Står i lite av valet och kvalet här, står mellan två sätt Jag har en popcorn hour funkar hur bra som helst , kör den utan hårddisk så den blir inte särskilt varm och den låter ingenting vilket de felsta htpc gör efter som du har olika typer av mekanisk rörelse i dem. mmm det är ju en fördel men vet inte som sagt. En punkt på HTPC tycker jag är lite konstig: "- Kanske inte får det så optimalt som möjligt" Jo har man en bra kunskap inom dator så blir det endå svårt ibland att få det bra, gäller att verkligen plugga in exempelvis MythTV eller mediaportal. HTPC is the shit. Köp en sån, lägg in mediaportal och kanske även ultrastar så får du singstar på din dator. Det kommer nog bli en HTPC Faktist den gamla datorn är ganska så tyst endå. Köp en hårddisk på 5400 rpm, då blir dom automatiskt tystare. Hastigheten bör inte vara något problem. Använd 2,5" sata hårddisk! AMD blir ganska så varma alltså. Klarar Celeron av Full HD utan problem? Kan trycka in en 5400 rpm i den datorn. Dagens 7200rpm 3,5" är rätt tysta. 2,5" Sata är ännu tystare! mm DVD låter när den jobbar Jag hade helt klart satsat på ett fläktlöst nätagg, typ http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1816&session=0b1659396618fed35031d8fa70b0b043. Visst, det kostar en slant, men som du säger så kan man uppgradera en HTPC och just nätagget lär du ha användning för länge. mm klart intressant är den. köper jag den på detta ställe så blir det billigare ;) Satsa på mATX moderkort! mmm men då måste man köpa ett mATX kort.Bygga eller köpa en HTPC
bygga en HTPC eller köpa Popcorn A100
Fördelar och nackdelar ser jag följande
Bygga HTPC
+ Billigt, köper bara ett nytt chassi, har resten
+ Utbyggnadsbar, chassi blir sällan för gammalt
+ Blir jag utråkad kan jag göra den till vanlig PC :)
- Jag får konfiguera allt själv(MythTV eller Mediaportal)
- Kanske inte får det så optimalt som möjligt
- Det chassi jag tänker på (Antec Sonata III) är rätt så stor vid sidan av TV
- Drar en hel del ström om den ska vara på mycket
Popcorn A100
+ Billig, ca 1500 kr + HD ca 600 = 2100 kr
+ Färdig konfiguerad
+ kommer nya uppdateringar av mjukvaran i den
+ Klarar HD om jag nu vill ha det
+ Liten och tyst
+ Drar inte så mycket ström
- Den blir lätt varm så man får antingen bygga in en fläkt eller köra utan top
- En del säger den inte är fullt utvecklad, känns som den är en beta
- Kan inte uppgradera hårdvaran så lätt
- Har ingen stöd för inspelning just nu i alla fall
Finns säkert mer fördelar och nackdelar som jag kan ha glömt bort men kommer inte på just nu.
ska erkänna vill komma undan så billig som möjligt :)
Ahh vad jobbigtSv: Bygga eller köpa en HTPC
Sv:Bygga eller köpa en HTPC
bygger jag en så kan jag trycka in mitt TV-kort i den men endå.
Svårt val det där
Fast en hårddisk ska jag ha i den, typ 500 GBSv: Bygga eller köpa en HTPC
Det är väl den stora fördelen md HTPC, du kan ju ställa in det precis som du vill (förutsatt att du har kunskap/rätt mjukvara) och därmed få den så optimal som möjligt.
Annars är en TViX ett alternativ.
/ThomasSv:Bygga eller köpa en HTPC
Sv: Bygga eller köpa en HTPC
Del två, köp ett tv-kort och kolla på tv via din htpc.
Jag har en htpc med två stora chassifläktar only och den lever inte om speciellt mycket.Sv:Bygga eller köpa en HTPC
Har ett TVkort redan
Kommer få hem imorgon fjärrkontroll med mottagare.
Den gamla datorn låter inte så mycket förutom hårddiskarna som jag måste hänga uppe eller på något sätt få bort vibrationerna.Sv: Bygga eller köpa en HTPC
Bara hårddiskarna som hör så man ska kanske köpa sig
http://www.dustinhome.se/pd_5010153666.aspxSv:Bygga eller köpa en HTPC
/ThomasSv: Bygga eller köpa en HTPC
Asus M2A-VM HDMI moderkort ger mycket skoj för pengarna. Amd Athlon 4800+ AM2 med 2Gb internminne i en liten låda med tyst nätagg.
