X2000 kör i full fart och en dam ~60 svarar i sin telefon. *LOL* påminner mig om min gamla klassiker. En mycket snarlik SvenPon's historia men den har hängt med sedan urminnes tider. Angående Tanten på tåget så gjorde hon helt rätt. Mobiltelefonerna kommunicerar inte direkt med varandra utan via en station någonstans på landbacken. Men visst kan hon ha flyttat sig bort från en balk som dämpade signalerna. Dock hade det knappast någon betydelse om hon flyttade sig framåt eller bakåt i tåget. Det blir faktisk djä.. roligt. Einstein och tågen. Tvillingparadoxen. t = t0 / sqrt(1-(v/c)^2) ~ t0 (1 + (v/c)^2/2)) Bra Per du har rätt jag bara chansade på att ingen skulle kolla mig. Om jag har räknat rätt enligt Pers formel så räckte det bara till ~0,03 millisekunder för din kompis. Man ska flyga väldigt länge och fort för att komma upp till en hel sekund. Jag har alltid fått för mig att massan är inblandad i Einsteins lilla formel. Om vi inte rör oss i höjdled torde massan vara oviktig i sammanhanget men eftersom vi nu pratar om flygplan så beror det lite på vilken höjd som resan har företagits. Om vi går in på allmänna relativitetsteorin har gravitationspotentialen betydelse (dock inte massan direkt). Så sant så, uttryckte mig lite slarvigt men rent populistiskt borde man kunna uttrycka sig så här (eller...) Du har fel på den punkten. Accelaretion och Gravitation är samma storheter. Största felet är nog att du talar om gravitationens styrka, när det egentligen handlar om potentialen. När jag läste om relativitetsteorin talades det även om en trillingparadox som antagligen något som föreläsaren hittat på själv. Största felet är nog att du talar om gravitationens styrka, när det egentligen handlar om potentialen. Det är skillnaden i gravitationspotential mellan två platsen som avgör hur fort klockor på de två platserna går i förhållande till varandra.På X2000 Göteborg-Stockholm
Dam: Jag hör dig dåligt, jag sitter på tåget.
Vänta lite jag skall flytta mig lite så jag får bättre mottagning.
Damen reser sig upp och går två stolsrader bakåt i tåget
som susar fram i närmare 200 knyck.
Dam: Nu blev det bättre.
Samtidigt börjar fyra värnpliktiga killar gapskratta.
Efter någon minuts skratt frågar en värnpliktig
sin något sena kompis.
Värnpliktig 1: Vet du vad vi skrattar åt?
Värnpliktig 2: Ööh nej.
Alla börjar skratta igen.
(...snott från www.tjuvlyssnat.se/
Publicerat den 24 juni, 2008 kl. 13:28
under Göteborg, Stockholm av Tapio)
Gissar att inte alla ni här inne har för vana att uppdatera er där.
Nu framöver kanske...? :-)
ChristerGbgSv: På X2000 Göteborg-Stockholm
"Vet du vad som är det dummaste gross man kan få ihop. ?"
"Nääääääääää"
"Jo det är 144 värnpliktiga"
Efter en kort stund från en av dom som lyssnat.
"Varför just 144"Sv:På X2000 Göteborg-Stockholm
Två småtjejer sitter och tisslar och tasslar.
Den ena säger. - Vet du vad jag hittade igår?
Den andre: - Näää?
Den förste: - Jo jag hittade en kondom på verandan!
En stunds tystnad följer och därefter säger den andra tjejen.
- Vad är en veranda för något?Sv: På X2000 Göteborg-Stockholm
På samma sätt som man kan får en bättre mottagning genom att flytta sig några enstaka
meter i en kontorsbyggnad så kan tantens minimala förflyttning relativt stålbalkar mm.
i tågvagnen sörjt för några extra mW enheterna emellan.
Att tåget ständigt är i rörelse betyder nog mindre betydelse i sammanhanget.
eller?Sv:På X2000 Göteborg-Stockholm
Sv: På X2000 Göteborg-Stockholm
Som någon skrev . Det kvittar var hon är i en given sekund.
Jag har flygit i ~ 3000 timar ~ 200 km/h och blivit 1 sek yngre än min tvillingbror.Sv:På X2000 Göteborg-Stockholm
dt = t - t0 = t0 (v/c)^2 / 2
t0 = 3000 h = 3000 h * 3600 s/h = 10 800 000 s
v = 200 km/h = 200 * (1000 m) / (3600 s) = (200/3,6) m/s = 56 m/s
c = 300 Mm/s = 300 000 000 m/s
v/c = (56 m/s) / (300 000 000 m/s) = 1,85 * 10^(-7)
(v/c)^2 = 3,43 * 10^(-14)
dt = 10 800 000 s * 3,43 * 10^(-14) / 2 = 1,85 * 10^(-7) s ~ 0,2 us
Hörru, SÅPan... Du har inte blivit 1 sek yngre än din tvillingbror utan inte ens 0,2 mikrosekunder yngre!Sv: På X2000 Göteborg-Stockholm
Men jag har i princip rätt att jag blivit lite yngre än jag borde vara.
Räknade på detta en gång för en kompis som gick över till SAS och flög ~ 25000 timmar 900km/h
Tror att det blev ~ 1 sekSv:På X2000 Göteborg-Stockholm
/ThomasSv: På X2000 Göteborg-Stockholm
Sv:På X2000 Göteborg-Stockholm
Sv: På X2000 Göteborg-Stockholm
Ju starkare gravitation desto långsammare går tiden. Jmf ett svart hål.
Detta borde innebära att ju högre upp luften du befinner dig desto lägre gravitation. Alltså borde tiden gå långsammare på jorden än i luften. Vilket skulle innebära att SvenPon i praktiken blir äldre än sin bror på marken (vilket kanske kan kompenseras med högre fart).
Är resonemanget rätt eller är det ytterliggare parametrar inblandade (märk väl att jag förenklade det hela beroende på dålig matematisk bakgrund och för lite kaffe på morgonen)Sv:På X2000 Göteborg-Stockholm
Så varje gång jag accelerade upp i 200 km så ökade Gravitationen avsevärt mer än höjden påverkar.Sv:På X2000 Göteborg-Stockholm
Sv:På X2000 Göteborg-Stockholm
Den gick ut på att en trilling stannade hemma medan de andra två gav sig i väg åt var sitt håll med 60 graders vinkel emellan.
De båda som åkte ringde hem och märkte då att tiden gick långsammare än för den som stannade hemma. Men vad hände när de ringde till varandra? Relativt sett så har de samma hastighet i förhållade till varandra som till den som stannade hemma (om än i en annan riktning).Sv: På X2000 Göteborg-Stockholm
Kan du utveckla det lite Per, låter intressant.Sv:På X2000 Göteborg-Stockholm