Det är en fråga jag ställer mig allt oftare. Är de till för att tillföra något, eller är de till för att blåsa upp bloggarens ego? Satt igår kväll och håller på att lära mig linq to sql (vid en tidpunkt då hjärnan snarare går på en slingrig grusväg än en rak motorväg) och skulle testa på att göra en insert. Kollade på video från någon på MS och fick det inte att fungera. Söker på google och får en massa resultat (det mesta är bloggar) om hur man ska göra. När man går in i dessa bloggar så är innehållet exakt detsamma, man har inte ens brytt sig att ändra något i exemplen utan bara använt sig av ctrl + c. Ja man kan ju undra vad som försigår i huvudet på dem. Det är otroligt irriterande och förekommer inte endast med bloggar. > Vid en testning nu med google där jag söker på linq to sql insert add får jag 40700 resultat men söker jag på linq to sql insert insertonsubmit så får jag 1450 resultat där de flesta är forum. Det innebär att det finns en jävla massa bloggare som kopierar koder rakt av utan att ens testa skiten om det fungerar. I mitt tycke är det värre än spam, för spam kan man lättare filtrera. <b>Rent spontant så begriper jag inte riktigt varför du inte kollade upp dokumentationen till API:t när du såg att det saknades en metod?</b> <b>"linq to sql insert add" får jag 40700 resultat men söker jag på "linq to sql insert insertonsubmit" så får jag 1450 resultat </b>Vad är alla dessa bloggar till för?
Söker vidare utifrån felen jag fick och efter en hel del letande hittade jag ett inlägg på msdn-forum där de då säger att man ersatt metoden Add() med InsertOnSubmit() när man gick över från beta till skarp version.. Mycket riktigt så fungerade det alldeles utmärkt när man testade det.
Vid en testning nu med google där jag söker på linq to sql insert add får jag 40700 resultat men söker jag på linq to sql insert insertonsubmit så får jag 1450 resultat där de flesta är forum. Det innebär att det finns en jävla massa bloggare som kopierar koder rakt av utan att ens testa skiten om det fungerar. I mitt tycke är det värre än spam, för spam kan man lättare filtrera.
Tänkte ge en liten reflektion över detta och hoppas att någon bloggare (en del bloggar är bra, men detta gäller de andra) tar till sig och tänker efter innan man skriver då det i slutändan handlar om trovärdighet.Sv: Vad är alla dessa bloggar till för?
På youtube läste jag kommentarerna på en film jag såg där:
"Hey great! where did you find this?"
"On youtube."
Så vadfan tänker man när man laddar ner en film från youtube för att sedan ladda upp den igen?
En annan sak som på senaste tiden varit extremt irriterande är att något forum (vet inte riktigt vilket) visar sina poster i 3+ olika versioner och varje version indexeras som en egen sida av google. Alltså 3 sökresultat med identiskt innehåll.Sv: Vad är alla dessa bloggar till för?
Det kan ju tänkas som så att de här bloggarna är skrivna av människor som lagt händerna på en beta-version och vill utvärdera den. Posterna skulle då således kunna vara skrivna innan ändringen i API:t är gjord, och då kommer felaktig kod finnas uppe på nätet. De som skriver bloggarna går sedan inte och uppdaterar gamla inlägg, jag gör då det inte i alla fall.
Rent spontant så begriper jag inte riktigt varför du inte kollade upp dokumentationen till API:t när du såg att det saknades en metod?
(För övrigt, jag gillar bloggar. Man kan hitta mycket matnyttigt där ;) )Sv:Vad är alla dessa bloggar till för?
Som sagt, det var sent och tankeförmågan var inte 100%. Sen trodde jag att jag hade missat ngt då jag följde video från MS, därav sökning på nätet.
<b>(För övrigt, jag gillar bloggar. Man kan hitta mycket matnyttigt där ;) )</b>
Jag gillar det skarpt många ggr med, men upptäcker allt för många ggr att det är ctrl + c som varit framme. Till en del kan jag hålla med dig i det du skriver ovan, men ett blogginlägg som är gjort slutet på 2008 där man har ord för ord exakt vad Scott Guthrie skrev känns lite onödigt och oseriöst.Sv:Vad är alla dessa bloggar till för?
Det är ju dock inte en riktigt rättvis sökning, då <b>add</b> är ett ord som används i många sammanhang och ett vanligt funktionsnamn. <b>InsertOnSubmit</b> är ju inte precis vanligt, varken i skriven engelska eller som funktionsnamn i andra sammanhang.
Så detta i kombination med Oskars svar är nog förklaringen. Men visst, ibland önskar jag också att det fanns ett bäst-före-datum på blogginlägg, såväl som hemsidor...