Har installerat olika serverprogram, bla crax , ubuntu Ett du kan göra är att installera klientversionen och sedan köra in LAMP eller det du vill ha på din server, då får du grafisk skrivbord. Annars lär man sig, ubuntu är inte så knepigt. Det finns massvis med information på google om man stöter på problem. Tack för bra svar. Tålamodet tryter. Tack för länken, Oskar Ubuntu Server Administartion av Michael Jang a' 268:- Kör Ubuntu desktop och sedan installera det du vill via GNOME, snabbt och enkelt Måste bara påpeka det olämpliga i att köra desktop som server: kärnan är inte anpassad för det. Har inte detaljerna i huvudet, men man kan i princip säga att desktop är optimerad för snabb respons, server är optimerad för bra prestanda. (Dvs: skit samma om det laggar lite när admin ska hacka sålänge hemsidan flyter på) De personer jag har prata med och även en del läst på http://ubuntuforums.org så tror jag risken är ytterst ytterst lite. Så länge jag inte hittat dokumentation som bevisar att det inte är bra så kommer jag fortsätta rekommendera det. Det beror iofs på vad man har servern till, har man ingen belastning på den så spelar det ju ingen större roll, är när det börjar bli lite tryck på den som man märker av saker :PLinux server
Blev besviken, finns inget grafiskt gränssnitt emot använare ?
Måsta man hacka kod (likt Ms-dos tiden) för att sätta upp en server ?
Vill ha en fri server för filhantering och mysql samt användaradministration.
Skitjobbit att göra sånt med bara unix kommandon.
Installationen av ubuntu-server var kanonlätt, men sedan ???! står man vid promptern #Sv: Linux server
Alternativ installera GNOME desktop på din server version.Sv: Linux server
(Själv tycker jag linux är knöligare att ha å göra med så fort det blir grafiskt..)Sv:Linux server
Får ta jobbet att läsa på.
Igentligen behövs inte grafiskt snitt, då serverburkan bara står och går i ett hörn efter driftsättning,
var bara lite lat och hoppades på enkel väg, (erfarenhet NT4)Sv: Linux server
Man är inte lika energisk längre.
Efter en hel-helg utan någon som helst framgång med Linux-server, börjar jag redan resignera.....
Lägger ned caset, letar efter någon newbie-bok om linuxserver. Några tips på bra böcker...Sv: Linux server
Nystart...Nya krafter.. Manual för newbies är det rätta för mej ;-)Sv:Linux server
Sicken vissen bok....
Nu ger jag upp....................:-(Sv: Linux server
Om du vill spara lite på krafterna så finns Xubuntu med XFCE
Har en kompis som kör Ubuntu desktop som en ren server för FTP, webb och andra saker utan några problem, bara hjälpte honom med att installera i början nu kan han det själv och han kan väldigt lite om Linux¨
Titta lite här
http://www.bit-tech.net/bits/2007/06/05/build_your_own_server/1Sv:Linux server
[edit]Sedan finns det ingen som hindrar att man installerar en X-server om man känner för det, även om det kanske inte är att rekommendera[/edit]Sv: Linux server
Han har kört servern i ca 1½-2 år nu och på 24/7 utan några problem men man ska ju aldrig säga aldrig om det stämmer nu det du säger.
Är större risk att man felkonfiguera den så den går ner eller är öppen för hackning tror jag i alla fall.Sv:Linux server