Nu har jag problem med en USB-mus på jobbet, och eftersom google inte ger mig några vettiga svar frågar jag här. Fungerar musen bra i någon annan dator? Om inte kan det vara någon typ av glapp eller annat fel i musen, kanske firmware? Kan ju göra ett försök, men eftersom den är helt ny och fungerar utmärkt när den väl fungerar så tror jag att den ska funka i andra. Tack för tipset dock. Jag brukar kunna få konstiga USB-fel när jag kopplar in för många/för strömkrävande saker samtidigt. Dock gäller det USB-hubbar och när man inte har extern ström till den. Du säger USB-mus. Nej, nu visade det sig vara en kombo av kabelhärva och min nonchalans. Tangentbordet är ett USB-tangentbord, musen är en PS/2-mus. USB-mus funkar dåligt
Har en helt ny dator från HP (ingen exakt koll på hårdvara just nu), med medföljande USB-mus. Alla uppdateringar från MS är installerade. Inga problem i enhetshanteraren.
Problemet yttrar sig helt enkelt i att musen inte fungerar (verkar inte ens få någon ström, eftersom den inte lyser som den gör när den är igång), från det att datorn startas till det att jag stänger av den.
Meckar man runt lite (drar ur sladden, byter usb-port, på/av med dator etc. i alla kombinationer du kan tänka dig) så händer det oftast (hittills tre av fyra gånger) att den till slut funkar.
Idag orkade jag inte hålla på mer än 20 minuter så jag bytte till en apdålig PS/2 istället. Någon som har något tips?
Det är alltså inget uppenbart fel med musen och samma USB-portar som funkar en dag funkar inte nästa - inget verkar heller konstigt i enhetshanteraren.
(Och som vanligt vet jag inte vilket underforum det är tänkt att jag ska lägga det i... kategorier som "mjukvara", "vb-sektioner", "scripting"?)Sv: USB-mus funkar dåligt
Sv:USB-mus funkar dåligt
Om vi skulle anta att den gör det, någon som har fler tips då?Sv: USB-mus funkar dåligt
Har du något annat inkopplat till USB som kan dra ovanligt mycket ström? Sen har jag hört att bärbara datorer ger ut mindre ström än stationära, men det låter lite konstigt. Dom borde ju hålla sig till nån standard.
/ThomasSv: USB-mus funkar dåligt
Innebär det en mus direkt kopplad till USB eller är det en trådlös mus med bas-enheten kopplad till USB ?
Är det det sistnämnda kunde du testa att "koda om" kommunikationen med basenheten, d.v.s ta ur batterierna en stund och starta om (det brukar finnas någon knapp på undersidan man ska hålla intryckt en stund).Sv:USB-mus funkar dåligt
Men! Jag testade med en USB-mus, också. Den funkade inte alls.
Och problemet kvarstår med PS/2-musen. Den måste plockas ur och i några gånger efter varje datorstart.