Hej, dags att dra på smilgroparna för den kunnige :).<b> Edit, menar förstås smilbanden.</b> Om jag kommer ihåg rätt så ger en usbport alltid 5V och maximala tillåtna strömförbrukningen är 500mA. Jo, det stämmer troligen, för det kunde jag googla fram. Det jag inte hittar info om är laddning när du har en usb-kontakt i grejerna du laddar från olika strömkällor, cigkabel, nätdel osv. Är de gjorda för att passa den specifikationen eller ska man kolla efter deras respektive specifikationer? Strömkällornas vill säga. Dvs kan jag ha en och samma laddare till allt jag införskaffar - kan polaren låna min laddare osv. Då givet att enda förutsättningen är att den sak som ska laddas har en usb-port (vanligen mini eller micro). Skam den som ger sig. Googlat vidare och hittat vad jag sökte. :) Har läst och inte ännu i helhet förstått, men någonting säger mig att om jag får ett tag på mig och gisslar dem i min omgivning som förstår sig på elektronik så kommer jag att få kläm på det. Simon, tack för ditt svar det var relevant fast jag inte förstod det då. Har gisslat omgivningen, tittat på laddningsgrejer och förstått att oavsett nät- eller cigkabelladdning så ges det inte mer ström ut än från en dator, dvs det som du svarade. Hade tagit till mig information i en diskussion som handlade om att ladda mobiltelefoner från datorn - "visst går det men långsammare". Av det började jag min irrfärd efter hur det kom sig att och om de olika strömkällorna gav olika och hur man då kunde veta hur det passar. Var inte riktigt samma sak, för usb-laddningen till mobilen är i det fallet inte via usb, mini eller micro utan tillverkarspecifikt. En liten detalj i ämnet, så stannar laddningen av min mobil på 86% om jag gör det via usb-sladd till datorn. Teorin jag själv har är att det bryter där för att slippa överladdning kanske. När jag kör med den "riktiga" laddaren så får jag alltid 100%. Har en SE K770i om det nu spelar nån roll.Elektroniken för usb
Usb. Eller mer rätt mini- och micro-usb finns nu som nätladdare och ciggkablar och datorladdare.
Behöver jag bekymra mig om att ta reda på volt och ampére?
Har hitills hållt för troligt att det ligger någon standard i hela begreppet, dvs. finns det en usb-kontakt i det som ska laddas så funkar det, eftersom strömförsörjning via usb är - ja vadå?.
Nu vill jag helt enkelt veta (till skillnad från att anta) hur det förhåller sig, gärna förklarat med tekniska termer i lekmannamässiga ordalag. Allra helst med källhänvisningar.
Någon som känner sig manad att förklara?
Tackar o bockar,
//AnnSv: Elektroniken för usb
Sv:Elektroniken för usb
Tack för svar!
//Ann
Edit: Blir tacksam om någon som vet även förklarar om det är standard att saker som avsetts för laddning till en usb har samma beskaffenhet eller om det (och nu får ni dra på smilbanden igen) sitter i den enhet som blir laddad. Är också intresserad av vilka enheter och mått som är inblandade. Samlar på kuriosavetande, även om detta gränsar till praktiskt vetande. :).Sv: Elektroniken för usb
http://en.wikipedia.org/wiki/PoweredUSB
//AnnSv: Elektroniken för usb
Och som svar på din fråga, har inte någon särskild stöpsel, ville bara veta om och i så fall vilka specifikationer man håller sig till vid laddning av enhet via usb-port (de grejer jag sett har mini- eller micro) då usb-porten sitter i den manick vars batteri ska bli laddat. Rent allmänt om det finns någon standard eller inte.
Har en universalusb, usb som de ser ut på datorn i ena änden och en "snurra" med olika miniusb (kanhända också micro-usb) i den andra.
Att koppla in den och ladda eller överföra har jag inte funderat mycket på, det har jag utgått från att det fungerat just därför att det finns en spec på vad datorn ska ge ut.
Så har det börjat dyka upp cigkablar och nätkablar med någon av dessa kontakter (mini eller micro) i andra ändan till prylar.
I och med det blev jag frågande för i alla fall nätkablar kan det gå illa med fel adapter/eliminator och du kan i värsta fall ha sönder grejen vars batteri du ska ladda.
Därför undrar jag rent allmänt om detta är något jag ska
a) alltid förvissa mig om att jag har rätt spec på grejerna jag kopplar ihop
b) konstatera att det är standardspec och inte bekymra mig om det
När jag ställer mig en sådan här fråga tycker jag det är roligt att utifall b) också i all enkelhet känna till standardspecen.
Tänkte att kanske någon som är duktig på att förklara skulle känna sig manad.
//Ann
<b>Edit: börjat dyka upp i min omgivning. Rent generellt har de ju funnits ett tag.</b>Sv: Elektroniken för usb
Det var ett intressant stickspår jag ramlade in på om powered usb anser jag för egen del :).
//AnnSv:Elektroniken för usb