Alltså om man spara i OGG500 (500 kbps) från en CD Som Daniel säger, låter det bra så låter det bra. Rent tekniskt så är det ju skillnad eftersom FLAC innehåller allt ljud medans OGG (antar jag?) inte innehåller precis allt. OGG eller OGG Vorbis? OGG Vorbis Det är ju skillnad på att lyssna och lyssna också. Har man musiken som bakgrundsmusik medans man gör något annat (som säkert är vanligast, i alla fall för mig) så märker man antagligen ingen skillnad alls.OGG vs. FLAC
och sedan spara samma låt i FLAC från CD så undrar jag en sak
Hör man verkligen någon skillnad, det kan väll inte vara så stor skillnad eller vad?
Vet att FLAC är Lossless och det är ju inte OGG men kan man endå höra skillnad.
Försöker hitta info om det på nätet men hittar inget bra.Sv: OGG vs. FLAC
Hur mycket plats tar en en OGG-fil i 500 kbps? Jag har aldrig använt OGG men 500 låter ganska mycket. Sparar du verkligen så mycket utrymme så att det är värt det när du faktiskt vet att FLAC är så bra som det kan bli (kvalitétsmässigt)?
/ThomasSv:OGG vs. FLAC
OGG är ett inkapslingsformat, och där kan du ha precis vilken codec du vill.Sv: OGG vs. FLAC
Varför jag frågar är att en person som jag känner har en liten diskussion då och då
Jag sparar mina skivor i OGG medan han spara i FLAC
Han säger hela tiden att han här skillnad och FLAC är såååå mycket bättre för det är Loseless
Själv är jag väldigt nöjd med OGG och tänker inte byta men är endå nyfiken hur det mycket det verkligen skiljer sig.
En ogg fil blir ca 15 MB stor medan en FLAC av samma låt blir ca 40 MB.
Detta bero ju på vilken sorts låt och längd så klart
Undrar om man verkligen kan höra skillnad jag menar örat har ju bara en viss begränsning.Sv:OGG vs. FLAC
Lyssnar man fokuserat och dessutom på en utrustning av väldigt hög kvalité så kan jag tänka mig att fler detaljer framstår i en "oförstörd" kopia (tex FLAC).
Själv kör jag med FLAC, inte för att jag hör nån skillnad på mina bra kodade mp3:or och FLAC-versionerna, utan för att det känns mer framtidssäkert. Tidigare ansågs 128 kbps i mp3 vara tillräckligt bra, sen gick det över till 192 kbps och nu är det inte ovanligt med 320 kbps. Framtidens musikspelare tar antagligen något annat format (FLAC? :-)) och då har jag en oförstörd kopia som jag enkelt kan göra om till passande format.
Så för mig handlar FLAC mer om att ersätta CD-skivorna istället för att få fram kvalité som jag ändå inte kan höra. Nu har jag perfekta kopior lagrade på hårddisken istället för perfekta kopior lagrade i hyllan.
(Sen kan man diskutera om den perfekta kopian finns på en CD eller en LP, men det är en annan sak :-))
/Thomas