Det här mejlet möttes jag av på jobbet under semestern. Abdille är ursrungligen från Somalia och bott här i Sverige halva sitt liv. Han hade sparat och var nu på väg till usa för att för första gången göra en riktigt stor resa. Så här blev hans upplevelse av den resan... Suck, blir så förbannad på Amerika! Skulle USA sluta skicka sina soldater över allt och spendera ens en bråkdel av sin militärbudget på 439 miljarder $ på vettigare saker skulle dom inte behöva vara så rädda för angrepp. <b>Man bör nog reda ut innan avresan om man blir nekad eller insläppt om man har något i bagaget som US:arna är rädda för.</b> [citerat Per Persson Medlem:14730 www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=270771&forumid=72&sum=0#270788] Är man född i vissa länder måste man ha visum, det är inget specifikt för USA. Det är oberoende var man bor just nu. Sen är väl svensk lagstiftning värre. I USA blir man hemskickad vid misstanke om brott. Här blir du avlyssnad utan misstanke om brott ens. Men vad hade det hela med rasism att göra? <b>Sen är väl svensk lagstiftning värre. I USA blir man hemskickad vid misstanke om brott. Här blir du avlyssnad utan misstanke om brott ens. Men vad hade det hela med rasism att göra?</b> [citerat Hans Sjödin Medlem:18184 www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=270771&forumid=72&sum=0#270802] Då USA är i krig gäller lite andra regler http://epic.org/privacy/terrorism/hr3162.html USA är väl nästan alltid i krig? Korea, Vietnam, Irak, Balkan, Afghanistan, ... Jag har försökt en massa gånger nu att skriva ihop vad jag anser i den här frågan. Jag kan hålla med om att det finns mycket "mucktendeser", men den stora frågan är väl snarare om anledningen ifall det verkligen är så. Om man tittar på högutbildade invandrare finns tendenserna inte alls, om man tittar på svenskar från invandrartäta områden finns precis samma tendenser. Ja, problemen beror nog inte (alls) på t ex vad man heter, var man är född, hur man ser ut...osv, Hehe.. så sant så sant.. Tyvarr ar inte USA det enda landet med sadan immigrationspersonal. <b>likaså USAs ignorans mot diverse internationella överenskommelser (bl.a. Genevekonventionerna). Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
Angående: Kort semester
Hej!
Min semester blev tyvärr väldig kort. Jag åkte till USA för att för första gång se kontinenten men fick aldrig komma in i landet. Jag fick åka hem efter en lång och jobbigt förhör. Jag fick aldrig veta vad jag misstänkts för men flesta frågorna kretsade kring terrorism. De sa jag måste söka visum från Amerikanska ambassaden i Stockholm och sedan komma tillbaka. Normalt behöver man inte göra det om har ett svenskt pass vilket jag har. Finns någon som har liknande erfarenhet?
Nu är jag tillbaka och är lite skakig. Under tiden jag tänker på vad jag ska göra med mina semester dagar tänker jag åka tillbka till Jönköping och hjälpa till Blockinventeringsgänget, det känns säkrare där.
MVH
Abdille Sv: Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
Myndigheterna där tycks tro att dom kan göra vad som helst p.g.a något terrordåd av "al-Qaida" för sju år sen. "Kriget mot terrorism" (för att få olja) börjar bli lite uttjatat, likaså USAs ignorans mot diverse internationella överenskommelser (bl.a. Genevekonventionerna).
Ponera att Sverige skulle upprätta ett läger för fientliga kombatanter på Gotland och spärra in mer eller mindre godtyckligt tillfångatagna amerikaner. Vilket jäkla liv skulle det inte bli då?!? Blanda in lite alternativa förhörsmetoder (hrm...) och tredje världskriget bryter ut.
En positiv sak är ju att det endast kan bli bättre efter höstens presidentval där borta.Sv:Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
Man måste nog sätt in sig i deras rädsla för ytterligare angrepp. Visst är det skit att bli avvisad.
Man bör nog reda ut innan avresan om man blir nekad eller insläppt om man har något i bagaget som US:arna är rädda för.Sv: Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
Om nu 9/11 ens var ett angrepp utifrån alltså, men det är en helt annan diskussion...
Tydligen hade han ju kollat upp att han normalt inte behöver visum. Kanske slarvigt att inte kolla närmare, men det gör ju ingen till terrorist.Sv: Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
T.ex. att man har ett muslimklingande namn?Sv:Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
> Man bör nog reda ut innan avresan om man blir nekad eller insläppt om man har något i bagaget som US:arna är rädda för.
>
> T.ex. att man har ett muslimklingande namn?
Klockrent Per, klockrent!Sv: Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
Sv:Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
Bra sagt Hans!
