Borde inte (hon, tjejen) samt (han, killen) finnas med som Jaaaaaaaaaa håller med. <b>Denna tråd är nu officiellt stängd och ditt inlägg är anmält till moderator xD<b> Jag håller med och nämnde det redan i [Veckans fråga] men det var bara Per och Hjalmar som uppmärksammade den tråden :-( Sök på "Veckans fråga" i forumet (om nu sökningen fungerar), så ska ni se att jag har en radda (ok, jag minns minst 2 iaf) trådar där det iofs inte handlar om att röstningen inte funkar, utan om att valen är helt vansinniga. Svaret brukar vara att "det finns bara 4 alternativ". Jag skulle väl å andra sidan säga att det här är en av de minst prioriterade delarna av siten... Är det bara jag som uppfattar det som att man ska svara "Jag eller tjejen", "Jag eller killen", "Vi båda" eller "Ingen, äter ute"... Vad är i så fall skillnaden mellan "Jag eller min partner" och "Vi båda"? Kanske ville få fram om det är mest kvinnor eller män som lagar maten? Vad vet jag? Förmodligen inget... :-) Jag | min partner | båda | ingen i hushållet Lars, en undran bar Jag tycker att delmängden ensamhushålls 2 enda möjliga alternativ redan finns hon, tjejen
alternativ, om Veckans fråga på pellesoft skall få nån trovärdighet alls?Sv: hon, tjejen
Hos oss är det ofta en turk som lagat maten.
Skiter i vem som gjort den . Jag kan inte koka vatten utan att bränna vid.
Gulle Gull min flickvän lagar ofta *LOL*. Garvar Sv:hon, tjejen
Nu brinner det i en hjärna. Oki Folks håll med idioten tills ambulans kommer.
Braaaaaaaaaa Hjalmar att du stängde tråden. Förresten vad röker du ? ;-)Sv: hon, tjejen
/ThomasSv:hon, tjejen
Sv: hon, tjejen
Rätt men otydligt? Felet skulle i så fall vara att man missar samkönade förhållande... Sv:hon, tjejen
Betyder "Jag eller min partner" att det kan vara så att ibland är det bara ena av oss som lagar mat och att "Vi båda" att båda alltid lagar mat samtidigt? (Dvs Or vs And)
Eller betyder "Jag eller .." Xor, och "Vi båda" Or?
Oavsett så är det helt vansinniga förslag. I vilket hushåll är det så att båda alltid lagar mat tillsammans?
Eller i vilket hushåll är det så att det alltid är exakt en av de båda som lagar mat, men aldrig tillsammans?
Sen ser jag inte hur man skulle missa samkönade förhållanden även om det var så - om jag skulle fylla i "Jag eller killen" så skulle ju det rimligtvis betyda att jag var i ett samkönat förhållande? (Vilket jag inte är, bara för att förtydliga en smula.)Sv: hon, tjejen
Sv:hon, tjejen
Dessa alternativ skulle jag föreslå för en sund avgränsning berörande de flesta
hushåll i sverige. Möjligtvis kan man blanda in ev. barn eller kollektivboenden enl.
Jag | nån/några andra i hushållet | Jag & nån/några andra i hushållet | ingen i hushållet
men som sagt, det är svårt att avgränsa.......Sv: hon, tjejen
Nu drog du in ordet hushåll och då tycker jag frågan blir knivigare.
Alternativen måste då avpassas även för ensamhushåll, som det benämns i wiki.
Ordet hushåll, är föråldrat.
Wiki
Hushåll är en enhet av människor som delar bostad och de kan även ansvara för varandras försörjning. Ofta finns släktskap eller intima relationer inom ett hushåll. Så behöver dock inte vara fallet, utan även strikt rationella skäl kan ligga till grund för hushållsbildning.
Särskilt i storstäderna i den industrialiserade världen finns allt fler ensamhushåll. Det betyder alltså att endast en person lever i bostaden. Anledningar till detta är dels att familjebildning sker senare i livet, men också att barnfamiljer väljer bort dyr centralt belägen lägenhet till förmån för boende utanför staden.Sv:hon, tjejen
representerade ( Jag | ingen i hushållet )
Sen att det finns alternativ som inte är tillämpbara på just den delmängden
är väl helt förenligt med att man som delmängd må finna sig vara exluderad!?