Jag har köpt på mig 3 st externa hårddiskar som är kopplade till min router och således nåbara i nätet hemma.. Jag har samtidigt en tv, ingen speciell men modern. Från tvn kommer även ljudet till surroundsystemet. Jag har en popcorn hour och är helnöjd med den, den är fläktlös och tar nästan ingen plats samt klarar i stortset alla format av media filer. Tack Andreas, Hmm inte så lätt tror jag tyvärr eftersom du kör med externa HD kopplade till din router. Kan bara tipsa om www.minhembio.com , bra forum och recensioner om de flesta produkterna på marknaden. Jag noterar att ingen nämner Welton Way. Den säljs inte längre på grund av problem med företagets och dess ekonomi. >>Hmm inte så lätt tror jag tyvärr eftersom du kör med externa HD kopplade till din router. mm den har SAMBA men ibland är det ett rent helvete att få det att fungerar :) Nu kapar jag tråden lite. Klarar Popcorn Hour nerladdade bluray-skivor? Dvs, där man har alla kataloger och filer kvar precis som på en br-skiva. Är orsäker på det, Popcorn klarar ju av h264 men om den klarar av strukturen av en BR skiva är jag dock osäker. De flesta brukar göra om BR till M2T eller Matroska Är lite osäker på detta eftersom det är lite si och så när det gäller spelare som kan spela upp sådant. >>mm den har SAMBA men ibland är det ett rent helvete att få det att fungerar :) Låter ju trevligt men hur är det om du inte hade giga switchen? En sak som passar ihop med en fråga jag ställde i [Nätverksdisk]: kan man använda tex en Popcorn Hour med hårddisk som nätverksdisk? Finns det då någon anledning att köpa en "riktig" nätverksdisk? Carsten: Visst här är den alrigth här ska testas , återkommer med en rapport i morgon :) Stream 0 Till er som testar filmen Ringde till dustin och deras popcorn 110 kommer i slutet av månaden och skall stödja att köra mot de diskar som jag pratat om. Den skall också vara ljudlös så förhoppningsvis är det rätt approach för mig att använda denna enhet. Är det någon som tror det kommer bli dåligt? Både A-100 och A-110 är tysta om man inte stoppar in en hårddisk i dom Popcorn Hour är vad jag vet fläktlös, så den är som Carsten säger tyst. Den är även en grym mediaspelare, även om magkänslan säger att Tvix 6500 är ett knäpp bättre. Dock kostar den ju mer också. Det enda nackdelen med Popcorn att en del tycker den känns som en beta version. Nu har jag testat fågel filmen på popcornhourn och förts hackade det och så tänkte jag aj f-n , men så googla jag lite på det och hittade i mediatank forumet att i nyare version av firmaware så ska det vara fixat så jag uppgraderade till senast firmware och vips nu funkar fågel filmen och det gick väldigt mycket snabbare att starta mkv filer överlag verkar som den inte står och buffrar som den gjort tidigare när man drog i gång sånna filmer. Vad bra, hade räknat med att popcorn skulle fungerar men det var ju bra att du upptäckte att den behövdes uppgradera. Nu har jag bokat en 110-maskin. Skulle komma i början av oktober. Så nu är det bara att rulla tummarna och vänta på något spännande här .. >>Visst var det en härlig filmklipp alltså. Fick mail från Dustin, nu skall den levereras - vad spännande !!!!Mediaspelare - vilken modell?
Så, nu sitter jag då med filmer (.avi) på hårddiskar som finns i nätet, en tv som jag vill se dessa på och vill inte ha min dator emellan. Det ultimata är att ha en enhet som jag kan ansluta till hdmi-ingången på tvn som jag kan bläddra på diskarna och se vilka filmer jag har, klicka på och starta.
Vad tror ni om detta, finns någon enhet som inte låter alltför mycket för fläktar och klarar det jag vill? Sv: Mediaspelare - vilken modell?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=83621
och en nyare variant
http://www.webhallen.com/prod.php?id=89622Sv:Mediaspelare - vilken modell?
här hittade jag några http://www.dustin.se/ProductList.aspx?groupSet=4&mgroup=1946&group=2526&action=expand&lgroup=5157 vilken tror ni passar mig bäst och är det någon som har erfarenheter om dessa enheter rörande min konfiguration?
Review i form av en film (högersidan):
http://reviews.cnet.co.uk/accessories/0,39100115,49298605,00.htmSv: Mediaspelare - vilken modell?
Antingen har du den utdelad eller via FTP, är det via FTP så måste du ju ladda ner filmerna och inte köra streamat, samt så har jag för mig att Popcorn inte har FTP klient i sig.
När det gäller utdelat så tror jag heller det inte går.
Det går ju streama till en popcorn men då har man installerat en programvara i den datorn man vill hämta filmerna ifrån.
Kan tänka mig att du kan köra med en bärbar dator och sedan kör med Windows Media center eller den gratis som jag kör, mediaportal.
Alternativ bygga en HTPC om du inte vill använda en bärbar dator :)Sv: Mediaspelare - vilken modell?
Själv tröttnade jag på "format-strulet" som till slut inträffar, men träffar på något som inte stödjs till 100% och man sitter i timmar och letar codecs/instruktioner hur man uppdaterar de olika sakerna (något som går hyfsat lätt på en pc) och köpte helt enkelt en port-replikator till den bärbara datorn.
