.
Varför Vi var i berdskap får Ni fråga våra gooooa finska bröder.
Detta skedde Fredag 1/10 1982. Jag hittade inte ubåten men kallade på full hjälp och stängde
den enda då smala utfarten Norra Spärren. Vi hade stängt inne 1 eller 2 Ubåtar.
OBS OBS Vi visste inte då att Vi jagade miniubåtar (Spetnaz specialare 30 m långa, 6 besättningar)
Så började hela köret och tvärslutade den 16/10 utanför Mälsten.
Jag gav dom, vilka det nu var en avskedspuss 16/10 1982 kl 02:00
utanför Danzige Gatt med 2 sjunkbomber
Min hetaste önskan är att få sitta i St Petersburg och dra en berrs med någon av dom som var med.Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Afganistan ville man ha för oljan... liksom jänkarna. Indiska Oceanen ligger en bit ifrån ... Pakistan skulle de aldrig tordas hoppa på pga deras nukbomber.
Sverige ville de ta för att köra över Norige. Iochmed kniptångsmanöver kring Stockholm skulle de lamslå sveriges "hjärna".... så att Norige skulle bli en munsbit. Stackars Danmark skulle nukas totaly. Men de visste att vi "var" med jänkarna...
Det roliga är att Sverige visste vad de tänkte. Därför byggdes forten kring östersjön. Vi skulle när vi uppsnappade deras anfallsorder knäppa dem läns deras östersjökust. Och när de kom i sina konservburkar skulle våra 75mm:ers göra hål i dem så de sjönk. Sedan skulle vi hålla tummarna och våra "allierade" skulle komma till undsättning.
Men som sagt ser man det hela från en annan synvinkel så kanske vi är delaktiga till att ryssen kände sig hotade av oss när vi spenderade mer än en krona på våra don.Sv:Ubåts jakt med Sven Persson ...
Nu får du för faee... ge dig. finns väl ingen olja i Afganistan som är värd att exploatera.
Dom ville hitta en väg till Indiska Oceanen så dom skulle kunna hitta en väg att försörja
sin jättestora flotta som visade flagg bla i Indiska Oceanen. Kolla kartan !
Det har alltid varit deras stora dilemma. VI ÄR INSTÄNGDA. !Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Många här ovan och på andra trådar har citerat gamla filosofer.
På svenska. "Den som inte är beredd att försvara sin frihet kommer att förlora den."
Man måste kunna sin historia ! Den slår tilbaka förr eller senare. Mmmmm... så är det.Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Till skillnad från din karat har Afganistan på min inte någon strand vid indiska oceanen. Som tidiagre finns länder som pakistan och iran ivägen. Sovjet skulle aldrig hoppa på pakistan eller iran. Iof så kanske Iran skulle låtit ryssarna få frilejd om de inte pussat och kramats med Saddam. Pakistan var då som nu mer vänliga med USA än Ryssarna. Så något vatten söder om svarta havet skulle de inte få se!
Att ta upp afganistan var inte lyckat. Inte samma sak med att vara ett "nobody" land men några kommunistiska rebeller. I sveriges fall var det ju i händelse av ett krig mellan sovjet och usa som vi skulle ha blivit angripna och inte pga vårt glada VPK gäng. Hade sovjet angripet sverige under sista delen av kalla kriget skulle våra "allierade" kommit till vår undsättning. Så dumma var nog de inte. Och troligen i dess början också efter att ryssen gled ifrån USA med atombomben och allt där till.
Men om vi skall spinna vidare på Afganistan så är det något med olja som både sovjet och nu amerikanarna är sugna på... kanske hittar den faktan snart. Hade nu sovjet varit intresserade av havet så hade jänkarna stoppat deras invation på annat sätt än det slumpartiga sätt som det nu blev med lite hjälp att först köpa in rysktillverkade vapen genom israeler och saudi:er och sedan lite tyngre jänkar grejer. CIA eller amerikanska armen var inte ett dugg intresserade att hjälpa afganerna förens en kongress kille personligen intresserade sig i humanitärt syfte.
Klart ryssen varit och smusslat i våra vatten. Men amerikanarna tillsammans med engländer och germany var här as well. Frankrike tror jag vi kan stryka helt med tanke på Thomson. Frankrike var så vitt jag vet inte riktigt med i Nato under kalla kriget.
Vad man vet är att ryssen strök runt i våra vatten fram till 1809. Därefter har ingen tagit dem på bar gärning mer än U137. Eller?Sv:Ubåts jakt med Sven Persson ...
Säger bara Gustaf Mannerheim! Han visste var gränsen gick!Sv:Ubåts jakt med Sven Persson ...
