Som någon kanske har läst så har jag lite bekymmer med en uppgradering på [Pajat moderkort, löda kondensator? ] . Vad detta kommer resultera i är nästan garanterat att jag måste köpa en ny sata-hårddisk. Menar du att du inte har någon IDE-kontakt på moderkortet? För enklast är givetvis att koppla in båda hårddiskarna och installera på den nya och hämta vad-du-nu-behöver från den gamla vid behov. http://www.hiren.info/pages/bootcd Ah, jag missade kanske lite i mina förklaringar. Att klona hårddisken är ingenting jag skulle rekommendera eftersom ditt moderkortet helt säkert har ett annat chipset. Du kan säkert boota upp i nån form av felsäkert läge och där installera rätt drivrutiner, men stabilast är det nog att installera om allt. Och då återkommer vi till min grundfråga - vilket är det smidigaste sättet att få med sig så mycket inställningar etc. som möjligt? Kopiera bara över allt innehåll om du får plats till 750 GB:aren och installera Windows på valfri hårddisk. Plocka sen tillbaka det du behöver allt eftersom behovet uppstår. Då har du i alla fall allt sparat. Har du funderat på att stoppa gamla hårddisken i en sån här http://www.dustin.se/lp_378_2864.aspx så att du kan ansluta den til nya datorn via USB. Har gjort det själv med flera diskar utan problem. Jag bytte min hårddisk inatt och skyfflade över rubbet... tidigare 160GB och nu en 320GB... Jag körde med "Acronics True Image" genom att ladda ner deras 15dagars trial. Min 160 giggare har två partitioner. Acronics skapade automagiskt två partitioner utefter den nya HD:n storlek och skyfflade över allt. Ingenting mer behövde jag göra mer än skifta kablarna i datorn. För att vara säker så har jag ryckt den gamla kabeln och jag kör enbart på den nya HD så att jag har en identisk kopia på en större HD. Jag har faktiskt redan löst det, jag har kvar båda de gamla hårddiskarna på 80 + 160, och bytt ut till en ny på 500. Så där, nu har jag fått ordning på det. Tyst och snabbt är det, och då har jag inte ens stängt luckan.Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
Hur för jag enklast över så mycket inställningar som möjligt från den gamla hårddisken till den nya?
Installerade program får jag väl lägga in i efterhand gissar jag, men inställningar, firefoxbokmärken och all annan skit, typ "mina dokument" och krafs.
Någon som har något bra tips? Finns det någon bra site med steg-för-steg, typ "gör exakt så här så blir du inte av med något viktigt". Har inget större intresse av att tänka själv, nämligen. =)Sv: Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
Edit: Har kontrollerat nu och förutsatt att du har GA-MA770-DS3 så har du en IDE-kontakt och kan således ha båda hårddiskarna i samtidigt. Du kan även strunta i att köpa en ny hårddisk, men då återkommer ju problemet med att spara all gammal data.
/ThomasSv:Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
Där finns verktyg för att klona din gamla hårddisk till en ny, dvs du byter hårddisk men systemet är intakt.
Jag vet inte om det var det du ville göra. Det kan fungera även om det kommer bli problem med windows och drivrutiner.
//MattiasSv: Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
1. Sedan innan har jag två hårddiskar, 80 + 160GB, och en extern på 750GB.
2. Och en DVD-läsare och en DVD-brännare.
3. Samtliga dessa är IDE-anslutna. Hårddiskarna är på samma kabel, och läsarna är på samma kabel.
4. På mitt gamla moderkort har jag två stycken IDE-kontakter. och inga SATA-kontakter. Jag skulle _mycket_ gärna slippa koppla isär IDE-kontakterna.
5. På mitt nya moderkort har jag en IDE-kontakt och en jävla massa SATA-kontakter.
Detta innebär att om jag ska ha kvar min gamla hårddisk i själva datorn, så kan jag inte koppla in DVD-läsaren, och alltså inte boota från cd.
Så kloning är nog "typ" rätt, förutom att jag inte är helt säker på hur jag ska göra då. Jag gissar att jag isf får göra någon specialare med att bara ha i dvd, 80gb, och ny sata, och få systemet att funka med den gamla 80-gb, sen dela upp sata i 2 partitioner, klona 80 till första på sata. Sen starta om systemet och låta sata vara startdisken, sen koppla ur 80, sätta i 160, slänga över det till sata osv. Det blir ett jävla kopplande, eftersom jag måste koppla ur grafikkortet _varje_ gång...
Puuhh..
Vad som hade varit smidigt är att istället installera om windows på en ny hårddisk men exportera så många inställningar som möjligt, och i synnerhet FFs grejer. Har inte så många program som jag bryr mig om; det mesta är gratisprogram, men det är alla inställningar som är lite jobbigt att flytta över (ftp-lösenord och liknande småkrafs som är jävligt sega att få ihop).
Men det är trevligt att få lite 90-tals känsla över hur det är att arbeta med uppgraderingar. Har varit bra lätt i några år nu. ;-)Sv:Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
Tänk på att du utan problem kan låta hårddisken och DVD-läsaren hänga utanför lådan under tiden du installerar och grejar så slipper du kopplar du grafikkortet.
/ThomasSv: Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
Windows startar bara om moderkort, cpu och grafikkort är den samma. Detta beror på MS sätt att hantera äkta programvara.
Klona bara en hårddisk som sista utväg. Föredrar alltid en ren ominstallation. Att klona en disk är som att dammsuga ett stökigt rum. Bättre att först städa undan allt stök och sedan dammsuga. Sv:Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
Jag har 750 gb att slänga över grejer på temporärt.Sv: Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
/ThomasSv: Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
I XP finns en guide för att föra över inställningar mm från en dator till en annan.
Start/Alla Program/Tillbehör/Systemverktyg/Guiden Överför filer och inställningar
Genvägen bör se ut så här:
%SYSTEMROOT%\system32\usmt\migwiz.exe
och starta i:
%HOMEDRIVE%%HOMEPATH%Sv: Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
Har man VISTA så kan man läsa på nätet att efter en CLONE så behöver man reparera installationen, men inte med Acronics... i alla fall så behövde inte jag göra det...
Så ladda ner det programmet och testa clona HD:n. Stäng ner... flytta sladdar... starta upp... Detta kan du testa innan du börjar att ominstallera rubbet. Eftersom det är en fullt fungerande 15dagars version så behöver du inte ens köpa programmet för att testa clona den lagligt... funkar det inte så kan du starta att installera om rubbet... "Clone" ligger under fliken "Utilities" i programmet...Sv:Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
Nu är problemet bara att:
1. Jag slant när jag skulle installera windows, så jag har lyckats dela upp det i C:, F:, och fått allt att hamna på F. Det var inte riktigt min plan, så nu ska jag installera om skiten.
2. Jag tänkte fixa en dual eller möjligtvis triple boot. Ubuntu, WinXP, och ev. Vista eller Windows 7.
Så nu sitter jag och läser på om det.Sv: Byte av hårddisk, typ behålla systemet?
Nu är bara problemet att försöka återställa alla inställningar osv... =/