<info>People in glasshouses...</info>
...fast å andra sidan skulle det inte förvåna mig om amerikanarna avlyssnar sina medborgare med på samma sätt som FRA kan komma att avlyssna oss...Sv:Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
> Är man född i vissa länder måste man ha visum, det är inget specifikt för USA. Det är oberoende var man bor just nu. Sen är väl svensk lagstiftning värre. I USA blir man hemskickad vid misstanke om brott. Här blir du avlyssnad utan misstanke om brott ens. Men vad hade det hela med rasism att göra?
Om Abdille har svenskt pass är han svensk medborgare, och svenska medborgare behöver normalt inte visum för ett max 90 dagars besök i USA.
http://www.polisen.se/inter/nodeid=8949&pageversion=1.jsp,
http://stockholm.usembassy.gov/Consulate/n2.htmlSv: Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
Sv:Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
Sv: Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
Hur jag än formulerar det så kommer jag att betraktas som en SverigeDemokrat.
Min erfarenhet av att köra spårvagn i drygt 25 år i Göteborg har fått mej att inse
vissa "sanningar". För att inte generalisera så länkar jag till denna lilla filmen som
visar lite av vår s k "svenska vardags-rasism". Många av oss orkar inte "jiddra" längre.
www.youtube.com/watch?v=s5AO_lDMYB8&feature=related
OBS Jag inser att jag borde länka till en annan film också, för att balansera upp
och ge en "sann bild av verkligheten". Återkommer när jag hittat en. Sv:Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
En närliggande förklaring blir ju då att detta är en fråga om utbildning eller samhällsklass.Sv: Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
utan jag tror att det handlar om helt andra variabler.
Ett sätt att mäta kan vara ens mentala ålder. Det finns väldokumenterat vid vilken ålder
man normalt klarar av att skilja på ditt och mitt. När man utvecklar empati och medkänsla.
Att rita på tapeten hemma i vardagsrummet med en vaxkrita, är ett helt normalt beteende
för en tre-åring, tex. En liten parvel kutar rätt ut i gatan efter sin fotboll, utan att reagera över om det
kanske är så vettigt. T o m en "parasit" (per def.) har kommit längre än en "snyltare". Snyltaren
struntar helt i om värden kan fortsätta att producera eller ens existera. Jag slutar nog här nu. :-)Sv:Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
Det där med mentalaålder och kludder på väggar, ja det ser man över allt här upp i norr. Kan dock säga speciellt på våra fina nybyggda "lusthus" vid älvkanten här i Luleå.
Det är dock inga 3-åringar, snarare 15-16 åringar som tror de är coola. Usrrsh så less man blir.
Mycket sådant skit, ex. mucktendenser kommer, tror jag, mest där folk bildar större gäng, där personerna försöker på något sätt impa på varandra.. för att bli ex respekterad.
Man säger ju: Ju fler kockar, desto sämre soppa. Sv: Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
Jag och min fru bor har i Storbritannien, jag ar Svensk och hon ar Japan. Hon har ett 'EU citizen spousal Visa', vilket innebar att hon har samma rattigheter som en EU-medborgare i UK sa lange hon ar gift med mig.
Det verkar som att det ar ett hyfsat globalt problem med immigrationstjansteman i alla de lander vi rest till ar det endast 2 som inte brakat med oss vid gransen.
1. Schweiz - Dar viftade jag med passen men killen bara gaspade och slappte in oss. Min fru fragade om hon kunde fa en stampel i sitt pass och han stamplade det med gladje samtidigt som han tryckte fram ett klockrent 'konnichiwa!'.
2. Sverige - Vi flyger alltid till Kopenhamn och tar taget over = ingen passkontroll.
I UK ar det i alla fall sa att en immigrations-person inte har vidare hog status, och har inga mojligheter att avancera och bli 'hogbetald'. Detta gor att dessa arbeten lockar till sig personer med lag utbildning och inga ambitioner, som efter ett par ar trottnar och bestammer sig for att missbruka den lilla makt de har pa de mest forsvarslosa manniskorna.
En person som inte ar EU medborgare vagar knappast vara tuff i passkontrollen, de forsoker halla huvudet nere och hoppas pa att slappas in.
En gang var de pa vag att avvisa min fru for att jag inte stod bredvid henne! De var tuffa och nedlatande anda tills jag stegade fram (stod i EU-kon) och fragade vad f-n som tog sa lang tid.
Det finns sakert trevlig tullpersonal, synd bara att de alla jobbar i Schweiz..Sv:Jag hatar rasister (är jag rasist då?)
</b>
På den här punkten har även Sverige lite kvar att göra. Ca 110 länder har skrivit under konventionen mot klusterbomber, Sverige är inte ett av dem. Tydligen har vi en bomb som tillhör JAS som vi vill ha ett undantag för. Annars brukar vi vara rätt duktiga på att skriva under den här typen av konventioner....