Nu ligger skiten uppe i Murmansk och bara rostar ihop som ett monoment över deras
idiotiska ledarskap. Ni som är kvar och hyllar det sovjetiska systemet.
Historien kommer att sänka Er.
Mir fred på jorden. Länge leve den fritänkande människan.Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Att deras flotta rostar betyder inget. Deras styrka i dag ligger deras "maffia". Vad skall man idag ha en flotta, ett flygvapen eller stridsfordon till. Krig är "Darwiniserad"... kjolkillarna där borta har utvecklat den ytterligare.
"Länge leve den fritänkande människan" hoppla ... det kommer oavsett höger eller vänster finnas hinder för det!Sv:Ubåts jakt med Sven Persson ...
Försten Sven vilka ubåtar var det man pratade om i repotaget där du medverkade? Ryss eller Nato?Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Jag och Vi människor har 5 sinne.Syn,hörsel, lukt,smak och känsel .
Tyvärr har jag bara hörsel som verifikation. Men mitt sjätte sinne säger Sovjet.Sv:Ubåts jakt med Sven Persson ...
-Ja, visst var de det, det var jag som hade utbildat dem..
Intressant program, och Sven var på hugget! :)Sv:Ubåts jakt med Sven Persson ...
Klart det var "ryssen"! .... det fåstår jag.
Hot om minskade anslag till försvaret eller fmv ledde till det ena och det andra som utlöste media bevakningen. När bevisförmålet plockades upp och skulle visas för "Höken" så bara försvann den...
Kanske var det därför han sköts .... vad vet jag.
Komihåg att sverige inte haft någon ordentlig arme sedan Karl den 12:e sjönk ner i syd europas skogar.
Bra Fredrik att du uppfattade den pointen. Jag är ödmjuk men Vi hade en djä... stolthet
och Vi lyssnade som indianer och hundar i nattens mörker.
Det var minkar som simmade och lät som ubpropeller.Det var Vi som berättade det.
I all min tid i detta så har det alltid genomsyrat vår verksamhet att vara öppna.Sv:Ubåts jakt med Sven Persson ...
Hyväääää pojkar Finland som hade störtkoll på Finskaviken. "Say no more"
Kitos pallion hyvää Suomi.Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Finland blev inte "fria" förens 1989. >Men vi skall vara glada att de stoppade ryssen.Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Man landade aldrig på Månen. Det var inte Oswalld som sköt Kennedy Det var inte Christer Pettersson.mm
Och Och det var inte dom fredliga Ryssarna som inkräktade i Hårsfjärden.
Skit the same . Det blir bara en historisk parantes om 100 år. Framåt heter spelet.
Något som Ni aldrig kommer att få reda på är hur våra bröder i Kotka hjälpte oss med info.
70 år och bara handslag som bekräftelse. Hyväää pojkar på helt informella vägar.
Det var inte av en slump att Vi jagade ubåter utanför Stockholms Slott.
Det var ingen slump att Vi hittade ljudbevis. Det var lite av slump att Vi hittade dom i Hårsfjärden
Läs min skrift ovan om den vpl båtföraren.Heder till honom, han är en vardags hjälte
Allt djä.. NATO snack är bull. !!! Denna gång..Sv:Ubåts jakt med Sven Persson ...
och möjligen en tönt Polack från Sovjet.
Jag / Vi har varit med många gånger när Vi avvisat dom med en "knäpp" på näsan.
En gång i Hanöbukten satte Jag på en Dansk ub så att dom höll på att skita på sig.
Dom kom inseglande på vårt vatten (Nordens araber som Vi kallar dom för)
Vi hade ubåtsjakt utanför Karlshamn och fångade dom givetvis.
Dom var på väg till Karlskrona för att vara med i vår utbildning i dyktanken.(den enda i närheten)
Hur räddar man sig ur en sjunken Ub. Dom kom en dag för tidigt.
Vi satte på dom och fastnade t.om med domen i deras UB
Dom nekade klart. I hamnen Karlskrona kunde Vi klart se den gula färgen från vår dom.
Vi krävde skadestånd av Danskarna(NATO) för att dom förstört vår dom.
Likadant med V-Tyskar dom var livrädda för oss. Vi tog dom med byxorna nere.
Vi åkte omkring med fulladdade skarpa vapen och hade enskilt eldtillstånd från ÖB.
Vi Sverige befann oss i ett krigsliknande förhålland.
Så var det < 1980 > .
"Håll rumpan styv" så var ordet för dagen.
Vi älskar att se en katt med rumpan rätt upp i vädret.Sv: Ubåts jakt med Sven Persson ...
Vi på ganska lågt plan kunde byta info. NATO vs KOTKA.
"Jag vet vem det är dom stjäl mina höns" . Jag vet vem det är som "pallar mina äpple"