Vi som har jobben kvar, jobbar häcken av oss. Håller med dig till 100%. Bör kunna kortas ned stegvis till 30 veckotimmar. Fullständigt djä... intelligensbefriat. Jag tror inte på det, arbetsgivarna kommer inte att anställa utan de som har jobb kommer få slita häcken av sig, de ska producera lika mycket på 6h som de gör på 8h. <b>Hur skall Vi kunna producera på 6 timmar lika mycket som Vi gör på 8.</b> 8 timmar ger 40 timmar per vecka Jag är lite mer intresserad av idén att jobba 3+3, dvs. tre dagar jobb, tre dagar ledigt; den sägs faktiskt vara ganska effektiv. Visserligen ser jag vissa praktiska problem med den, men..? :) Jag ser min egen situation, Av: Lena Nockert "Av: Lena Nockert mycket möjligt att detta är en lös grundad hypotes, men Om det vore så lätt Fast poängen är väl att om fler har jobb behöver de inte försörjas av skattemedel och skatten kan sänkas och då blir minskningen av nettoinkomsten inte så stor. Men så är det väll redan?Dags för 6 tim arb.dag
Solidaritet, dags för 6 tim arbetsdag...Sv: Dags för 6 tim arb.dag
Fast det har varit ganska tyst om detta de senaste åren.
http://etc.se/artikel/13231/samhaellets-ekonomi-klarar-6-timmars-arbetsdagSv:Dags för 6 tim arb.dag
Hur skall Vi kunna producera på 6 timmar lika mycket som Vi gör på 8.
Är Vi konkurenskraftiga idag ? Blir Vi mer konkurenskraftiga om Vi går ner till 6 tim ?
Djä... flummnissar, Du skall arbeta i ditt anletessvett.
Himmelriket är inte här !!!. Phuuuu vilkaj djä... Flummnissar , världsfrånvarande !
Allt detta gör att Amerika går under och Vi får huka oss så att Vi inte åker med.!Sv: Dags för 6 tim arb.dag
Har själv erfarenhet av det där, arbetstiden sänktes men det anställdes inte mer folk. Maxade övertiden i några år tills jag sprang in i den berömda väggen och ryggen tackade för sig.Sv: Dags för 6 tim arb.dag
Tanken är nog att flera ska jobba 6 timmar istället för att färre jobbar 8 timmar. Givetvis med lägre lön också (antar jag?), så för företaget blir det ingen direkt skillnad.
Edit: Fast läser man länken som Bo postade så verkar det som att man ska jobba mindre och få lika mycket betalt. Tveksam till att det är möjligt, ens teoretiskt. Ska företagen bara ge bort pengarna? Eller ska skillnaden kompenseras från staten?
Hur som helst är jag positivt inställd till 6 timmars arbetsdag med 6 timmars lön.
/ThomasSv:Dags för 6 tim arb.dag
Hur kan det vara att jobba ihjäl sig?
Om vi ändrar till 6 timmar nu kommer vi bli fullständigt off och jobben kommer sitta utanför Sverige.
Förr jobbade folk till 4-5 på fredagar, nu är massor på ute på stan redan efter lunch.
Företagen har allt mer produktion 4,5 dagar i veckan.
Kravet kommer givetvis vara på samma lön som nu men med bara 30 timmars veckan.
Kommer resultera i att ännu fler företag slås ut och ännu mer jobb försvinner.
/RolandSv: Dags för 6 tim arb.dag
Sv: Dags för 6 tim arb.dag
Lägger tid på jobbet, 06:00 till 17:00 dvs. totaltid resa , ombyte osv.
Detta är 11 timmar FEM dagar i veckan dvs 55 timmar
Sedan övertid övanpå alltihop..
Via skatter , avgifter skall jag försörja de som går utan jobb.
Varför inte dela på tiden och lönen..........
Sedan kan jag inte förstå inlägg typ.
//Klipp
Fullständigt djä... intelligensbefriat.
//
Vågar man gör inlägg hos pellesoft ?
Är inläggen lika hätska, så blir jag trött på Er....
TÄNK PÅ DETTA.................................
En cigarett tar 4 minuter från ditt liv
Ett glas ÖL tar 2 minuter från ditt liv...
Ett glas rött tar 1 minut från ditt liv...
Jobbet tar 8 timmar från ditt liv...Sv:Dags för 6 tim arb.dag
När produktiviteten ökar uppstår ett mervärde som kan tas ut i form av kortare arbetstid, höjda löner och vinst för kapitalägarna. Ju mindre som tas ut i form av kortare arbetstid och höjda löner desto större andel till kapitalägarna.
Därför har stoppet för kortare arbetstid och låga löneökningar inneburit ökande inkomstklyftor och hög arbetslöshet.
Också tänkvärt............Sv: Dags för 6 tim arb.dag
När produktiviteten ökar uppstår ett mervärde som kan tas ut i form av kortare arbetstid, höjda löner och vinst för kapitalägarna. Ju mindre som tas ut i form av kortare arbetstid och höjda löner desto större andel till kapitalägarna.
Därför har stoppet för kortare arbetstid och låga löneökningar inneburit ökande inkomstklyftor och hög arbetslöshet.
Också tänkvärt............"
En löst grundad hypotes.
Om de vi konkurrerar med ökar produktiviteten i samma grad och vi samtidigt minskar arbetstiden och inte konkurrenten kommer våra produkter bli dyrare och vi förlorar affärer.
Men det löser sig säkert.
Antag att Kina köper Volvo och Saab av Ford och GM. Då kommer även huvuddelen av de arbetstillfällena försvinna här och de som då blir arbetslösa får automatiskt kortare arbetstid.
mvh Roland
Sv:Dags för 6 tim arb.dag
Varför skall 3/4 del jobba häcken av sig och 1/4 del arbetslös
Varför inte 4 personer dela på 120 timmar och dela på 120 timmars lön.
Ett räkneexempel
En industriarbetare tjänar 20.000 kr/månad
Med 30 timmar enligt ovanstående blir det då 15.000 kr/månad
Den som tjänar 20.000 har ca 30% skatt och därför blir det inte så dramatiskt mycket bättre med lägre lön.
Efter skatt 20.000 => 14.000 kr / månad
Efter skatt 15.000 => 10.500 kr / månad
Blir nog svårt för många att klara sig på.
/RolandSv:Dags för 6 tim arb.dag
Arbetslösheten bör inte ligga på mer än 3-4%.
Antag att det skulle vara 4% då ger det 1,6 timmar i veckan.
Detta har redan införts i form av arbetstidsförkortning och 5:e semestervecka.
mvh Roland