En av mina kunder har en nyinköpt Belkin UPS (Surgemaster Superior) och han tycker att det är konstigt att när han mäter spänningen mellan "UPS-jord" och "vanlig jord" så visar spänningsprovaren ca 50V... Iofs så har jag samman erfarent. *skratt* Det låter som att jorden någonstans är lite underdimensionerad, men, men.. Det som är intressant är följande: koppla ett mostånd över samma ställe som du mäter, välj ett motstånd på kanske 10 kohm, mät sedan spänningen över. Det är mer intressant. Troligtvis är det pga. någon krypström, och klen jordledning. En annan variant är att jorden inte har någon förbindelse helt enkelt, fast det låter lite farligt så den tror jag inte riktigt på..UPS - Spänning på jord?
Det tycker iofs även jag men jag blev osäker när han frågade mig om detta är normalt eller om UPS:en är felaktig...
Vad tror ni?
Jag vet inte vad det är för ström och spänningsprovaren han hade var bara en sån som visar 6,12,50,120,230,400VSv: UPS - Spänning på jord?
Predikar till vansinne att du skall veta skillnad på signaljord och
jord i systemet (Chassi). DVS skilj på datorns jord och dom signaler som går i USB och Parallellport. !
Edit: Storgarv töm och glöm. Läser som en get USB UPS :-)Sv:UPS - Spänning på jord?
Hade han haft 50V spänning på USB:n så hade till och med jag förstått att något var fel... ;-)
<b>För att förtydliga... (eller förvilla) ännu mer..:</b>
Det är mellan "jordstiftet" i ett vanligt jordat 230V vägguttag och "jordstiftet" i UPS:ens 230V uttag som spänningsprovaren registrerar en spänning på ca 50V.
Enligt min "gymnasie-starkströms-ellära" så borde spänningen mellan jord och jord vara +-0V... men jag är alltså osäker på hur det skall vara bakom en batteribackup(UPS)... och jag har ingen aning om vilken ström det är...
--------------
//EDIT//
--------------
En annan kund har en likadan UPS... ska ta en multimeter och fara förbi hos dom och mäta i morgon... se om den ger samma resultat...Sv: UPS - Spänning på jord?