Sedan fungerar Windows Vista Home Premium:s medica center kanon som 10-fot gränssnitt.
Vill du köra hd-tv kompletterar du med en FireDTV eller Floppy DTV.
Mitt tips
<code>
Asus Mainboard S-AM2 AMD690G mATX VGA(256) PCI-E Audio GbLAN SATA-II Raid 2x1394 HDMI Retail, M2A-VM HDMI
AMD CPU Athlon 64 X2 4800+ Socket AM2 2.2GHz 2x512kB Boxed 65nm 65W Brisbane , ADO4800DOBOX
Apacer 2.0GB PC-800 DDR2 PC6400 Original , AU02GE800C5NBGC
Samsung DVD Recorder 20x +R / +RW -R / -RW IDE DVD-RAM Black Bulk , SH-S202J/BEBE
Samsung Harddisk 250.0GB SATA 5400RPM 2.5" 12mS 8MB Silent Seek M5S, HM250JI
Chieftec Case Micro ATX Tower 230W PS-II Type PSU For P4 PFC Black / Silver, BS-02B-B-SL
</code>
Bör kosta kring 3000kr inkl moms.
Dämphållare för hårddisken ger inte mycket då det är högfrekventljud som stör dig.
Mediaportal är tyvärr buggigt. Inget att lita på!
Små lådor som popcorn har sina begränsningar mot en HTPC.Sv:Bygga eller köpa en HTPC
Är det inte bättre att ta en Intel Celeron eller något
Går ju ta de med 45nm men de kostar ju en del.
Har en dator på jobbet jag kan använda så länge
Den på jobbet är en P4 2,8Ghz, 1 GB minne och 2x80GB sata diskarSv: Bygga eller köpa en HTPC
Sen så antar jag att hårddiskarna i din jobbdator är på 7200 rpm och det går ju emot hela poängen, att datorn skulle vara tyst.
Att processorn blir varm gör ju inget i sig, bara den inte blir för varm så att den tar skada. Är den så varm att den behöver extra effektiv kylning så kommer kylningen antagligen att låta mer, men klarar man sig med vanlig kylning så är det ju bara att tuta och köra.
Tja om en Celeron klarar HD vet jag inte men först och främst är det inte till HD eftersom jag har en tjockTV som inte är HD :)
En fördel att bygga en HTPC man kan uppgradera när det är dags :DSv: Bygga eller köpa en HTPC
Celeron gör inte jobbet
AMD med låg engeriförbrukning blir inte för varm så att fläkten snurrar på höga varvtal.
Det som kommer att låte i en HTPC är 1. nättaggregatet 2. CPU alt grafikkort alt moderkortsfläkt 3. Hårddisk. Notera att DVD låter mer än datorn vid uppspelning av fil om du inte använder mjukvara som AnyDVD som kan sänka varvtalet.Sv:Bygga eller köpa en HTPC
som sagt överväger att köpa en Antec Montana III eftersom den har ett väldigt tyst chassi och tyst nättaggregat plus så har den stötdämpare till hårddiskar.
har ju ett sådant själv och är väldigt nöjdSv: Bygga eller köpa en HTPC
Fast ska erkänna, har inte spolat iden att köpa Popcorn A100
Den är lite och väldigt lätt att ta med sig den och med en stor hårddisk i den så får man med sig en hel del :DSv:Bygga eller köpa en HTPC
http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2365&prod_id=39251
Enda nackdelen att få tag i ett bra BILLIGT HTPC chassi för ATX kort
Antec Sonata III så får man båda till priset av ett men men få se :DSv: Bygga eller köpa en HTPC
Och DVD-ljudet fixar du lätt med det billiga programmet "AnyDVD" från Slysoft.
Med eller utan fläkt värmen måste bort . Tänk på det!Sv:Bygga eller köpa en HTPC
Har redan ett bra ATX kort
Räknade ut lite och upptäckte att lägger jag ner sonata så får jag plats med den under TV
Fördelen med Sonata är just att jag vet att den är bra, för en billig peng och om jag nu lägre fram köper eller skippar köra HTPC mer så kan jag ha chassit som en vanlig dator.