Hej! Ledsen att inte komma med ett bättre svar, men kan bara säga att hela mobilbranschen har hamnat helt åt helvete. SSPS är otroligt ogenomtänkt, uppgraderingsprogrammet är väl tänkt som ett skämt, antar jag? Tja, jo, jag har börjat irritera mig på battertiden på den här rejält också, och har väl börjat läsa liknande saker på nätet om den (vilket jag borde gjort innan, såklart..) Känns som att den här grunkan är riktigt B. Saknar min gamla K810i :/ Hur som haver, ska nog ta mig ett snack med telia, någon standbytid på "upp till 318 timmar", eller "samtalstid upp till 12 timmar" är det inte på långa vägar frågan om. Telefonen köptes alltså i tisdags, och har redan lika bra batteritid som min 1,5 år gamla k810i, om inte ännu sämre. Den här har jag nog laddat mer än varje dygn (dvs. över natten för att den ska överleva), min gamla klarade ju sig 1 dygn i regel i alla fall. För att lösa ett av dina problem så kan du väl i alla fall köra med kabel trots att anslutningen går via bt. Då får du i alla fall laddning.Mobilt bredband - Mobiltelefon som modem - Bluetooth vs USB?
Jag har ett litet problem: jag har en C702 mobiltelefon ifrån Sony Ericsson och kör med ett abonnemang ifrån Telia. Jag vill använda mobilen att surfa med (jag har lagt till den tjänsten) istället för en separat 3g-dongel. Hur som haver, jag har installerat Sony Ericsson PC Suite och allt är frid och fröjd sånär som på att jag inte lyckas få igång just det där med att surfa när mobilen är ansluten med USB-kabeln; är den ansluten via Bluetooth så fungerar det som det ska.
Att ansluta via bluetooth får anses vara en nödlösning då bluetooth dels inte går att ladda mobilbatteri med, och dels så, vilket är det främsta skälet, är bandbredden på bluetooth (2.0, utan EDR) betydligt lägre än bandbredden på 3G-anslutningen.
Det som händer när man ansluter via bluetooth är att man i PC Suite får frågan om att ansluta, och trycker man där så kopplar mobilen upp sig och PC Suite ser till att fixa iordning nätverksadaptrar på datorn så allting fungerar.
När man försöker göra samma sak via USB i PC Suite så är anslutknappen inaktiverad, som om man redan var ansluten (man kan således inte koppla ner heller eftersom att det är samma knapp), och nätverksinterface finns, men fungerar inte. 3G-uppkopplingen på datorn ser heller inte ut att vara aktiv? Om man tittar på vilka routes som finns på datorn så finns det inget med där, vilket dock finns när man kör via bluetooth.
Någon som har några kreativa förslag på vad som kan ha gått snett?
(Nödlösningen är väl annars att skaffa ett extra simkort och sparka igång en extra 3g-dongel. Datatjänsten vill jag nämligen ha kvar på mobilen då jag kör mail på den)Sv: Mobilt bredband - Mobiltelefon som modem - Bluetooth vs USB?
Ingen seriös tillverkare kan ju komma på iden att man behöver flash för att göra ett uppgraderingsprogram till en mobiltelefon (och till på köpet måste man ladda ner flashinstallationen via ie, ff förbjudet - och ja, så här är det verkligen).
Min egen telefon har efter "uppgradering" nu börjat vägra att använda vissa mp3-or som ringsignaler (ej drm, ej storlek, ej längd, och de funkade förut). Dessutom kraschar telefonen så fort den försöker ansluta till internet (oavsett uppgradering eller inte). Och eftersom genierna på SE kom på iden att bygga in minneskortet på 8GB så måste jag vid varje "uppgradering" föra över dessa ev. 8GB. Och det är tur, för det finns inget jag gillar mer än att vänta på usb-överföringar (som man dessutom måste vakta, eftersom man kan föra över för många på en gång, och då kraschar samtliga överföringar).
</rant>
Sorry Oskar, kunde inte låta bli. Back to order. Svara på Oskars fråga!
Ett spontant tips är ju förstås att kolla på andra datorer, om det kan vara en datorspecifik grej snarare än en mobilspecifik.Sv:Mobilt bredband - Mobiltelefon som modem - Bluetooth vs USB?
Så att lösa problemet med anslutningen är bara ett maskeringsförsök av kass batteritid just nu, så jag skiter nog i att lösa det problemet, får ta i tu med batteritiden iställetSv: Mobilt bredband - Mobiltelefon som modem - Bluetooth vs USB?
/Thomas