Läser en ny bok på väg till jobbet varje dag. Då jag in te jobbar på tåget. Den heter. <b>Har du ett problem, matematiskt problem eller kanske glömt vart du lagt dina nycklar. Tänk på det innan du gåt o lägger dig. Fokusera inte på tanken, tänk lätt på den lite ytligt så där. När du vaknar kommer du säkerligen både snabbt ha ett svar på ditt problem eller faktiskt komma på platser eller platsen där du faktiskt la din nyckel.</b> hehe mm cool. Andy säger själv (författaren till boken) att det bästa sättet är faktiskt att skriva ner allt man tänker på och bäst är typ om man vaknar mitt i natten eller direkt på morgonen det första man gör för det är då R-mode delan är som mest närvarande omedvetet typ. Tankar L-mode, R-mode
Den handlar om L-Mode och R-Mode vilket är två tankeprocesser i en huvud.
Man kan se R-Mode lite som ”rösten i ens huvud” de tankar man inte direkt kan översätta eller beskriva i ord. Ex hur ofta ser du skyltar med text i dina drömma? Har du tänkt på att vi faktiskt inte läser på skyltarna i drömmarna? Har du även märkt hur svårt det kan vara att berätta en dröm då den oftast aldrig är sammanhängange?
Hur många mornar har du inte vaknat och mins vad du drömt med så fort du skall berätta din dröm så har du glömt av den? Detta för att berättandet är L-Mode delen som gärna ser allt som saker vi känner till. Den är linjär och oftast logisk. En cykel är en cykel. Du går på en gata o shoppar. Medan i R-Mode läget så är det inte alls säkert du går på gatan o shoppar utan kanske på ett moln eller helt plötsligt på en sten eller pang du är en hund. Det går knappt att förklara en dröm i ord.
När man vaknar på morgonen är man kvar i R-mode läge en kort stund, det är därför det ibland kan kännas så groggy i huvudet. Obehaglig känsla för nått man kanske drömt m.m. En känsla som oftast försvinner efter några minuter när man fått gjort något, för det är då L-mode mer eller mindre aktiveras igen.
Tycker detta är rätt ball. Boken handlar egentligen om att bli mer kreativ i sitt tänkande att få R-mode att synca med L-Mode en process som kan vara väldigt svår. Konstnärer, grafiker, designers m.m. brukar oftare ha lättare att hantera dessa, det är bla därför många kan undra. Hur fasen kom du på den idén? Den skulle jag aldrig komma på. Det är för att de som säger detta arbetar för mkt med L-mode den del de faktiskt mest känner sig bekant med, den som vet saker. Medans de som kommer på de mest sjuka idéerna får dem från sitt R-Mode.
R-mode kan nog även ses som det undermedvetna, den del som vet mer än det du faktiskt känner till. Vi tar in ca 400 000bit information i sekunden men upplever bara 20 000bits. Resten lagras i det undermedvetna den del som R-mode bl a hanterar.
Gör ett test, det funkar alltid. Har du ett problem, matematiskt problem eller kanske glömt vart du lagt dina nycklar. Tänk på det innan du går o lägger dig. Fokusera inte på tanken, tänk lätt på den lite ytligt så där. När du vaknar kommer du säkerligen både snabbt ha ett svar på ditt problem eller faktiskt komma på platser eller platsen där du faktiskt la din nyckel. Detta för att under din sömn processar du dina tankar och just R-mode är det som är aktiverat och av alla dessa 400 000bits så gömmer sig normalt mer information än man tror som leder en i rätt riktning.
Tänkvärt.
Sluta läs nu och ta dig en promenad… Så skall du få uppleva något lustigt i din kropp. Sv:Tankar L-mode, R-mode
Refactoring your wetware det är Andy Hunt som skrivit den. kom ut i dagarna typ. Sv: Tankar L-mode, R-mode
Tiden innan jag började gymnasiet hade jag försökt lösa en differentialekvation (fallande kropp med kvadratiskt luftmotstånd). En natt vaknade jag och hade insett att den var separabel, så det var bara att plocka fram rutblocket och börja integrera - mitt i natten.Sv:Tankar L-mode, R-mode