Jag känner för att dra igång en ny tråd och förväntar mej Hur förklarar Gardell Luk 4:16-21? Kul med så snabb respons på en så kontroversiell Herr Gardell är inte ensam om sina åsikter, detta har ju dryftats gång efter annan. Jag väljer att citera två lines från simpsons (se http://www.tv.com/the-simpsons/milhouse-doesnt-live-here-anymore/episode/290301/trivia.html): Lite off topic kanske, men för att spinna vidare på coola existentiella simpson citat: >> men det känns föga sannolikt att Jesus skulle varit en tvålfager europé i Israel vid åren 0-32 eKr. <b>Jesus föddes upp av "far" som var snickare. Gängse norm på denna tid var att sönerna gick i sina Tänk dig när vi kommer ner på den nivån, vilken hudfärg Gud har, jag ser en potential jordens undergång av ett enormt krig över detta. En stilla undran
lite reaktioner på den.
Enligt Jonas Gardell (nu herdesdoktor) så var Jesus analfabet.
Hur vet han detta? Vad anser ni i frågan?
...om nån nu ens orkar bry sig. :-)
(Boken med + på framsidan kan vara nåt att googla ur.)
Finns frågan redan besvarad här i forumet
så ber jag om ursäkt, såklart. :-)
ChristerGbgSv: En stilla undran
<citat>
<b>Jesus i Nasarets synagoga</b>
Han kom till Nasaret, där han hade växt upp, och på sabbaten gick han till synagogan, som han brukade. Han reste sig för att läsa, och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe där det står skrivet:
"Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren."
Han rullade ihop boken och gav den tillbaka till tjänaren och satte sig. Alla i synagogan hade sina blickar riktade mot honom. Då började han tala till dem och sade: "I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig."
</citat>
Är Gardell verkligen "herdesdoktor" (en visserligen passande titel för en kristen)? Är han inte hedersdoktor?Sv:En stilla undran
men kanske ändå oviktig fråga i olika avseenden.
Googlar man på t ex "Jonas Gardell Jesus analfabet"
så får man "svar" typ. ->
<citat>Men vi måste omskapa vår bild av Jesus.
Istället för en vacker, vit man med långt brunt hår,
skägg och jämna tänder ska vi se en enkel, fattig
hantverkare, tandlös och åldrad i förtid och
<b>som var analfabet</b>. </citat>
Var Mr Gardell får sina "idéer" ifrån är det nog
ingen som vet (om ens han själv). :-)
Då det gäller det extra "r"et som smugit sig in i
ordet hedersdoktor så bevisar det väl enbart att
jag är omedveten om min förmåga att "se det
roliga i till synes neutrala omständigheter", lr nåt?
Sen är det upp till omgivningen att se dessa små
nyanser och passningar såklart. Sv: En stilla undran
OCH jag ser inte hur de som är troende kristna kan se en konflikt i detta, för, face the facts:
Jesus föddes upp av "far" som var snickare. Gängse norm på denna tid var att sönerna gick i sina
fäders fotspår. Snickare var inte några lärda varför analfabetism inte är att se som något ovanligt.
Att Jesus INTE var en fager man med brunt hår, välansat skägg och bländvita tandrader säger sig självt.
Såsom Jude uppvuxen i Israel runt år 0 så känns detta föga troligt, detta är med allra största sannolikhet en efterkonstruktion och ett förhärligande av de kristna.
Och, ni som är aktivt kristna, jag tar inte ställning om huruvida Jesus var Guds son och frälsare av mänskligheten eller inte med ovanstående uttalande, men det känns föga sannolikt att Jesus skulle varit en tvålfager europé i Israel vid åren 0-32 eKr.
//JohannesSv:En stilla undran
Lisa: The mound builders(*) worshipped turtles as well as badgers, snakes and other animals.
Bart: Thank god we've come to our senses and worship a carpenter who lived 2000 years ago.
(*) indianer som byggde "gravkullar" likt såna vi har på många ställen i Sverige.Sv: En stilla undran
(Härlig Homer logik i ambition att bemöta Lisa's funderingar på att bli vegetarian)
“If God didn’t want us to eat animals, he wouldn’t have made them out of meat”?? Sv:En stilla undran
Varför då?
det vet väl alla att gud är vit man?
Så Jesus borde ju iaf varit halveuropé
Right? ;)Sv:En stilla undran
fäders fotspår. Snickare var inte några lärda varför analfabetism inte är att se som något ovanligt.
Att Jesus INTE var en fager man med brunt hår, välansat skägg och bländvita tandrader säger sig självt.</b>
<citat>Josefus skriver om den stolthet som fanns bland judarna över utbildningen av våra barn och hur lagen föreskriver att barn ska lära sig läsa.
När evangelisten Johannes berättar om Jesus avrättning nämner han något intressant: “Pilatus hade också låtit skriva ett anslag som sattes upp på korset, och där stod: Jesus från Nasaret, judarnas konung. Detta lästes av många judar, eftersom platsen där Jesus korsfästes låg strax utanför staden, och texten var på hebreiska, latin och grekiska.” Det finns ingen anledning att sätta upp skriftliga anslag i en kultur av analfabeter, men i Jerusalem fanns det uppenbarligen många judar som kunde läsa. </citat>
http://www.credoakademin.nu/index.php/articles/article/var_jesus_analfabet/Sv: En stilla undran