Annars är xbox 360 ett alternativ (fast den låter en del), den funkar som en Media Center Extender, som man kan köra mot Windows Media Center eller annan mjukvara som TVersity. Det funkade bra för mig då man fortfarande löser codec-problemen på sin PC,på 360:n kan du även trycka in ett USB-minne med film på och spela upp (fast då kan man få problem med codecar), + att man kan spela på 360:n.. :)Sv:Mediaspelare - vilken modell?
Finns den som färdig produkt ?
I så fall, någon som har testat ?Sv: Mediaspelare - vilken modell?
Sv:Mediaspelare - vilken modell?
I popcorn hour mappar man upp med samba så det funkar mot allt som ligger som vanliga shares på nätet, antingen på en dator eller som i pelles fall NAS diskar.Sv: Mediaspelare - vilken modell?
Hastigheten är heller inte så fort, det skulle gå streama men vet inte om det blir bra när det gäller högupplösta filmerSv:Mediaspelare - vilken modell?
/ThomasSv: Mediaspelare - vilken modell?
Sv: Mediaspelare - vilken modell?
Det vanligaste är att man har en HTPC och kör en BR struktur i den fast en HTPC är nog kanske inte det du är ute efter?Sv:Mediaspelare - vilken modell?
>>Hastigheten är heller inte så fort, det skulle gå streama men vet inte om det blir bra när det gäller högupplösta filmer
Jag har aldrig haft problem med hastigheten , den sitter på en gigabit switch i mitt nät och nas'en sitter på samma, har kört allt från xvid till x264 mkv filer och det funkar klockrent. Sv: Mediaspelare - vilken modell?
Hur är det om du kör den berömda fågelfilmen (Ett filmklipp som verkligen kör musten ur enheterna :)
Kom på att de har ju inget med trafiken utan mest avkodningen :)Sv: Mediaspelare - vilken modell?
/ThomasSv:Mediaspelare - vilken modell?
>>Låter ju trevligt men hur är det om du inte hade giga switchen?
vet inte har inte testat på annnat sätt , men själva nätkortet i popcornhourn är ett 10/100mbit standard kort så det borde inte va nån skillnad om man har en annan switch/router. kanske blir strul om man kör nån 10mbits hub eller så.
>>Hur är det om du kör den berömda fågelfilmen (Ett filmklipp som verkligen kör musten ur enheterna :)
>>Kom på att de har ju inget med trafiken utan mest avkodningen :)
har inte märkt något med vanlig film , finns den när fågelfilmen att få tag i någonstans?
vore kul att se om den tacklar av i extrema fall.Sv: Mediaspelare - vilken modell?
http://domanlab.se/blandat/killer_sample.mkv
Bara ladda ner den och låt din mediaspelare testa den.Sv:Mediaspelare - vilken modell?
det där klippet rullade i ca 15sek på min dator, spelade upp det med vlc , hann aldrig prova i popcornen men antar att de inte kommer funka där heller.
min dator är rätt fet så jag undrar vad som krävs för att det ska funka.
har 3.4ghz cpu, 8gig minne (ddr3) och kör 1,3ghz på bussen och winxp x64 edition.Sv:Mediaspelare - vilken modell?
Media Type 0:
--------------------------
AM_MEDIA_TYPE:
majortype: MEDIATYPE_Video {73646976-0000-0010-8000-00AA00389B71}
subtype: Unknown GUID Name {31435641-0000-0010-8000-00AA00389B71}
formattype: FORMAT_MPEG2_VIDEO {E06D80E3-DB46-11CF-B4D1-00805F6CBBEA}
bFixedSizeSamples: 1
bTemporalCompression: 0
lSampleSize: 1
cbFormat: 167
I Media player säger den att det behövs:
File version 2 matroska parser
Å med vlc så visas 2-3 sekunder något sen var det bara häng.
Vad var det för speciellt med den filmen? Vad skulle hända och visas? och vad betyder det att det inte går att visa den? Funderar med på en popcorn 110, skall jag inte köpa en sådan då kanske? Sv: Mediaspelare - vilken modell?
Filmen är 23 sekunder lång och visar upp en fantastisk syn av fåglar som flyger i en stor flock
Följande info har den
<code>
Video: MPEG4 Video (H264) 1920x1080 23.98fps [Undetermined (Video 1)]
Audio: Dolby AC3 48000Hz 6ch 4608Kbps [Undetermined (Audio 1)]
</code>
Den kör alltså i Full HD i 1080p och VLC har tyvärr dåligt stöd för sådant.
När jag testar så kör jag quicktime alternativ på min dator men mest för att se klippet för de flesta nya datorer har inga problem att visa filmen så det är ju ingen utmaningSv:Mediaspelare - vilken modell?
/ThomasSv:Mediaspelare - vilken modell?
Det som jag inte gillade och valde borde den var bland annat att den blir grymt varm om man har en hårddisk i den så man måste modda den eller köra utan lock. Det andra är att det har hänt att en del har haft problem att komma åt sina filer via SAMBA eller FTP och fick radera allt för att få tillbaka till fabrikstandard. Du kommer ju köra streamat så detta problem kommer du ju inte få :)Sv: Mediaspelare - vilken modell?
Sv:Mediaspelare - vilken modell?
Visst var det en härlig filmklipp alltså.
När jag tittade på dne första gången så blev det ett enda stort WOWSv: Mediaspelare - vilken modell?
>>När jag tittade på dne första gången så blev det ett enda stort WOW
verkligen wow, såg det på min 108" duk och det var riktigt häftigt :)Sv:Mediaspelare - vilken modell?