Jag sa till min lilla honkatt. På tal om ålderdomliga eller dialektala ord... Häromdagen skulle en kollega testa ett spel vi säljer. Han fick igång det, men kom inte förbi introduktioner. Det stod att han skulle klicka på "knasten" och det visste han inte vad det var. Ordet är ett gränsfall även i mitt ordförråd, men jag kunde i alla fall hjälpa honom vidare. Knast, skånskt ord för ett grenmärke på en planka, de som vanligen benämns som kvist. "knast" är för mig en liten utväxt på ett träd. (knöl) Kullt Kult uppslag. Apropå: ...sen finns det ju kul-hammare som har mindre kul.Fjär
du är så "fjär" Vad sa jag egentligen.
Nyfiken på Era svar.
Ps
Goggla inte. Sug på ordet.
DSSv: Fjär
Vet ni vad en "knast" är?Sv:Fjär
Man kan även säga knagg eller en knagge om den mörkare och hårdare fläcken på en planka.
Knast kan även användas som skällsord om man tycker någon är korkad kan man uttrycka sig
-din j-vla knast.Sv: Fjär
"fjär" för mig menade jag att hon (katten) var svåråtkomlig svårflörtad avvisandeSv:Fjär
Fortsätt gärna och gräv i Ert ordföråd.
Jag vet att bl.a att jämtar och värmlänningar har en massa special ord.Sv: Fjär
Kullt Kult uppslag.
Vet du vad ordet kul kommer ifrån???
Enligt en gammal boulevän, fotograf och språkvetare, Sven Oredsson, tyvärr bortgången sedan 10 år, fanns det en skräddare Aschberg boendes på södermalm. Han annonserade om skjortor och vissa av dem var kulörta, men eftersom det var dyrt med annonskostnaden förkortade han texten med kul. skjortor.
Detta annamades av folket och fick en annan menig. Trot om du vill.....Sv:Fjär
De är bäst om man ska banka ut (eller in) små gropar. :-)